• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 11 / 14

گیاهان آپارتمانی-درباره گل آزالیا بیشتر بدانید

آزالیا درختچه ای است که نیاز به مراقبت و نگهداری کمتری دارد، گیاهی ایده آل برای هر باغبان تازه کار است. ویژگی ممتاز شکوفه های روشن و رنگارنگ آن قطعا زیبایی باغچه را دوچندان می کند. شکوفه های بزرگ آن حتی پس از زمستان نیز می تواند باقی بماند. آنها نیازهای اولیه ای برای رشد دارند، و حتی برای افرادی که در پرورش گیاه تازه کار هستند، رشد آزالیا آسان خواهد بود.

درباره گل آزالیا بیشتر بدانید

تاریخچه

آزالیا یک بوته چند ساله می باشد که از خانواده خرزه هندی (Rhododendron) است. اگرچه Rhododendron معمولا شکوفه های خوشه ای تولید می کند، اما آزالیا تنها یک شکوفه روی ساقه دارد.

این یک گیاه مقاوم است که تقریبا در هر آب و هوایی به خوبی رشد می کند. به ویژه اگر در شرایط منحصر به فردی آن را پرورش دهید.

آزالیا بومی تایلند و چین است، از زمان های قدیم محبوب مردم آسیا است به ویژه در متون پزشکی چینی نیز وجود دارد. این گل ملی نپال است.  اولین پیدایش این گل درکشور هلند مربوط به سال 1680بود که از کشور ژاپن منتقل شده بود.

امروزه در سراسر جهان آزالیا نه تنها برای محوطه سازی و به عنوان گیاهان زینتی استفاده می شود، بلکه به دلیل نماد گرایی (سمبولیسم) آن است. این گیاه می تواند پیامهای مختلفی در فرهنگ های مختلف داشته باشد.

همچنین رنگ گل های آن می تواند معانی مختلفی داشته باشد. در اغلب موارد گلها نمادی از احساسات، لطافت، ثروت، زنانگی (ظرافت)، هوش و علاقه و چیزهای دیگر هستند.

ویژگی های ظاهری آزالیا

ظاهر فیزیکی آزالیا ممکن است متفاوت باشد. این بستگی به نوع گیاه دارد. از رنگ شکوفه ها تا اندازه گیاه تفاوت زیادی وجود دارد. این می تواند یک گیاه برگ ریز (گیاهی که برگهایش در زمستان می ریزد) یا همیشه بهار باشد.

مراقبت از گل آزالیا

رنگ گلها ممکن است متفاوت باشد اما بیشتر آنها به رنگ های صورتی، سفید، زرد، قرمز، ارغوانی (زرشکی) یا نارنجی هستند. اکثر آنها در یک فصل گل می دهند.

گلها دارای پنج تا شش پرچم هستند، و طول گل بین 5 تا 10 سانتیمتر می باشد.

آزالیا می تواند به ارتفاع 3 متر هم برسد که در این صورت مهم است در فضای باغ رشد کنند. هرس معمولی به نگهداری تراکم گیاه کمک می کند. انواع مختلفی آزالیا وجود دارد که برخی برای پوشش زمینی مناسب هستند که حداکثر 30 سانتیمتر رشد می کنند. برخی نیز می توانند حتی ابتدا در گلدان رشد کنند، سپس به فضای بزرگتری منتقل شوند.

گیاه آزالیا چگونه کشت می شود

برای اینکه یک گیاه آزالیا داشته باشید نیازی نیست که از یک دانه شروع کنید. بلکه باید از یک جوانه (نهال) یا یک گیاه جوان استفاده کنید.

نور

ابتدا نقطه مناسبی از باغ را که سایه باشد و آفتاب غیر مستقیم به آن بتابد را انتخاب کنید. اگر خورشید به طور کامل به آن بتابد احتمالا رشد گیاه متوقف می شود.

خاک

کیفیت خاک را بررسی کنید. یکی از مهمترین موارد این است که باید آب به خوبی تخلیه شود. اگر آب برای مدت طولانی روی سطح باقی بماند، این امر سبب پوسیدن ریشه و از بین رفتن گیاه می شود.

برای افزایش مواد مغذی خاک و زهکشی راحت آب می توانید کمپوست و مواد آلی به خاک اضافه کنید.

اسیدیته خاک نیز به همان میزان مهم است. سطح PH باید 5.5 تا 6 باشد. آزلیا در خاکی که کمی اسیدی باشد رشد می کند.

پس از انتخاب محل مناسب برای کاشت آزالیا، به کمک بیل حفره مناسبی ایجاد کنید و ریشه گیاه را داخل آب فرو ببرید سپس داخل حفره قرار دهید و اطراف آن را خاک بریزید و کمی آب روی سطح آن بریزید.

کاشت گیاه آزالیا

آفات و بیماری های مشترک

به طور کلی آزالیا گیاهی سالم است، اما بدون شرایط مناسب رشد، می تواند از مشکلاتی رنج ببرد. برخی از امراضی که دیده می شوند عبارتند از:

گال آزالیا (گال یا مازو رشد غیرطبیعی بافت گیاه است که می‌تواند در اثر عامل انگل‌های مختلف از قارچ و باکتری تا حشرات تا هیره ایجاد شود.)، زنگ زدگی (پژمردن) گلبرگ، کپک پودری، زنگ زدگی شاخه های کوچک. این بیماری ها می توانند گلدهی گیاه را به تاخیر بیندازند و همچنین آن را از بین ببرند.

چگونه از آزالیا مراقبت کنیم

آزالیاها نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند. در اینجا برخی از مواردی که باعث می شود گیاه خود را به بهترین شکل نگه دارید بیان می کنیم:

در مورد آبیاری باید مراقب باشید. در حالی که آب برای رشد گیاه ضروری است، اما آب بیش از حد می تواند یکی از عوامل اصلی نابودی گیاه باشد. زمانی آن را آبیاری کنید که سطح آن خشک و نرم است. با این حال در تابستان به دلیل گرما باید به آن بیشتر آب دهید.

در اوایل بهار باید گیاه را هرس کنید. این برای نگه داشتن ظاهر مرتب گیاه مهم است. اگر شاخه پوسیده و آلوده ای وجود دارد برای جلوگیری از بروز عفونت به سایر نقاط آن، شاخه را هرس کنید.

با احتیاط کود دهی کنید. در صورتی که شرایط رشد گیاه مناسب است، نیازی به کوددهی نیست چرا که کوددهی بیش از حد سبب اسیدی شدن و خاک غنی می شود. اگر گیاه نیاز به کوددهی داشت این کار را باید در بهار انجام دهید تا به رشد بیشتر شاخ و برگ و گلدهی تشویق شود.

پوشش دهی (مالچ پاشی) برای حفظ رطوبت خاک و ریشه که نیاز به مکمل مواد مغذی دارند کمک می کند و مهم است. می توانید از خاک اره، تراشه های چوب، چوب و برگهای سوزنی کاج استفاده کنید. آنها در جلوگیری از رشد علف های هرز نیز کمک می کنند.

اگر شما یک آزالیا در خانه دارید به دمای آن توجه کنید که در شرایط مناسبی باشد. به طور مطلوب دما باید بین 15 تا 21 درجه سانتی گراد باشد. می توانید یک دستگاه رطوبت ساز نزدیک گیاه قرار دهید تا محیط بیرونی را در صورت نیاز به ویژه در ماه های مرطوب اصلاح کند.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید