• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 13

داروی امپرازول چیست؟

نام عمومی: omeprazole

نام تجاری: Omeprazole،PriLOSEC، PriLOSEC OTC، Zegerid

امپرازول چیست؟

امپرازول (Prilosec, Zegerid) به گروه داروهایی که مهارکننده‌های پمپ پروتون (گروهی از داروها هستند که وظیفهٔ اصلی شان در بدن کاهش پایدار اسید معده است.) نامیده می شوند تعلق دارد. این دارو مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد.

امپرازول

امپرازول برای درمان علائم ریفلاکس (GERD) و دیگر مواردی که باعث افزایش اسید معده و همچنین برای بهبود ازوفاژیت (آسیب دیدن مری به وسیله اسید معده) استفاده می شود. امپرازول برای کاهش فوری درد سوزش معده نیست.

اطلاعات مهم

امپرازول برای کاهش علائم سوزش معده استفاده نمی شود. درد یا سوزش معده اغلب با نشانه های اولیه سکته های قبلی اشتباه گرفته می شود. در صورتی که درد یا سنگینی در قفسه سینه احساس کردید و این درد در بازو یا کتف گسترش پیدا کرد و با حالت تهوع، عرق کردن و احساس ناخوشی همراه بود حتما با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

اگر به امپرازول یا هر داروی بنزيميدازول مانند آلبندازول یا مبندازول آلرژی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. اگر بیماری قلبی یا کبدی  یا کمبود منیزیم در خون دارید، با پزشک یا داروساز درباره استفاده از این دارو مشورت کنید.

بعضی حالت ها با ترکیبی از امپرازول و آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود را استفاده کنید. راهنمای دارو یا دستورالعمل قرار داده شده با هر دارو را با دقت مطالعه کنید. دوز دارو یا جدول زمانبندی آنرا بدون دستور پزشک تغییر ندهید.

امپرازول برای دوره معینی تجویز شده است و برای کامل کردن دوره درمان طبق دستور استفاده کنید زیرا ممکن است نشانه های بهبودی قبل از اینکه عفونت به طور کامل برطرف شود ظاهر شود. Prilosec  که به صورت آزاد تهیه می شود نباید بیشتر از 14 روز استفاده شود. حداقل 4 ماه از آخرین دوره ای که استفاده کرده اید باید گذشته باشد تا دوره درمان 14 روزه بعدی را شروع کنید.

قبل از استفاده از این دارو:

در صورتی که به آمپرازول یا داروهایی مانند benzimidazole ، albendazole  و mebendazole آلرژی دارید از آن استفاده نکنید. سوزش معده معمولا با نشانه های اولیه سکته های قلبی اشتباه گرفته می شود. از پزشک یا دارو ساز سوال کنید اگر بیماری یا مشکل دیگری دارید مخصوصا:

  • بیماری کبدی
  • پایین بودن سطح منیزیم در خون
  • پوکی استخوان یا کم بودن تراکم مواد معدنی استخوان
بدون دستور پزشک از امپرازول استفاده نکنید اگر:

هنگام بلع احساس درد دارید یا به سختی آن را می بلعید

مدفوع خونی یا سیاه و سفید، استفراغ کردن که به نظر می رسد مانند خون و یا تفاله قهوه است.

سوزش معده ای که بیش از 3 ماه طول کشیده است.

درد در قفسه سینه که تکرار می شود سوزش سر معده با خس خس سینه

کاهش وزن بدون علت

حالت تهوع یا استفراغ کردن، معده درد

استفاده از مهارکننده‌های پروتون پمپ مانند امپرازول ممکن است خطر شکستگی استخوان در کفل، مچ دست یا ستون فقرات را افزایش دهد. این اثرات در افرادی که دارو را برای مدت طولانی یا با دوز بالا استفاده می کنند و افراد 50 سال به بالا ممکن است اتفاق بیفتد. این مسئله هنوز روشن نیست که آیا واقعا امپرازول علت واقعی شکست استخوان است یا خیر؟

امپرازول روی شیر مادر تاثیر می گذارد بنابراین در صورتی که کودک از شیر مادر تغذیه می کند بدون دستور پزشک از امپرازول استفاده نشود، همچنین به کودکان زیر 1 سال بدون دستور پزشک آمپرازول ندهید.

چطور باید امپرازول را استفاده کنید؟

امپرازول معمولا قبل از غذا خورده شود.(حداقل یک ساعت قبل از وعده غذایی). از دستوالعمل روی برچسب پیروی کنید. این دارو را بیشتر و یا کمتر از مقدار توصیه شده  و در مدت زمان مشخص شده مصرف کنید.

امپرازول

ممکن است درب کپسول را باز کرده و محتویات آن را برای بلع آسان داخل قاشق بریزید.ت رکیب را بدون جویدن ببلعید و برای مصرف بعدی نگه ندارید.

پودر را در مقداری آب حل کنید. یک قاشق چایخوری آب برای حدود 2.5 میلی گرم یا یک قاشق چایخوری آب برای حدود 10 میلی گرم کافی است. اجازه دهید ترکیب برای مدت 2 تا 3 دقیقه بماند سپس هم بزنید و بلافاصله آن را بنوشید.

همچنین می توانید این مخلوط را از طریق لوله تغذیه معده (NG) با استفاده از یک سرنگ داده شود. سرنگ را به خوبی تکان دهید سپس به لوله NG متصل کنید و انتهای سرنگ را فشار دهید تا محتویات سرنگ داخل لوله خالی شود.

آگر امپرازول را برای مدت طولانی بیش از 3 سال استفاده می کنید ممکن است دچار کمبود ویتامین B-12  شوید بنابراین در صورتی که چینین شرایطی پیش آمد برای مدیریت آن با پزشک مشورت کنید.

اگر نشانه ای از بهبودی نداشتید یا با استفاده از آن بدتر شدید حتما با پزشک خود مشورت کنید. این دارو می تواند سبب نتابج غیرعادی یا آزمایش های پزشکی خاص شود و ممکن است نیاز داشته باشید برای مدت کوتاهی مصرف آن را متوقف کنید.

این دارو را دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

زمان استفاده از امپرازول از چه چیزی باید اجتناب کنید؟

این دارو می تواند سبب اسهال شود که ممکن است نشانه های یک عفونت جدید باشد. اگر اسهالی دارید که آبکی یا خونی است با پزشک تماس بگیرید. از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک از شما خواسته باشد.

عوارض جانبی

در صورتی که نشانه های آلرژی داشتید با فوریت های پزشکی تماس بگیرید: کهیر، به سختی نفس کشیدن، متورم شدن صورت، لب ها، دهان یا گلو

معده درد شدید، اسهالی که خونی یا آبکی باشد.

تشنج

مشکلات کلیوی، ادار کمتر یا بیش از اندازه طبیعی، وجود خون در ادار، متورم شدن، افزایش وزن سریع

نشانه های کاهش منیزیم مانند: سرگیجه، پریشانی، افزایش یا متغیر شدن ضربان قلب، رعشه، انقباض ماهیچه ها، وحشت زده و عصبی، گرفتگی عضلات، اسپاسم ماهیچه ها در دست ها و پا، سرفه یا احساس خفگی

عوارض جانبی امپرازول شامل:
  • معده درد، گاز
  • حالت تهوع، استفراغ کردن، اسهال
  • سردرد
چه داروهایی روی امپرازول تاثیر می گذارد؟

از پزشک یا داروساز سوال کنید آیا مصرف امپرازول بی خطر است اگر داروهای زیر را استفاده می کنید:

cilostazol

disulfiram

erlotinib

methotrexate

کلوپیدوگرل

دیازپام

دیگوکسین

داروهای شامل آهن (آهن(II) فومارات، گلوکونات آهن (II)، فروس سولفات و …) مایکوفنولیک اسید

فنی توئین

گل راعی

تاکرولیموس

وارفارین

آنتی بیوتیک: آمپی‌سیلین، آموکسی سیلین، کلاریترومایسین، ریفامپین

داروهای ضد قارچ مانند:-ketoconazole, voriconazole

داروهای HIV یا AIDS مانند: atazanavir, nelfinavir, saquinavir

این لیست کامل از داروهایی که ممکن است روی امپرازول تاثیر بگذارد نیست. در صورت استفاده از داروی دیگر همراه با امپرازول پزشک خود را در جریان قرار دهید.

ترجمه: زهرا صانعی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید