• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 13

معرفی سگ با نژاد باسنجی

نژاد باسنجی اصیل خارج از آفریقا در منطقه ای به نام کنگو پیدا شد. این نژاد به خاطر قوه بویایی و قدرت بینایی اش برای ردیابی شکار، به دام انداختن پرندگان شکاری کوچک در دام صیادان و برای کنترل روستاها از جانوران جونده مانند موش ها به کار گرفته می شدند.

سگ نژاد باسنجی

تاریخچه

باسنجی احتمالا یکی از قدیمی ترین نژادهای پرورش یافته از سگ های اهلی شده است و ممکن است این یکی از دلایل واق واق نکردنش باشد. در گذشته افراد برای شکار، سگ آرام را ترجیح می دادند. همانند حریف وحشی شان گرگ، باسنجی می تواند واق واق کند اما معمولا یکبار واقواق می کند و سپس ساکت می شود. فرضیه دیگر اینکه به طور کامل اهلی نشده است. متابولیسمش برخلاف سگ های اهلی دیگر است و مانند دیگر پستانداران گوشتخوار باسنجی مونث سیکلش یکبار در سال است که در مقایسه با دیگران سگ های اهلی که دو بار در سال است.

باسنجی ها در غرب کنگو منطقه ای در آسیای غربی کشف شدند، آنجا سگ ها برای بازی های هیجانی گروهی، حمل و نقل و هشدار برای نزدیک شدن حیوانات خطرناک مورد استفاده قرار می گرفتند. یک باسنجی خوب نه تنها به خاطر مهارتش در شکار بلکه به خاطر ابتکار و نبوغش در بعضی از قبایل آفریقا ارزش زیادی داشت.

تلاش برای آوردن باسنجی به اروپا در ابتدا با شکست مواجه شد زیرا سگ های وارداتی در مدت کوتاهی بعد از ورود همگی بر اثر بیماری مردند. اولین ورود موفقیت آمیز در سال 1930 به انگلستان و ایالات متحده اتفاق افتاد.

کلوپ آمریکایی باسنجی در سال 1942 شکل گرفت و American Kennel Club در سال 1943 آن را به عنوان یک نژاد رسمی ثبت کرد و Phemister’s Bois اولین باسنجی ثبت شده توسط AKC در سال 1944 بود. باسنجی ها کمیاب هستند و رتبه 84 را در بین 155 گونه های مختلف پرورش یافته دارند.

شخصیت

باسنجی یک سگ شکاری است این بدان معنی است که باهوش، مستقل و همچنین مهربان و گوش به زنگ است. باسنجی یک sighthound است یعنی سگ شکاری با حس بینایی فوق العاده که هر چیزی را که در حال حرکت ببیند، تعقیب می کند مانند گربه، سنجاب و خرگوش.

این سگ مانند دیگر نژادهای پرورش یافته که فرمانبردار هستند، نیست بلکه او در مورد کاری که از او خواسته اید فکر می کند سپس تصمصیم می گیرد اگر واقعا بخواهد، انجام می دهد. داشتن صبر و شوخ طبعی برای زندگی با باسنجی ضروری است. باسنجی در برخورد با بیگانه ها کناره گیر است و نباید او را با گربه ها و سایر حیوانات خانگی کوچک تنها گذاشت مگر اینکه آن ها را به عنوان اعضای خانواده معرفی کرده و به رسمیت بشناسد. ولی این به رسمیت شناختن برای گربه ها یا حیواناتی که بیرون از خانه می بیند کاربردی ندارد.

سگ نژاد باسنجی

باسنجی نیاز دارد تا زود اجتماعی و تربیت شود مانند هر سگ دیگری اگر به طور کامل اجتماعی نشوند یا زمانی که توله کوچکی هستند اگر در معرض افراد مختلف، نشانه ها، صداها و تجربیات متفاوت قرار نگیرند کمرو و خجالتی می شوند. اجتماعی کردن زود هنگام کمک می کند که مطمئن شوید توله باسنجی شما زمانی که رشد کرد و بزرگ شد سگ خوبی خواهد شد. برای شروع می توانید باسنجی را در مهد کودک سگ ها ثبت نام کنید، با افراد مختلف ملاقات کنید یا باسنجی را همراه خود برای آشنایی با مردم به پارک های شلوغ، فروشگاههایی که سگ ها اجازه دارند آزادانه بچرخند ببرید، این امر باعث می شود مهارت ها اجتماعی بیشتری بیاموزد.

او را با مهربانی و حوصله آموزش دهید. از روش ها تقویتی مثبت که شامل غذا، پاداش و تحسین کردن است برای تربیت و مهارت آموزی استفاده کنید.

سایز

باسنجی مذکر در حالت ایستاده قدی حدود 45 سانتی متر تا شانه و وزنی حدود 11 کیلوگرم دارند و نوع مونث آن در حالت ایستاده قدی حدود 40 سانتی متر و وزنی حدود 9 کیلوگرم دارند.

سلامت

باسنجی ها عموما سالم هستند اما مانند همه نژادهای پرورش یافته مستعد شرایط خاص سلامت هستند. بیماری هایی که در زیر عنوان شده بیماری هایی هستند که احتمال دارد یک باسنجی به آن مبتلا شود. یک باسنجی همه این بیماری ها را مبتلا نمی شود اما مهم است که آگاهی لازم در مورد این بیماری ها را داشته باشید. اگر قصد خرید یک توله را دارید سعی کنید یک پرورش دهنده خوب پیدا کنید و از او بخواهید گواهینامه سلامت آن را در اختیارتان قرار دهد. از جمله بیماری هایی که یک باسنجی ممکن است مبتلا شود شامل:

سندروم فانکونی: سندورم فانکونی یک بیماری کلیوی است که پروسه قند و پروتئین را تحت تاثیر قرار می دهد. ادرار سگ پروتئینی که برای زنده ماندن نیاز دارد را دفع می کند. نشانه های آن شامل: تشنگی مفرط، ادار بیش از اندازه و بالارفتن سطح گلوکوز در ادرار است. این بیماری معمولا در سگ در سن بین 4 تا 7 سالگی تشخیص داده می شود. این بیماری کشنده است اما یک روش جدید برای مدیریت این بیماری که امید به زندگی در سگ های با این شرایط. افزایش می دهد. هیچ آزمایشی هم وجود ندارد تا مشخص کند سگ حامل میکروب این بیماری است و هیچ درمان قطعی هم برای درمان این بیماری وجود ندارد.

کم خونی همولیتیک: این بیماری ارثی است که در آن باسنجی تحت تاثیر دو ژن معیوب که برای تولید کیناز اسید پیرویک است، قرار می گیرد. آنزیمی که برای نگهداری سلامت سلول های قرمز خون نیاز دارد. باسنجی با این بیماری معمولا بیش از 2 سال از بدو تولد زنده نمی ماند.

کم‌کاری غده تیروئید: هیپو تیروئیدی به علت کمبود هورمون غده تیروئید است و ممکن است نشانه هایی داشته باشد که شامل: چاقی، کندی ذهن و کمبود انرژی باشد. پوشش سگ ممکن است زبر و شکننده باشد و شروع به ریزش کند تا زمانی که پوست زمخت و تیره شود. این بیماری می تواند با دادن روزانه یک قرص تیروئید به خوبی مدیریت شود، دارو باید در تمام طول زندگی اش استفاده شود.

Persistent Pupillary Membrane: بیماری کنار بافت چشم است. باقی مانده غشای جنینی که عدسی چشم را قبل از تولد تحت تاثیر قرار می دهد. این حالت در طول زمانی که توله 4 تا 5 هفته است به طور نرمال ناپدید می شوند، اما گاهی اوقات باقی می مانند. این حالت می تواند از عنبیه تا عنبیه، عنبیه تا عدسی، قرنیه تا عنیبه و گاهی اوقات جلوی حفره چشم کشیده شود. برای بسیاری از سگ ها این حالت مشکلی ایجاد نمی کند و معمولا در هفته 8 ام شکسته می شوند. گاهی اوقات این حالت منجر به آب مروارید چشم می شود. قطره هایی که دامپزشک تجویز می تواند درمانی برای این حالت باشد.

 Coloboma : نوعی بیماری چشمی است حالتی مانند یک شکاف یا سوراخ در ساختار یک چشم اتفاق می افتد. شکاف می تواند در هر قسمت از چشم اتفاق بیفتد مانند: مانند عنبیه، شبکیه چشم، مشیمیه و یا دیسک نوری ولی این حالت معمولا در قسمت پایینی چشم دیده می شود. حالتی که تصور می شود ارثی باشد اما هیچ  دلیل علمی برای آن وجود ندارد. این حالت می تواند خفیف یا شدید باشد که بسته به سایز و مکان سوراخ دارد و توله های سگ ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید