• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 29

طول عمر باتری گوشی‌های هوشمند را بیشتر کنید

آیا باتری شما ناپایدار شده است؟ آیا از اینکه شارژ گوشی شما خیلی سریع تخلیه می شود و هر شب مجبورید که آن را به شارژ بزنید خسته شده‌اید؟ سعی کنید ترفندها و نکات ساده‌ای را که در این مقاله عنوان می‌کنیم بکار بگیرید تا طول عمر باتری گوشی هوشمند خود را افزایش دهید.

عمر باتری گوشی هوشمند

حتی در سال 2016 هم فناوری‌های بهتری در خصوص باتری‌ها به بازار نیامده که به سبب آن بتوان یک گوشی هوشمند را بیش از 24 ساعت بدون شارژ باتری استفاده نمود و این بدین معناست که بسته به نرم افزارهای مورد استفاده و تنظیماتتان می توانید از توان محدود این باتری ها به مدت طولانی تری استفاده کنید.

از روشنایی صفحه نمایش خود بکاهید و یا آن را بر روی روشنایی خودکار تنظیم کنید.

اغلب شما صفحه نمایش‌های بزرگ و رنگی گوشی هوشمند خود را دوست دارید اما بهتر است بدانید که این موارد، برای باتری شما دشمن مهلکی محسوب می‌شوند. در بین اجزای تشکیل دهنده گوشی، صفحه نمایش بیشترین سهم مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد، لذا اثر مخربی بر روی عمر باتری دارد. بیشتر گوشی‌ها از قابلیتی تحت عنوان تنظیم خودکار روشنایی (auto-brightness) برخوردارند که به طور خودکار روشنایی صفحه نمایش را با توجه به سطح نور محیط تنظیم می کند.

تنظیم روشنایی گوشی

در این حالت نسبت به حالتی که گوشی در روشنایی کامل اجرا می‌شود توان کمتری مصرف می‌گردد. البته با کاستن از روشنایی صفحه نمایش تا حدی که توان تحمل آن را داشته باشید می‌توانید حتی به نتایج بهتری هم برسید.

زمان درنگ (timeout) و خاموشی خودکار صفحه نمایش را در کمترین حد ممکن نگه دارید.

برای اینکار، باید در منوی تنظیمات گوشی خود به دنبال گزینه‌ای به نام ‘Screen Timeout’ یا چیزی شبیه این بگردید (در گوشی‌های آیفون، در منوی تنظیمات عمومی، عبارت Auto-Lock را جستجو کنید). این تنظیم مشخص می‌کند که گوشی شما بعد از دریافت هر گونه ورودی اعم از ضربه زدن با انگشت و غیره تا چه مدتی روشن بماند.

timeout گوشی هوشمند

در اینجا هر ثانیه هم شمرده می‌شود و اهمیت دارد؛ بنابراین timeout خود را بر روی کمترین زمان موجود تنظیم کنید. در اغلب گوشی‌های اندرویدی حداقل زمان ممکن، 15 ثانیه است. اگر صفحه نمایش شما درحال حاضر بر روی 2 دقیقه قرار دارد، آن را به 30 ثانیه تقلیل دهید. البته در گوشی‌های آیفون، کمترین مقداری که می‌شود تنظیم نمود، 1 دقیقه است.

غیرفعال کردن وای فای (Wi-Fi)

iمانند بلوتوث، وای‌فای گوشی هم، یک تخلیه کننده شدید باتری است. با اینکه گاهی اوقات، برای دسترسی به اینترنت و سایر سرویس‌های داده ای مجبور می‌شوید که به جای استفاده از 3G و یا 4G از وای فای خانه یا محل کارتان استفاده کنید، اما این را هم در نظر داشته باشید که مکان‌هایی هم هستند که در خارج از محدوده وای فای قرار دارند، لذا زمانیکه از این محدوده خارج شدید دکمه دو وضعیتی وای‌فای خود را به حالت خاموش در آورید و تنها زمانی که قصد استفاده از سرویس‌های داده ای را در محدوده شبکه وای فای تان دارید، دوباره آن را روشن کنید. (چرا که این شبکه ها به میزان سرعت بالایی که ارائه می دهند باتری را می خورند)

غیرفعال کردن وای فای

بدین منظور، کاربران اندروید می‌توانند، ویجت وای‌فای را به صفحه اصلی گوشی خود بیفزایند تا با یک ضربه فعال و غیرفعال شود و یا اینکه با پایین کشیدن اهرم بالای صفحه نمایش، آن را روشن و خاموش کنند.

زیاد از سرویس های مکان یابی و جی پی اس استفاده نکنید.

دیگر مکنده بزرگ باتری، آن دسته از اپلیکیشن هایی هستند که از جی‌پی‌اس (GPS)، وای‌فای(Wi-Fi) و داده‌های موبایل برای دیده‌ بانی موقعیت مکانی استفاده می‌کنند. به عنوان یک کاربر، می‌توانید دسترسی برنامه‌ها را به سرویس‌های مکانی لغو کنید یا اینکه برای مشخص کردن مقدار توان مصرفی آنان، سطح بندی کنید (در سیستم عامل اندروید این امر امکان‌پذیر است). در بخش Settings > Location می توانید به هنگام نیاز گزینه High accuracy  (دقت بالا) را انتخاب کنید و در صورت عدم نیاز هم گزینه Battery saving (صرفه جویی در باتری) را.

جی‌پی‌اس

در خصوص مواردی که به هر برنامه‌ ای اجازه دسترسی به آن‌ها را می‌دهید زیرک باشید و هوشمندانه عمل کنید. گرچه اجازه دادن به برنامه‌ها جهت دسترسی به موقعیت مکانی، دوربین و رم، موجب تسهیل کارتان می‌شود اما اغلب اوقات چنین کاری ضرورت ندارد و اعطای بیش از حد مجوز برای برنامه‌ای که هرگز از آن استفاده‌ نمی‌کنید بدون آنکه فایده‌ای داشته باشد، باعث تخلیه باتری می‌شود (بسیاری از این برنامه‌ها حتی زمانی که در حال اجرا نیستند هم به ارسال اطلاعات ادامه می‌دهند)

 از اجرای برخی برنامه ها در پس زمینه سیستم خود جلوگیری کنید.

چندبرنامگی یا Multitasking یعنی توانایی اجرای بیش از یک برنامه به طور همزمان، یکی از ویژگی‌های بارز گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که می‌تواند انرژی زیادی را بسوزاند چون هر برنامه‌ای که اجرا می‌کنید از پردازنده باتری استفاده می‌کند ( اما این موضوع در مورد تمام اپلیکیشن‌ها صدق نمی‌کند) .

برخی از برنامه ها خودشان به طور ویژه اثر نامطلوبی بر عمر باتری دارند. به عنوان مثال، فیسبوک گزارش های رسیده درباره نسخه iOS اپلیکیشن فیسبوک خود را تایید کرد همان گزارش هایی که فیسبوک را به دلیل مصرف بالای باتری این اپلیکیشن در گوشی های ios، مورد سرزنش قرار داده اند. فیسبوک نوید داد که در حال رفع این مشکل است.

توقف چندبرنامگی

وب گاه تک کرانچ ( TechCrunch) که در زمینه خبررسانی، تجزیه و تحلیل فناوری‌ها فعالیت می‌کند، می گوید: “ما شنیدیم که برخی از کاربران در استفاده از اپلیکشن ios ما با مشکلاتی روبه رو شده اند، بنابراین ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و امیدواریم که بتوانیم این مشکل را به زودی برطرف کنیم.

می‌توانید با متوقف کردن برنامه‌هایی بلااستفاده خود، تا حد زیادی از بار کاری پردازنده مرکزی گوشی هوشمندتان بکاهید و برق مصرفی آن را تقلیل دهید.

در گوشی های اندورید دکمه multi-tasking معمولا از بین سه آیکن موجود در پایین صفحه گوشی، سمت راست ترین  آیکن است، برای ورود به یکی از این برنامه ها از این دکمه استفاده کرده و آن برنامه را لمس کنید. برای هر برنامه هم کافی است که پنجره برنامه مورد نظر را لمس کرده و به سمت چپ یا راست بکشید. 

هر دو سیستم عامل اندروید و iOS دارای بخش مانتیورینگ باتری هستند، از این رو، می توانید به طور دقیق، میزان استفاده هر برنامه از باتری را بررسی کرده و مواردی را که مصرف برق زیادی دارند براحتی هدف گیری کنید تا در مرحله بعد این برنامه‌ها را حذف (unistall) نموده و یا در صورت عدم استفاده، از آن‌ها خارج شوید.

مانیتورینگ باتری

 عدم استفاده از ویبره گوشی

آیا برای اطلاع از تماس‌های ورودی، به جای استفاده از زنگ گوشی از قابلیت لرزش گوشی خود استفاده می‌کنید؟ خوب بهتر است بدانید که متاسفانه لرزش گوشی نسبت به پخش آهنگ، توان بیشتری را مصرف می‌کند.

در طرف مقابل، موتور ویبره برای لرزاندن کل گوشی، وزنه کوچکی را می چرخاند درنتیجه این فرآیند منجر به مصرف برق بیشتری می گردد. اما در صورتی که صداهای بلند برایتان آزاردهنده است، می‌توانید تمامی نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال کرده و گوشی خود را در معرض دید قرار دهید به گونه‌ای که هر گاه تماس ورودی جدیدی دارید از آن مطلع شوید.

غیرفعال کردن اطلاعیه‌های غیر ضروری

در حال حاضر، به نظر می رسد که تقریبا هر برنامه ای به هنگام اتصال به اینترنت به دنبال بروزرسانی های خود، اخبار، پیام‌ها و یا سایر اطلاعات می‌گردد و زمانیکه چیزی را بیابد ممکن است که با علائمی همچون: به صدا در آوردن یک زنگ، روشن کردن صفحه نمایش و نمایش یک پیغام، چشمک زدن چراغ LED یا ترکیبی از تمام موارد بالا شما را مطلع سازد. اما همه این ها انرژی مصرف می کنند.

شما احتمالا نمی‌خواهید اطلاعیه‌هایی را که در خصوص پیام‌های متنی جدید و یا تماس‌های از دست رفته دارید خاموش کنید اما خاموش کردن اطلاعیه‌ های غیر ضروری کمک می کند که باتری شما اندکی بیشتر دوام داشته باشد، ضمن اینکه حواس پرتی‌های بی هدفی را هم که در طول روز دچارش می شوید، از بین می‌برد.

غیرفعال کردن زنگ هشدار مکرر ایمیل های جدید

اینکه گوشی شما دائما بررسی کند که آیا ایمیل جدیدی رسیده است یا نه، یک نوع اتلاف انرژی محسوب می شود. بنابراین اگر مجبور نیستید که فورا به ایمیل دهندگانتان پاسخ دهید به جای آنکه اجازه دهید که ایمیل‌ها در هر زمانی به گوشی شما سرازیر شده و آن را تحت فشار قرار دهند، تنظیمات را به گونه‌ای تغییر دهید که هر از چندگاهی مثلا هر 15 یا 20 دقیقه هشدار رسیدن ایمیل‌های جدیدتان را دریافت کنید.

ترجمه: رقیه آقایاری

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید