• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 08 / 25

چگونه انجیر را خشک کنید

انجیر سرشار از مواد معدنی مغذی شامل آهن، کلسیم و پتاسیم است. انجیر فیبر هایی از هر دو نوع حلال و غیر حلال دارد که میزان فیبر در انجیر از میوه ها یا سبزیجات دیگر بیشتر است. انجیر میان وعده سالمی است که سدیم، کلسترول و چربی ندارد. اگرچه به نظر می رسد انجیر نوعی میوه باشد ولی در واقع گل تغییر شکل یافته است، که دانه های خوراکی دارد. با خشک کردن صحیح انجیر می توانید مواد مغذی و شیرینی اش را تا ماهها حفظ کند. انجیر جایگزین خوبی برای قندی است که همراه چای خورده می شود. در این مقاله چند روش خشک کردن انجیر، مختصرا توضیح داده می شود.

fig1

 

خشک کردن انجیر با نور خورشید

  • انجیرهای کاملا رسیده را با آب بشویید. بهترین نشانه انجیر رسیده زمانی است که از روی درخت به زمین می افتد.
  • انجیر را از وسط ساقه ببرید تا کمی از ساقه به انجیر متصل باشد.
  • آنها را روی صفحه مشبک توری به یک جهت بخوابانید.
  • توری محتوی انجیر را در جایی که نور مستقیم خورشید بتابد قرار دهید. حتی روی ماشینی که در آفتاب پارک شده نیز می توانید بگذارید.
  • روی انجیر را با یک پارچه توری سفید بپوشانید تا حشرات روی آن ننشیند.
  • اجازه دهید انجیرها 2 تا 3 روز کامل در مقابل نور آفتاب قرار گیرد، با تاریک شدن هوا آنها را به داخل منزل آورید و دوباره با تابش آفتاب صبح به بیرون منتقل کنید. وقتی سطح خارجی انجیر کاملا خشک و چروکیده شد همچنین هیچ شیره و تری ای در انجیر باقی نماند، انجیر خشک آماده است.

خشک کردن انجیر با فر گاز یا آون

  • فر را از قبل گرم کنید و دمای فر را روی  140 درجه فارنهایت یا 60درجه سانتیگراد قرار دهید.
  • انجیر را کاملا با آب بشویید.
  • ضربه آرامی روی انجیرها بزنید تا هم آب آن کشیده شود و هم ساقه های بلند جدا شده و فقط کمی ساقه به آنها متصل باشد.
  • روی صفحه مشبکی قرار داده و داخل فر بگذارید.
  • درب فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت انجیر از فر خارج شود چرا که انجیر نبایستی خیلی داغ و پخته شود بلکه باید خشک شود.
  • هر چند وقت انجیر ها را بچرخانید و پشت و رو کنید.
  • به مدت 15 تا 36 ساعت در فر گاز بماند تا حالت چروکیده پیدا کند و شیره داخلش خشک شود. اگر امکان ندارد که فر یا آون طولانی مدت روشن باشد می توانید برای 8 ساعت آن را خاموش کنید.

ذخیره و نگهداری انجیر خشک

انجیر خشک را در ظرفی درب بسته قرار دهید که هوا جریان نیابد. همچنین می توانید آنها را بسته بندی و در فریزر نگهداری کنید.

اگر انجیر خشک به موقع و درست انبار و ذخیره شود تقریبا 18 تا 24 ماه قابل نگهداری است.

روشهای دیگر خشک کردن انجیر

  • خشک کردن انجیر در کارخانه ها: در کارخانه ها معمولا از مواد خشک کننده استفاده می کنند تا آب میوه یا آب خوراکی ها را بگیرند.
  • خشک کردن انجیر شیرین: قبل از اینکه انجیر را خشک کنید 1 فنجان شکر را در 3 فنجان آب حل کنید و بگذارید بجوشد و به قوام بیاید. انجیرها را به آّب شکر اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه آهسته بجوشد. سپس انجیرها را از آب خارج کرده و به روش آفتاب یا با فر یا آون خشک کنید.

چند گرم انجیر تازه چقدر انجیر خشک می دهد؟

مد نظر داشته باشید که از هر 1300 گرم انجیر تازه تقریبا برابر 400 گرم انجیر خشک حاصل می شود.

تهیه کننده: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. سلام
    متشکریم از لطف شما.

  2. ممنونم عالی بود فقط یه سوال؟ با همین انجیر هایی که تو بازار هست میشه انجیر خشک درست کرد یا انجیر مخصوص خشک کردن باید باشه؟

  3. بله با همین انجیری که در بازار هست می توانید انجیر خشک درست کنید

  4. میخواستم سئوال کنم ایا هنگام خشک کردن میوه ها توسط کارخانه جات مواد شیمیائی به انها میزنند یا نه مثلا به کشمش تیزاب میزنند یا همچنین به الو بخارا و کلیه برگه های هلو و زردالو چی میزنند . هدف شکل ظاهری انهاست و مواد شیمیائی هم خالی از ضرر نیست . و همه را به عنوان افتابی به مردم میفرشند . لطفا بفرمائید ایا به انجیر مواد شیمیائی میزنند یا نه ؟

  5. دوست عزیز درباره انجیر و روش های خشک کردن در مقاله توضیح داده شده است و اینکه از مواد شیمیایی استفاده می شود یا نه بستگی به وجدان آنها دارد و کسی نمی تواند در این مورد اطمینان قطعی بدهد!

  6. خیلی ممنون ازراهنمایی تون

  7. تشکر – خشکش خیلی گرون تر از تازشه …

  8. من انجير هايم را با كشيدن دو لايه توري نتوانستم از دستحشرات نجات دهم.هم چنين با وجود گرماي شديد ظهر هاي اردبيل،هر ميوه اي كه در آفتاب مي ذارم بعد از دوروز شروع به كپك زدن مي كنه.لطفا راهنمايي كنين.با تشكر

  9. سلام مرسی از راهنمایتون

  10. سلام.ببخشید من ی سوال داشتم.چطوری می تونم با استفاده از تیزاب انجیر خشک کنم؟اصلا میشه با تیزاب انجیر خشک کرد؟تیزاب رو از کجا باید تهیه کنم؟خیلی ممنون از سایتتون

  11. سلام.باتشکر از توضیحاتتون اما من شنیدم خشک کردن تو افتاب رنگ انجیر رو تیره میکنه و باید مثل انگو در سایه خشک کنیم یعنی انجیر رو به نخ کشید ودر دمای معمولی ودر سایه خشک کرد.ایا این راه هم درسته؟

  12. من همه راهایی که گفتین امتحان کردم ولی هیج کدوم چاره سازتبوده یاکپک میزنه یاخیلی زیادی خشک میشه

  13. دوست عزیز باید حد وسط را رعایت کنید و با توجه به رطوبت هوا و شدت نور خورشید و فصلی که این کار را انجام می دهید باید زمان خشک شدن را خودتان به تجربه بدست آورید برای این منظور توصیه می شود تعداد کمی انجیر را برای آزمایش در شرایط متفاوت خشک کنید همچنین بسیار مهم است که مطمئن شوید انجیر های شما هوا بخورد آنها را جابجا کنید و به حال خود رها نکنید.

  14. من امتحان کردم ولی خیلی سیاه شد.علتش چیس?چیکار کنم؟

  15. با سلام میخواستم بدونم روش خشک کردن انجیر به نوعش بستگی داره یا نه?

  16. چند دقیقه باید درآب جوشانده شود

  17. با سلام
    خشک کردن انجیر شیرین: قبل از اینکه انجیر را خشک کنید 1 فنجان شکر را در 3 فنجان آب حل کنید و بگذارید بجوشد آب و شکر آنقدر بجوشد تا به قوام بیاید و غلیظ شود. انجیرها را به آّب شکر اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه آهسته بجوشد. سپس انجیرها را از آب خارج کرده و به روش آفتاب یا با فر یا آون خشک کنید.

  18. سلام من تو حیاط جلو آفتاب داغ کرمان گذاشتم
    توپ توپ شدن
    ردییییف

  19. سلام
    ممنون از راهنمایی تون
    یه سوال؟
    ما تو حیاط خونمون درخت انجیر زرد داریم.همه ای روش هابرای خشک کردن امتحان کردیم ولی ترش میشه و حالت گندیده پیدا میکنه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  20. خیلی ممنون از اطلاعاتتون







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید