• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 12

فونت هایی که هرگز نباید در طراحی استفاده کنید

فرقی نمی‌کند که در حال طراحی یک لوگو هستید یا طراحی یک جلد کتاب و یا تهیه یک فایل ارائه، در تمامی این موارد سریع‌ترین روش برای جذابیت بخشیدن به کارتان، استفاده از فونت‌هاست. حتی در ویندوز و مجموعه آفیسی که شرکت مایکروسافت عرضه می‌کند می‌توانید به بسیاری از فونت‌ها دسترسی داشته باشید و باقی فونت‌های مورد نیازتان را از مکان‌هایی همچون dafont.com یا 1001 Free Fonts بارگیری کنید.

طراحی

اغلب شما تمایل دارید که از فونت های مورد علاقه خود در طراحی استفاده کنید و همانطور که در بالا عنوان شد بیشتر این فونت ها هم به راحتی در دسترس هستند اما بهتر است بدانید که متاسفانه انتخاب یک فونت اشتباه باعث می‌شود کارتان سطحی، فرعی و خسته کننده به نظر برسد و از خوانایی و زیبایی آن کاسته شود. البته همواره افرادی هستند که می توانند طرح‌هایی با ظاهر قدیمی را دریافت کرده و جانی دوباره به آن ببخشند اما اگر شما در خود توان انجام اینکار را نمی‌بینید توصیه می‌کنیم در طراحی های خود اعم از طراحی سایت و بروشور و پوستر و کارت ویزیت و غیره، یا با روش آزمون و خطا فونت مناسب خود را بیابید و یا ساده ترین روش را بکاربگیرید یعنی استفاده نکردن از برخی فونت‌ها.

Bradley Hand ITC

استفاده از این فونت و یا هر فونت دست نویس دیگری توصیه نمی شود. این فونت تنها توسط افرادی بکار گرفته می شود که می خواهند ظاهر مخصوص و منحصربفردی به طرحشان بدهند. ضمن اینکه مقیاس‌بندی خوبی هم ندارد چرا که باریک بوده و bold شده آن نیز چندان درشت و ضخیم نیست. کج و معوج بودن حروف این فونت هم، از خوانایی طرح گرافیکی شما می کاهد. این فونت یک از فونت‌هایی است که همراه با نصب ویندوز نصب می‌شود لذا اکثر طراحان به آن دسترسی دارند.

فونت Bradley

 Comic Sans MS

هنگامی که مردم از فونت‌های مورد تنفر خود سخن می‌گویند اغلب خود را ملزم می‌دانند که نام این فونت را نیز ذکر کنند. از این فونت می‌توان به عنوان فونت مورد علاقه بچه‌ها و افرادی که می‌خواهند احساس آسوده خاطر بودن و غیر رسمی بودن را القا کنند یاد کرد. فونت Comic Sans MS در اصل برای استفاده در speech bubbles های بکار رفته در کارتون‌ها، کتاب ها و مجلات کمدی و فکاهی طراحی شده بود.

فونت comic

speech bubbles که به آن‌ها، بالون دیالوگ هم گفته می‌شود اشکال گردی هستند که نزدیک سر شخصیت‌های کارتونی قرار می‌گیرند و کلمات و تفکرات شخصیت‌ها درون آن نوشته می‌شود. این فونت هم در خود ویندوز وجود دارد و نیازی به دانلود آن نیست و بکارگیری آن نه تنها دید غیر حرفه ای به کارتان می‌دهد بلکه باعث دلزدگی و خستگی مخاطبان نیز می‌شود.

بالون دیالوگ

 Jokerman

 با اینکه ممکن است این فونت به اندازه دیگر فونت‌ها مورد استفاده قرار نگیرد اما مشکلات خوانایی زیادی دارد. همچنین به دلیل داشتن جنبه تبلیغاتی، برای طراحی مناسب نیست. پیچ و خم‌ها و اضافات موجود در این فونت تشخیص حروف را سخت و دشوار می‌سازد. در نتیجه برای افراد کم بینا و یا افرادی که دچار بیماری دیسلکسیا (dyslexia) هستند مشکل ساز خواهد بود. دیسلکسیا یا خوانش پریشی معلولیتی است که موجب اختلال در روان‌خوانی و یا درک مطلب می‌شود. اگر شما می‌خواهید دید متمایزی به طرحتان بدهید فونت Jokerman ممکن است به کارتان بیاید اما نباید برای طراحی تمام صفحات وب خود و یا داشتن چاپ عالی روی یک پوستر از آن استفاده کنید.

فونت jokerman

 فونت پاپیروس (Papyrus)

 پاپیروس سال‌هاست که به دلیل ویژگی‌هایی همچون سادگی و تصنعی بودن، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما مشکل اینجاست که این فونت هم همانند دیگر فونت‌های فوق، جزء فونت‌هایی است که با نصب ویندوز، در پوشه font درایو C قرار می‌گیرد. درنتیجه تقریبا هر طراحی به آن دسترسی دارد. از این فونت معمولا به عنوان یکی از فونت‌های پرکاربرد جعبه ابزار یاد می‌شود. جالب است بدانید که در زیرنویس‌ها و پوسترهای فیلم آواتار جیمز کامرون که یک فیلم علمی و تخیلی بود و در سال 2009 به نمایش درآمد از این فونت استفاده شده است. اما در مجموع توصیه می‌کنیم که در طراحی‌هایتان این فونت را نادیده بگیرید.

فونت پاپیروس

فونت Times New Roman

فونت Times New Roman فونتی است که از خوانایی بالایی برخوردار است و سال ها به عنوان فونت پیش فرض بسیاری از برنامه ها بویژه مایکروسافت ورد، مورد استفاده قرار می‍‍‍‍‍‌‌‌‌ گرفت تا اینکه فونت Calibri به مجموعه فونت های آفیس اضافه شد. این فونت در اصل برای استفاده در روزنامه‌ها طراحی شده است و هیچ ایرادی ندارد جز اینکه تشخیص آن اندکی دشوار است و چشم بیننده را اذیت می‌کند و بسیاری از کاربران، خوانایی و جذابیت فونت‌هایی نظیر Georgia، را بسیار بیشتر از آن می‌دانند.

فونت Times New Roman

 نکته مهم: وقتی در حال چیدمان و انتخاب فونت خود هستید چند مسئله را در خصوص محتوا نظر بگیرید: آیا متنی که فونت رویش اعمال می شود یک عنوان است یا یک شعار و یا چیزی است که مردم باید برای خواندن آن لحظه ای تامل کنند؟ آیا مخاطبان، این متن را بر روی صفحه نمایش خواهند دید یا بر روی کاغذ؟ آیا بهتر نیست که از فونت Serif استفاده شود؟ درنهایت توصیه اکید ما به شما این است که هیچ گاه فونتی را تنها به این دلیل که برای خودتان جذاب است انتخاب نکنید و دقت کنید که فونت انتخابی با هدف متن و سبک گرافیک شما تناسب داشته باشد.

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید