• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 03 / 09

درد پا، درد پاشنه و خار پاشنه

چه عواملی باعث درد کف پا می شود؟

سالانه میلیون ها انسان به درد کف پا دچار می شوند. انواع درد کف پا شامل درد پاشنه، درد قوس کف پا و درد روی پا و پنجه می باشد.

درد پا و پاشنه

درد پاشنه

درد پاشنه معمولا به خار استخوان (bone spur) پاشنه مربوط می شود. در واقع خار استخوان به ندرت باعث درد می شود و بیشترین درد پاشنه مربوط به نقطه ماشه‌ای یا تریگر پوینت (Trigger point) در ماهیچه ساق پا است.

نقطه ماشه‌ای یک ناحیه خاص در ماهیچه اسکلتی است که در لمس حساس بوده، به نحوی که اعمال فشار روی آن قسمت منجر به درد در همان ناحیه و یا درد ارجاعی می‌گردد. درد ارجاعی دردی است که در قسمت دیگری از بدن، نسبت به ناحیه اصلی خود حس می‌شود. خار استخوان سبب مزمن شدن نقاط ماشه‌ای ماهیچه ساق پا می شود.

درد قوس کف پا

علت درد قوس کف پا اغلب خار پاشنه تشخیص داده می شود.

ماهیچه های ساق پا بسیار قوی هستند، چون هر روز به خاطر فعالیت های مختلف ما، بار اضافی بدن را به راحتی تحمل می کنند. نقاط ماشه ای در ماهیچه های ساق پا ایجاد و باعث درد کف پا می شوند این درد می خواهد بفهماند که بار اضافی را از روی بدن بردارید و به ماهیچه های ساق پا فرصت دهید تا مجددا نیروی خود را به دست آورند.

درد روی پا و پنجه

محل درد روی پا در تشخیص و درمان به پزشک کمک می کند. شروع درد ناگهانی روی پا درست عقب پنجه، که حتی بدون ضربه یا جراحتی باشد ممکن است به علت شکستگی استخوان متاتارسول باشد.

محل دیگر، درد ناحیه میانی بالای پا است. در این ناحیه رباط هایی که به سمت پنجه پا می روند ممکن است ملتهب و تحریک شده باشند.

علت معمول دیگر درد بالای پا، تورم یا سفتی پا است که می تواند مربوط به ورم مفاصل باشد. این درد نشان دهنده صاف شدن قوس کف پا است.

ماهیچه ها و نقاط ماشه ای که باعث درد کف پا می شوند

شش گروه ماهیچه وجود دارند که نقاط ماشه ای در آن ها ایجاد و در نهایت باعث درد کف پا می شوند. سه تا از مهم ترین ماهیچه هایی که مرتبا درگیر می شوند شامل:

  • نرمه ساق پا یا گاستراک نیمیوس Gastrocnemius
  • سولز Soleus
  •  تیبیالیز قدامی Tibialis Anterior

نرمه ساق پا یا گاستراک نیمیوس بزرگتربن عضلاتی اند که ساق پا را شکل می دهند. این عضلات به استخوان ساق متصل می شوند، در بالای خمیدگی زانو، به زردپی آشیل می پیوندند. گاستراک نیمیوس در هنگام راه رفتن، دویدن و پریدن منقبض شده و بدن را روی پنجه پا بلند می کند. 4 نقطه ماشه ای در این عضلات می تواند ایجاد شود و باعث درد قوس کف پا، ماهیچه ساق و پشت ناحیه زانو شود. نقاط ماشه ای همچنین می توانند سبب گرفتگی عضلات در شب هنگام شوند.

سلوز ماهیچه بزرگ، قوی و پهنی است که به بخش پایینی استخوان ساق می پیوندد از زیر زانو تا پاشنه امتداد می یابد. مانند گاستراک نیمیوس، سلوز در هنگام ایستادن، راه رفتن و دویدن منقبض می شود. 3 نقطه ماشه ای می تواند در این ماهیچه به وجود آید که باعث درد پاشنه، زردپی آشیل، ساق پا و کمی ناحیه پشت شود.

تیبیالیز قدامی عضله ای در پایین تر از ران و در ناحیه ساق پا است که درست در زیر استخوان زانو به استخوان های کوچکتر اطراف پا متصل می شود. این ماهیچه منقبض می شود تا پا را از زمین بلند کند و در هنگام راه رفتن و دویدن، پا را به حالت موازنه و تعادل در آورد. نقطه ماشه ای در این ماهیچه سبب درد قسمت بالایی پا، قوزک تا شست پا می شود.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



  1. خیلی عالی بود . موفق باشید.

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید