• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 03

باسن درد و چگونه درد باسن (کفل) را تسکین دهید؟

علل درد باسن چیست؟
  • آرتریتیس یا ورم مفاصل

شایع ترین علت درد باسن استئوآرتریت یا ورم مفاصل به علت کهولت سن، و یا ورم مفاصل به علت روماتیسم است. که هر دو در افراد سالخورده شایع تر است. افرادی که آرتریت دارند احساس خشکی و گرفتگی عضلات دارند و تا حد ممکن حرکت باسن را محدود می کنند.

  • شکستگی استخوان باسن

شکستگی استخوان باسن یکی از مشکلات افراد سالخورده و مسن است. با افزایش سن، استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند و با افتادن بر زمین استخوان باسن می شکند.

  • بورسیتیس

تورم کیسه های پر از مایع بورسیت نام دارد. این کیسه ها ماهیچه ها و رباط ها را نگه می دارند و در فعالیت های تکراری که باعث خستگی و برافروختگی مفصل باسن می شود، نقش مهمی ایفا می کند.

  • تاندینیتیس

تاندون ها نوارهای ضخیمی اند که استخوان ها را به عضلات متصل می کنند. تاندینیتیس تورم تاندون هاست. که معمولا بر اثر وارد کردن فشار بیش از حد در فعالیت های تکراری و پشت سر هم ایجاد می شود.

چگونه درد باسن (کفل) را تسکین دهید؟

باسن بزرگترین مفصل بدن انسان است که بیشترین وزن بدن را تحمل می کند و عامل حفظ تعادل بدن است. مفصل استخوان خاصره و ران و ناحیه کفل بسیار نقش مهمی در حرکت بدن دارند. التهاب مفاصل و اماس‌ كيسه‌ هاي‌ مفصلي‌ در ناحیه کفل می تواند باعث دردناکی این ناحیه شود.

درد مزمن باسن معمولا با سن فرد رابطه مستقیم دارد. با انجام تمرینات ورزشی و تغییر سبک زندگی می توانید درد ناحیه کفل را تسکین دهید. در زیر به برخی موارد در باب تسکین باسن درد اشاره شده است.

  • تغییر سبک زندگی

قبل از هر کار دیگری باید بیماری که منجر به درد ناحیه کفل شما شده است، توسط پزشک تشخیص داده شود. و این مطلب بسیار مهم است که بدانید چه عاملی سبب باسن درد شده است. قبل از این که کیسه های مفاصل ورم کند یا در هنگام ورزش، دچار آسیب شوید، باید به پزشک مراجعه کنید و علت را از او جویا شوید.

  • خوردن دارو برای تسکین درد

طبق نظر پزشک از داروهای غیر استروئیدی مثل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید تا التهاب و درد را برای چند ساعت کاهش دهید. به نظر می رسد آسپرین تاثیر قابل توجهی در تسکین درد ندارد و معمولا پزشک داروهای قوی تری را تجویز می کند.

  • گذاشتن یخ روی مفصل کفل

کیسه ای از یخ را تهیه کنید. یخ را چند بار در روز و هر بار به مدت 15 دقیقه روی باسن بگذارید، این کار التهاب را کاهش می دهد. اگر از گذاشتن یخ بر روی کفل احساس ناراحتی می کنید، می توانید کیسه یخ را دور حوله ای بپیچید و در ناحیه درد قرار دهید.

باسن درد

  • گرم کردن محل کفل

اگر ورم مفاصل در ناحیه باسن دارید، ناحیه درد را گرم کنید تا درد تسکین یابد. توصیه می شود که حمام آب داغ بگیرید و یا در تشت یا وان آب داغ بنشینید. بالشتک یا کیسه های آب گرم را از بازار تهیه کنید و مستقیما روی مفصل دردناک بگذارید.

اگر ورم کیسه های مفصل (بورسیت ایسکیوگلونئال) دارید از گرما برای کاهش درد استفاده نکنید. گرما می تواند باعث ورم بیشتر کیسه های مفصل نیز شود.

  • استراحت کردن

اگر به باسن شما آسیبی رسیده است بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با استراحت کردن، به باسن خود فرصت دهید تا التیام یابد. از انجام هر کاری که باعث درد می شود، اجتناب کنید. می توانید کیسه آب یخ را روی محل بگذارید و در مقابل تلویزیون، فیلم نگاه کنید و ذرت بو داده و تخمه بخورید تا زمان سپری شود. بنابراین کفل شما نیاز به استراحت حداقل 24 تا 48 ساعته دارد.

  • اجتناب از نرمش و فعالیت های شدید و سخت

اگر درد شدید دارید بایستی از فعالیت های سخت و مداوم مثل دویدن یا پریدن دوری کنید. این فعالیت ها، سبب التهاب بیشتر و در نتیجه درد بیشتر می شود. به جای دویدن از راه رفتن سریع بهره بجویید.

  • کم کردن وزن

سعی کنید بیشتر از گذشته به روی ترازو بروید و خود را وزن کنید. وزن بالاتر، فشار بیشتری را به باسن تحمیل می کند. وقتی وزن را کم می کنید در هنگام بلند شدن، به غضروف و مفصل فشار کمتری وارد می کنید.

  • پوشیدن کفش مناسب

شما بایستی کفشی بپوشید که کفی استاندارد، طبی و نرمی داشته باشد، همچنین کفی قابل برداشتن باشد تا بتوانید در هنگام ناراحتی پا و کمر، کفی را عوض کنید بنابراین با پوشیدن کفش خوب به کاهش عیوب استخوانی کمک می کنید. کفش مناسب بایستی بتواند صدمه و آسیب وارده به پا را بگیرد، حرکت پا در کفش را محدود کند و فشاری که به پا وارد می شود را در کل پا تقسیم کند و به یک نقطه خاص به طور مداوم فشار وارد نیاید.

    • نرمش و حرکات کششی
این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



  1. احسنت به نگارنده این مقاله اردشیرعابدین کردیناتوز ارشد بازنشسته ایران ایر

  2. احسن به نظر جنابعالی

  3. آفرین بر شما







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید