• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 13

اولین روزهای تولد – قسمت سوم

روز های اول زندگی مادر و نوزاد

نوزاد در روز اول تولد چه می کند؟

بسیاری از والدین از این که می بینند نوزادشان در روز اول تولد هوشیار و تحریک پذیر است، تعجب می کنند.

درست بعد از تولد، چشم های نوزاد باز می شود و او زمان زیادی را برای شناسایی چهره اطرافیان به خصوص والدین خود، صرف می کند. نوزاد با شنیدن صدا به سمت آن می چرخد یا واکنش نشان می دهد. او از تمامی حواس خود مثل بوییدن و لمس کردن بهره می جوید تا به شما دلبسته شود.

نوزاد گریه می کند، می خوابد و در زمان هایی هم مستقیم به چشم های شما خیره می شود. هر چند قدرت بینایی نوزاد هنوز کامل نشده است اما او می تواند چیزهای اطرافش مثل صورت شما را که بین 20 تا 40 سانتی متر فاصله دارید را به راحتی تشخیص دهد.

اگر انگشتتان را در مشت نوزاد قرار دهید، او انگشت را چنگ می زند و به سمت دهان خود می برد.

نوزاد ممکن است ساعات زیادی از شبانه روز را بیدار باشد، اما اغلب نوزادان، بیشتر اوقات شبانه روز را در خواب سپری می کنند. این مسأله اهمیت دارد که هر 2 تا 3 ساعت نوزاد را برای خوردن شیر بیدار کنید. مادرانی که در ابتدا شیر ندارند، بیدار کردن هر 3 ساعت نوزاد و چسباندن او به سینه، بهترین راه برای تحریک و تولید شیر در پستان است.

شیردهی از پستان مادر یا شیشه شیر

مادری که قصد شیردهی نوزاد با شیر خودش را دارد بایستی از همان لحظات اولی که نوزاد را در آغوش مادر قرار می دهند، شیردهی را آغاز کند. اگر چه اوایل شیردهی تا دو سه روز اول، شیر رقیق و آبکی از پستان مادر خارج می شود، اما همین شیر رقیق نیاز نوزاد را برآورده می کند تا شیر کامل و سفید رنگ به زودی از سینه مادر خارج شود. شیر اولین روزهای برخی مادران رقیق و آبکی است و برخی دیگر شیر زرد و غلیظ دارند.

با مک زدن پستان توسط نوزاد، هورمون های بدن فعال می شوند و مغز دستور تولید شیر را صادر می کند. شروع شیردهی کار راحتی نیست ولی اولین تلاش و همکاری مادر و کودک محسوب می شود.

برخی نوزادان خصوصا آنهایی که نارس یا خیلی ریز و کم وزن هستند، به سختی پستان را می گیرند. در این موارد پرستار با ابزاری سر پستان را بیرون می کشد و در دهان نوزاد قرار می دهند تا مک زدن را برای او آسان تر کنند. بنابراین مشاوره، کمک و آموزش پرستار و پرسنل زایشگاه ضروری است.

در اوایل ممکن است شیردهی 2 تا 3 ساعت زمان ببرد. اگر نوزاد را با شیشه شیر تغذیه می کنید فرقی نمی کند بایستی از همان اولین ساعات زندگی، شیردهی را آغاز کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید