• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 07 / 27

کفش های قرمز بپوشید!

چه کسی گفته که شما نمی توانید کفش های قرمز بپوشید؟

آیا شما هم فکر می کنید فقط تعداد معدودی از افراد در این دنیای بزرگ خلاق هستند؟ یا گمان می کنید فقط افرادی که آنها را هنرمند می نامند می توانند کار هنری انجام دهند؟ اگر این افکار شما را آزار می دهند باید بگویم که تنها نیستید؟ و حق با شماست! این عقاید به صورتی گسترده و البته اشتباه در بین همه مردم دنیا افتاده است.

کفش های قرمز خلاقیت !

احتمالا شما هم فکر می کنید که هوش و خلاقیت را می توان با تست های استاندارد اندازه گیری کرد. تست IQ قدیمی اولین بار تست توسط آلفرد بینت ابداع شد، بینت در حقیقت می خواست دانش آموزان را از نظر توان یادگیری دسته بندی کند. این تست در حقیقت تلاش او برای اندازه گیری قوه ادراک، استدلال و قضاوت به صورتی واقعی بود. و البته تحقیقات جدید حقایقی را آشکار کرده اند که اعتبار تست های  IQ و خلاقیت را زیر سوال می برد. مثلاً امروزه ما می دانیم که برای اندازه گیری هوش باید حداقل 7 قسمت از آن، مورد توجه قرار گیرد که از آن جمله می توان به هوش ریاضی، زبانی، موسیقایی، میان فردی و… اشاره کرد. از آن گذشته دانشمندان عصب شناس اخیراً دریافته اند که هوش فقط در مغز ما متمرکز نیست بلکه در سلول هایی که در تمام بدن توزیع شده اند وجود دارد.

بنابراین با بدفهمی هایی که تا کنون درباره هوش و خلاقیت وجود داشته پتانسیل های زیادی از ما هدر رفته یا نادیده گرفته شده است. به عبارت دیگر همه ما ظرفیت بالایی برای خلاق بودن داریم بسیار بیشتر از آن چه که فکرش را بکنید! شما می توانستید هفت حقیقت را در ثانیه در یابید و هنوز در ثانیه بعدی از ظرفیت ذهنی خود استفاده کنید و بقیه عمر خود را به یادگیری بیشتر بپردازید ولی هنوز هم در مغز شما مقدار زیادی فضای خالی برای یادگیری باقی می ماند. پیوتِر آنوخین از دانشگاه مسکو مغز را به آلت موسیقی چند بُعدی تشبیه می کند که می تواند چندین قطعه موسیقی را در آن واحد اجرا کند. به عبارت دیگر هر کدام از ما هدیه ای از خداوند گرفته ایم که این هدیه پتانسیل نامحدود فکری است!

اما چگونه می توانیم وارد این دنیای نامحدود خلاقیت خود شویم؟ و مهم تر از آن، چگونه می توانیم قدرت خلاقیت خود را در دنیای واقعی آزاد کنیم به گونه ای که دیگران از آن بهره ببرند.

و مهم تر از همه بفهمیم که برای چه پا به این دنیا گذاشته ایم! شما باید هدف زندگی خود را مشخص نمایید! هر کسی نقاط قوت و توانایی هایی دارد که همه با هم در او جمع شده اند و به او ارزش والایی می دهند. از 7 میلیارد انسانی که اکنون روی کره زمین زندگی می کنند و 90 میلیاردی که تا کنون روی کره زمین زندگی کرده اند و آن هایی که هنوز پا به این دنیا نگذاشته اند شما در بین همه آن ها منحصر به فرد هستید هیچ کس مانند شما نیست حتی اگر از نظر ظاهری هم شبیه شما باشد از جهات دیگر با شما تفاوت های زیادی دارند. خلاقیت، استعداد ها، خصوصیات فردی، خصوصیات اخلاقی، رویا های شما و… مربوط به شما هستند و هیچ کس دیگر نیست که از همه جهت مانند شما باشد. هیچ کس دیگر نیست که بتواند مانند شما فکر کند و ایده خود را به همان روش شما به دنیای پیرامون معرفی کند.

بنابراین مهم ترین چیزی که باید آن را دریابید این است که خداوند چه ایده شگفت انگیزی برای شما داشته و چرا شما را خلق کرده است. با این توانایی هایی که به شما بخشیده چه هدفی برای زندگی شما داشته است؟ هیچ کس بهتر از خودتان نمی داند چه توانایی هایی دارید. این سکوی پرش شماست. اگر نمی توانید این هدف را پیدا نکنید بدون اینکه به خود تردیدی راه دهید آنرا کشف کنید ببینید خداوند چه هدیه منحصر به فردی در شما نهفته است که هنوز آنرا کشف نکرده اید.

اگر هنوز نمی توانید آن هدف را پیدا کنید، خود را در معرض فعالیت های مختلف زیادی قرار دهید آن ها را تجربه کنید و ببینید کدام یک در شما آن جرقه را روشن می کند. در این زمینه فعالیت خود را دو چندان کنید و ببینید آیا در خود توانایی ها و استعداد های نهفته ای کشف می کنید. من همیشه از در دست گرفت قلم برای نقاشی لذت برده ام و فعالیت خود را با قلم موها و انواع وسایل نقاشی چند برابر کرده ام از نقاشی بر روی کاغذ و پارچه گرفته تا نقاشی بر روی چوب. اما تا شش ماه پیش نمی دانستم هنوز استعدادی کشف نشده در نقاشی دارم تا این که فرصتی دست داد و در یک کلاس نقاشی رنگ روغن شرکت کردم فنونی آموختم گویی چشمانم را به دنیای نقاشی باز کرده اند. در آن زمان بود که من تازه باور کرده بودم می توانم نقاشی بکشم اکنون من می توانم یک تکه کاغذ را به کاری هنری ارزشمند تبدیل کنم. هنری بیافرینم که مختص به خودم است من تلاش بسیاری کرده ام دستور العمل های مختلفی را آموخته ام و روی آن ها کار کرده ام تا به این سطح دست پیدا کرده ام. اما در نهایت به ناحیه ای دست یافتم که استعداد ذاتی من در آن نهفته بود و در عین حال اشتیاق زیادی برای کار در این زمینه در وجودم یافتم که در نهایت منجر به بهترین نتیجه ممکن شد.

در این مقاله می خواهم به شما کمک کنم تا شما هم این استعداد درونی خود را دریابید و آن را تبدیل به موفقیتی بزرگ کنید و خلاقیت خود را بروز دهید.

همیشه از موسیقی زیبا لذت ببرید

وقتی خود را در معرض شاهکار یک استاد قرار می دهید ذهن شما باز می شود.  تحقیقاتی که روی آثار موتسارت انجام شده است این حقیقت را ثابت کرده است که قدرت فکری و خلاقیت افراد در هنگام گوش دادن به موسیقی کلاسیک افزایش می یابد و البته در مطالعاتی که بر روی آثار باخ انجام شده است هم نتایج مشابهی به دست آمده است. این نوع موسیقی با توجه زیادی به ملودی ها و هارمونی ساخته شده است و امواج مغزی شنونده از آن تاثیر می گیرید و اسناد آن موجود است ولی آن چه برای ما مهم است خلاقیت است که به کمک آن رشد می کند.

خود را با آثار هنری تصویری احاطه کنید

از موزه ها بازدید کنید. چشم زیبایی شناسی خود را تقویت کنید. شما باید قدرت تشخیص همسانی، تعادل، خطوط زیبا و… را در خود تقویت کنید. این کار فقط با مشاهده هر چه بیشتر آثار هنری برتر امکان پذیر است.

از هنر های نمایشی غافل نشوید

از خلاقیتی که در اپرا و باله و آثار برجسته سینمایی و تئاتر وجود دارد لذت ببرید. اجازه دهید تخیل شما فراتر از دنیای واقعی پرواز کند و محدودیت ها را از پیش رو بردارد.

به اندازه کافی سفر کنید

برای تقویت قوه خلاقیت خود باید به ذهن خود استراحت بدهید زمانی را برای لذت بردن و آشنایی با فرهنگ های مختلف، لهجه های مختلف و زبان های مختلف اختصاص دهید. خوراک های متفاوت را آزمایش کنید از آب هوای متنوع بهره ببرید بو های متفاوت را استشمام کنید و با دیدگاه های مردمی که در دنیایی متفاوت از ما زندگی می کنند آشنا شوید.

مطالب انگیزشی بخوانید

آیا می خواهید یک گلف باز حرفه ای باشی؟ بد نیست زندگی تایگر وودز را مطالعه کنید. آیا می خواهید انسان خلاقی باشی؟ بد نیست زندگی لئوناردو داوینچی را مطالعه کنید. یا حتی فیلم هایی که از زندگی افراد بزرگ مورد علاقه شما ساخته شده اند تماشا کنید.

خود را به سودمندی ترغیب کنید

یکی از خصوصیات افراد خلاق این است که اهل ساختن هستند. گویی نوابغ، همیشه با ایده های جدید بی پایانی درگیر هستند. آن ها دست نوشته هایی از کار هایی که می خواهند انجام دهند دارند و به آن عمل می کنند.

مانند یک کودک فکر کنید

با کودک درون خود ارتباط برقرار کنید. به مسائل زندگی خود نگاه کنید و ببینید اگر شش سال داشتید چه می کردید؟!

رویا های خود را کشف کنید

وارد تخیلات خود شوید. یک روزِ رویایی داشته باشید. ناپلئون گفته است که تخیلات بر دنیا حکمرانی می کنند. دنیایی را تصور کنید که استعداد های خلاق شما به کار گرفته می شود.

با افراد غیر متعارف ارتباط برقرار کنید

یکی از دوستان من از غیر معمول ترین انسان هایی است که ممکن است در این دنیا دیده باشید. او روز تولد من لباس عجیب و غریبی پوشیده بود و با همان لباس در بین مهمان ها ظاهر شد. دوستان میان سال من او را به یکدیگر نشان می دادند و راجع به لباس او پچ پچ می کردند. او لاک ناخنی به من داد که با تابش آفتاب تغییر رنگ می داد این کادوی تولد من بود. آن موقع فکر کردم این جالب ترین کادوی تولدی بوده که من تا کنون گرفته ام. ما بعضی مواقع به کودک هفت ساله هم کادویی می دهیم که خیلی رسمی است! و به این فکر نمی کنیم که می توانیم با یک کادوی کوچک، قدرت خلاقیت او را تقویت کنیم. او به من کادویی بامزه و دوست داشتنی داد بدون این که یک لحظه هم به حرف مردم فکر کند.

به خود آزادی بیشتری بدهید تا با خلاقیت بیشتری عمل کنید. به خود اجازه دهید مانند یک هنرمند عمل کنید یا هر کاری که برای شما معنا می دهد انجام دهید اگر می خواهید لباس متفاوتی بپوشید از حرف مردم نترسید کفش های قرمز خود را بردارید و به پا کنید! پیش به سوی خلاقیت با متفاوت فکر کردن! بدانید که احساس بهتری خواهید داشت و خلاق تر خواهید بود. به من اعتماد کنید.

نوشته: کارولینا فرناندز

ترجمه: علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. عالی بود حرف تداشت ممنون لطفا مطالب داغتونو واسه منم ایمیل کنین

  2. دوست عزیز شما می توانید در سرویس اشتراک ایمیلی ما عضو شوید تا از آخرین به روز رسانی در یاد بگیر دات مطلع گردید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید