• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 19

کاربرد هوش مصنوعی در رونق بخش قانون و بهداشت

میزان استفاده از تکنولوژی های هوش مصنوعی در حوزه کسب و کار روندی رو به رشد دارد. از جمله این کسب و کارها می‌توان به صنایعی همچون بانکداری، بیمه، بهداشت و بازاریابی و مبادلات مالی اشاره نمود که با انجام تحلیل‌هاي اقتصادی و مالی و تجاری بر روی داده‌هایی که به صورت نمایی در حال رشد هستند، درصدد رونق بخشیدن به کسب و کار خود هستند. به عنوان مثال در پیش بینی تورم، پیش بینی قیمت سهام با توجه به حاکم شدن شرایط مشخص و صنعت هتلداری، می‌توان حضور و تاثیر شگرف هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی را به وضوح حس نمود.

هوش مصنوعی

 البته ما قصد داریم در این مقاله از میان کاربردهای بسیاری که هوش مصنوعی در کسب و کار دارد، تنها به حوزه قانون و بهداشت و درمان بسنده کنیم پس با ما همراه باشید.

اهمیت هوش مصنوعی در حوزه کسب و کار (قانون و بهداشت و درمان)

شرکت تحلیل‌گر گارتنر یک شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات برون‌سپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند،  هوش مصنوعی را در راس 10 فناوری استراتژیکی قرار می دهد که در سال 2017 با استقبال مردم مواجه خواهند شد. این شرکت خاطر نشان می‌کند که این تکنولوزی به نقطه اوج خود رسیده و شروع به گسترش شاخک‌های خود به سمت هر سرویس، وسیله و نرم افزاری نموده است و تا سال 2020 به میدان اصلی نبرد میان عرضه کنندگان فناوری‌ها که درصدد رونق بخشیدن به کسب و کار خود از طریق هوش مصنوعی هستند مبدل خواهد شد.

کریستین مک ماهون که موسس سایت three25 و مدیر ارشد فناوری اطلاعات است اذعان دارد که گرایش به هوش مصنوعی اخیرا حالت انفجاری گرفته است اما هشدارهایی هم به گوش می رسد مبنی بر اینکه در زمینه رشد هوش مصنوعی باید جانب احتیاط را رعایت نمود. چرا که با توجه به پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی و اقبال مردم و نهادهای مختلف برای استفاده از آن، جایگزین شدن نیروی انسانی با سیستم‍‍‌ های مجهز به هوش مصنوعی چندان دور از ذهن نیست و طبیعی است که نگرانی‌ها در خصوص منسوخ شدن و جایگزین شدن بسیاری مشاغل با ماشین شدت پیدا کند.

در حال حاضر از یادگیری ماشین، خودکارسازی وظایف و رباتیک به طور گسترده‌ای در کسب و کار استفاده می‌گردد. این سه مورد و دیگر تکنولوژی‌های هوش مصنوعی روز به روز در حال تکثیر هستند و ما به دنبال این هستیم که بدانیم سازمان‌ها چگونه می‌توانند به بهترین نحو ممکن، از مزایای این تکنولوژی‌ها بهره مند شوند.

او در ادامه می‌گوید : “همه شرکت‌های بزرگ و سرمایه گذاران ریسک پذیر، تشنه پیدا کردن جاپایی از هوش مصنوعی در کسب و کار خود هستند. حال آنکه، فکر نمی‌کنم بازار فعلی هوش مصنوعی در مرحله‌ای باشد که تکنولوژی‌های پیشرفته، توان بروز و ظهور داشته باشند. در عوض، این بازار، بازار پر جنب وجوشی است که به نظر می‌رسد مفهومی بیش از یک ماده ملموس باشد.”

گفته بالا با عقیده امید شیراجی، مدیر موقت IT در Camden Council، همخوانی دارد. سازمان او دارای انبوهی از داده‌هاست و این هدف را دنبال می‌کند که بتواند دانش خود در جهت کمک به برطرف کردن نیازهای پیچیده مردم بکار بگیرد. هوش مصنوعی می‌تواند پیشرفتی در بینش داده‌ها ایجاد کند. اما شیراجی اعتقاد دارد که مدیران فناوری اطلاعات هنوز هم باید بر ایجاد ارزش تمرکز کنند.

شیراجی می‌گوید: “اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی در حوزه کسب و کار، کار آسانی نیست چرا که شما بسوی ناشناخته‌ها گام برمیدارید لذا برای اینکه بتوانید در چنین پروژه‌هایی سرمایه گذاری کنید گاهی اوقات مجبور می‌شوید که به جای بازگشت سرمایه (ROI) بر شهود تکیه کنید”.

گارتنر به آن دسته از مدیران اجرایی که برای انجام پروژه‌های هوش مصنوعی خطر می‌کنند قول اعطای پاداش می دهد. همچنین قید می‌کند که این افراد باید آزمایشاتی را در یک یا دو سناریو با تاثیرگذاری بالا انجام دهند. حال می خواهیم بدانیم که چگونه سازمان‌های پیشتاز از هوش مصنوعی در حوزه کسب و کار بهره می‌گیرند؟ دو تن از رهبران فناوری اطلاعات یکی از بخش خصوصی و دیگری از بخش دولتی ما را از روند کارشان مطلع می سازند.

ارزیابی فرصت‌ها

مت پیرز (Matt Peers)، مدیر ارشد IT شرکت لینکلیترز (Linklaters یک شرکت حقوقی چند ملیتی)، به وجود ارتباطی بین استفاده از داده های بزرگ و اهمیت رو به رشد هوش مصنوعی اشاره می‌کند.

پیرز می‌گوید: موفقیت در داده‌های بزرگ منوط به این است که قادر باشید از اطلاعاتی که در اختیار دارید بهترین بهره‌برداری را بکنید و لینکلیترز هم شرکتی با قدمت 175 ساله است و نسبت به شرکت‌های دیگر از دانش بسیار بیشتری برخوردار است.”

اما از آنجا که وقتی حجم داده‌های مورد پردازش زیاد باشد انسان‌ها در برابر قدرت پردازشی رایانه‌ها حرفی برای گفتن ندارند، لذا بهره‌گیری از قدرت محاسباتی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد. مثلا با استفاده از یادگیری ماشین قادر خواهید بود میلیون‌ها تراکنش انجام شده را تحلیل و موارد مشکوک به پولشویی را پیش‌بینی کنید.

پیرز می‌افزاید: سازمان او باید از این سابقه طولانی خود به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کند. وکلا نیاز دارند که در مورد سابقه حقوقی، پروژه‌های قبلی، و مهارت‌های داخلی اطلاعاتی کسب کنند. او معتقد است پیشرفت ها در هوش مصنوعی در اتخاذ رویکردهای پیشرفته تر برای جستجو به شرکت وی کمک خواهد کرد.

او می گوید:”کلید موفقیت این است که در کوتاهترین زمان ممکن، اطلاعات صحیحی را در اختیار مردم بگذاری. برخی از ابزارهایی که برای هوش مصنوعی توسعه داده شده‌اند کار ما را در جستجوی داده‌های بزرگ تسهیل می‌بخشند”.

داده های بزرگ (big data) به مجموعه از داده ها گفته می‌شود که اندازه آن ها بقدری زیاد است که نمی‌شود با پایگاه‌هاي داده سنتي امروز آنها را مدیریت (ذخیره‌سازی، جست‌وجو، اشتراک‌گذاری، پردازش و تحلیل) کرد. پس اگر مدیران فناوری اطلاعات بتوانند با اتکا به هوش مصنوعی به مدیریت اینگونه اطلاعات بپردازند، می‌توان به  ارزش‌های بزرگی که در ورای داده‌های بزرگ، نهفته است دست یافت و آن ها را در زمینه های حقوقی، تجاری، پزشکی و امنیتی و …بکار گرفت. مثلا با استفاده از داده کاوی می‌توان پیش بینی نمود که مشتریان ممکن است برای خرید چه محصولاتی رغبت داشته باشند.

پیرز می‌گوید: “بسیاری از فن آوری در بازار امروز، در خوشه بندی (clustering) و خواندن قراردادها مفید هستند، و شما را قادر می سازند تا حجم انبوهی از داده‌ها را برای یافتن موضوعات قانونی جستجو کنید.”

او انتظار دارد که توانایی الکترونیکی کردن و جستجوی قراردادها برای موضوعات قانونی به سرعت به امری عادی تبدیل شود. لینکلیترز در حال حاضر یک گروه کاری هوش مصنوعی را ایجاد نموده است تا این گروه خدمات ارائه شده در بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و پی ببرند که چگونه ممکن است این فن آوریها در کسب و کار موثر باشند.

پیرز می‌گوید:”در حال حاضر، شرکت‌ها در برخی از بخش‌های کلیدی اقداماتی را شروع کرده اند”. ما نیز طی 18 ماه گذشته زمان زیادی را از طریق گفت و گو با مردم و اجرای آزمایشاتی برای اثبات مطالعات مفهومی، صرف ارزیابی فرصت‌ها کرده ایم”.

پیرز می‌گوید:”علاوه بر این، هوش‌ مصنوعی می‌تواند در زمینه قانون نیز کارساز باشد و به تغییر شیوه‌ کاری وکلا و شرکت‌های حقوقی بینجامد. مثلا جدیدا برخی از شرکت‌های حقوقی از سیستم‌های کشف الکترونیکی استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها می‌توانند با غربالگری ایمیل‌ها و اسناد، تقریبا تا ۹۵ درصد در زمان وکلا صرفه جویی کنند ضمن اینکه تا حدی  از اتفاقات ناگواری که ممکن است به دلیل اشتباهات وکلا رخ دهد پیشگیری می‌کنند. کشف ادعاهای درغین با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ را نیز به قابلیت‌های اینگونه سیستم‌ها اضافه کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید