• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 21

موضوعات داغ تکنولوژی در سال 2017

در بسیاری مواقع که خوب فکر می کنیم از تکنولوژی هایی که در دسترس ما هستند حتی آنهایی که سالها با آنها کار می کنیم، متحیر می شویم. داشتن نیرویی که بتوان هرگونه اطلاعات را در هر زمانی بدست آورد و برقرار کردن ارتباط با دیگران با روش های مختلف فقط با یک دستگاه که به اندازه جیبتان است، متحیر کننده است.

موضوعات داغ تکنولوژی

همیشه چیزهای جدیدی در افق برنامه ریزی هستند که ما نمی توانیم کمک کنیم ولی منتظر و متحیریم چه تکنولوژی شگفت انگیزی در راه است. چند نمونه از تکنولوژی های متعددی که در سال 2017  در حال گسترش هستند را در زیر به آنها اشاره می کنیم:

 تکنولوژی خانه و وسایل هوشمند

همه ما تابحال در مورد انقلاب آینده حوزه اینترنت در اشیا (IOT) و ارتباط متقابل آن با خانه هوشمند را بارها شنیده ایم. چه موانعی در این زمینه وجود خواهد داشت؟ چرا تاکنون از خانه های هوشمند استفاده نکرده ایم؟ بخشی از این مشکل، بدلیل رقابت بیش از اندازه و بدون همکاری کافی است. میلیونها ابزار و اپلیکیشن در بازار وجود دارد اما راه حلی نیست که تمام آنها را متحد و و بدون مرز کند. اکنون که شرکت های بزرگی همچون گوگل، آمازون و اپل که با تجربیات یکنواخت کاربر بخوبی آشنا هستند، وارد عرصه شده اند، انتظار می رود در سال آینده پیشرفت های زیادی در این زمینه داشته باشیم.

 AR و VR

تابحال گامهای زیادی به سوی واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در سال 2016 برداشته ایم. هدفون آکیولس ریفت (Oculus Rift) با استقبال زیادی به بازار آمد و در پی آن هزاران نرم افزار و بازی VR نیز منتشر شدند. ما شاهد بیش از صد میلیون دانلود بازی پوکمون گو (Pokemon Go)، که یک بازی AR است، بوده ایم. بازار برای واقعیات AR و VR آماده است و تاکنون نیز چند نمونه از آنها را تجربه کرده. درنتیجه تا چشم بهم بزنیم باید خود را برای دنیایی مملو از VR و AR و فرصتهای بازاریابی فراوان آماده کنیم.

تکنولوژی VR

 یادگیری ماشینی

یادگیری ماشینی در طی چند سال اخیر گامهای بسیاری را پیموده و حتی به کمک تقویت الگوریتم موتور جستجوی گوگل نیز آمده است. اما هنوز در اپلیکیشن های زیادی دیده نشده است. در سال 2017، انتظار می رود این نوع یادگیری در تمام حوزه ها رواج یابد و به تقریبا هر نوع نرم افزاری که فکرش را بکنید وارد شود؛ از پیشنهاد خرید محصولات بر مبنای خریدهای قبلی فرد گرفته تا بهبود تدریجی تجربه کاربر از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل. زیاد طول نمی کشد که یادگیری ماشینی جزوی از روزمرگی شود و مردم از این نوع هوش مصنوعی انتظار انواع مختلف تکنولوژی را داشته باشند.

 اتوماسیون سازی

بیشتر بازاریابان از اینکه در سال 2017 بتوانند بر فرایند اتوماسیونه شدن تکیه کنند، احساس رضایت دارند. روزنامه نگاران روباتیک بسیاری، تاکنون فعالیت داشته اند و انتظار می رود در مدت زمان کوتاهی جهشی به سمت عملی شدن مقالات این حوزه داشته باشیم. احتمال دارد شاهد بهره وری بی نظیری در مشاغل بالاسری و متعاقبا نابود شدن برخی مشاغل کنونی باشیم. زمانیکه اتوماسیونه شدن با یادگیری ماشینی ترکیب شود، سرعت ارتقا هر چیزی بیشتر خواهد شد بنابراین بعید نیست سال 2017 نقطه عطفی در این زمینه باشد.

اتوماسیون سازی

داده های بزرگ با خصیصه های انسانی (بصری، احساسی، کیفی)

در طول 5 سال اخیر، داده های بزرگ، موضوع داغ روز شده اند. موضوع این است که انبوه داده های جمع آوری شده که درحال حاضر به آنها دسترسی داریم در هر زمینه ای از برنامه ریزی برای درمان موثرتر گرفته تا برگزاری کمپین های بازاریابی، به کمک ما آمده اند. اما نقطه قوت این داده ها یعنی مبنای عددی و کمی آنها نقطه ضعفشان نیز هست. در سال 2017، انتظار می رود با جستجوی داده های احساسی و کیفی و طرح ریزی آنها به روشی مجسم و در دسترس، پیشرفتهای بسیاری را در حوزه انسانی سازی داده های بزرگ شاهد باشیم.

یکپارچگی های فیزیکی و دیجیتال

تلفن های همراه به مرور تکنولوژی را به زندگی روزمره ما آورده اند. امروزه کمتر کسی پیدا می شود گوشی هوشمند نداشته باشد. ما در حال حاضر فعالیت هایی از قبیل خرید از سایت به فروشگاه (Site-to-store) داریم که مشتریان آنلاین را قادر می سازد در یک محدوده فیزیکی محصولات را انتخاب کرده و خریداری نمایند. سایت های معروف آنلاین همچون آمازون محصولات بیشتری خواهند داشت مثل دش باتن (dash buttons) و برندهای فیزیکی همچون والمارت شروع به ارائه فعالیت های دیجیتال همچون نقشه فروشگاه و تست کالا خواهند کرد.

به موقع بودن

به لطف برندهایی مثل اوبر (Uber) مردم به آن تایم بودن هر چیزی بواسطه تلفن همراه عادت کرده اند. در سال 2017 انتظار می رود این توسعه یافتگی ارتقا یابد. هزاران اپلیکیشن برای سفارش غذا، تاکسی و حتی رزرو جا موجود است و بزودی شاهد تقویت این تکامل خواهیم بود.

هرکسی که تا حدی سر از تکنولوژی درمی آورد می داند پیش بینی تکنولوژی، حتی در یکسال آینده، بیهوده است. سورپرایزهای متعددی در راه است. هنوز هم پیش بینی آینده هزینه دارد بنابراین بهتر است استراتژی های بازاریابی خود را آماده کنید.

ترجمه: پروا روزبه جوان

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید