• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 24

کتلت گوشت

کتلت گوشت از غذاهایی است که بیشتر در وعده شام خورده می شود. خوردن این غذا هم به صورت سرد و هم گرم لذت بخش است. در افطارهای ماه مبارک رمضان نیز کتلت گوشت طرفداران زیادی دارد.

کتلت گوشت با مواد در دسترس در منزل تهیه می شود که بسیار لذیذ و خوش خوراک است، این غذا را در میهمانی های عصرانه یا شام می توانید همراه با سوپ رشته فرنگی، سرو کنید.

طرز تهیه کتلت گوشت

مواد لازم:
  • سیب زمینی 3 عدد متوسط
  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • گوشت چرخ کرده 200 گرم
  • آرد نخودچی 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ 1 عدد در صورت تمایل
  • نمک، فلفل و ادویه به مقدار لازم
  • روغن برای سرخ کردن
طرز تهیه:

سیب زمینی ها را همراه با آب در قابلمه ای بریزید و فقط به مدت 3 الی 4 دقیقه بگذارید بجوشد تا حالت نیمه خام پیدا کند. نباید سیب زمینی ها را کامل بپزید همین طور کاملا خام استفاده نکنید.

پیاز را رنده کنید. برخی آب پیاز را می گیرند ولی ما در این دستور آب آن را نمی گیریم.

حتی می توانید در مواد اولیه کتلت، تخم مرغ اضافه نکنید.

سیب زمینی ها را با کارد پوست کنید و همراه گوشت، پیاز، آرد نخود، نمک، ادویه و یک تخم مرغ از چرخ گوشت عبور دهید و یا رنده ی ریز کنید و با دست کاملا ورز دهید و چنگ بزنید تا حالت چسبنده به خود بگیرد.

درون تابه روغن بریزید و بگذارید داغ شود. پس از داغ شدن روغن، شعله را کم کنید. از مواد بالا به اندازه یک گلوله (به اندازه یک نارنگی) برداشته و آن را به صورت دایره پهن یا بیضی در آورید. سعی کنید کتلت ها هم اندازه باشد. آن را درون تابه بیندازید و همان لحظه با کفگیر اندکی کتلت را حرکت دهید. این حرکت دادن سبب می شود کتلت تا پایان پختش به کف ظرف نچسبد. بعد از پخت یک طرف کتلت، طرف دیگر را سرخ کنید. سپس از تابه خارج کنید و در صافی استیل یا فلزی بگذارید تا روغن آن خارج شود.

همان طور که گفته شد شعله برای پخت کتلت بایستی کم باشد همچنین برای مصرف کمتر روغن و مغز پخت شدن کتلت ها می توانید درب تابه را بگذارید.

معمولا در کنار کتلت گوشت از سیب زمینی سرخ کرده و گوجه فرنگی به صورت حلقه ای سرخ شده، سبزی و ترشی یا شوری مصرف می شود.

برای تزیین کتلت می توانید از سس گوجه فرنگی، چند برگ جعفری، زیتون، چند برش لیموترش یا پیاز و غیره استفاده کنید.

برخی کتلت را با برنج سفید و برخی با نان و سوپ همراه مخلفات آن میل می کنند.

کتلت گوشت را بسیاری از کودکان دوست دارند به صورت ساندویچ و یا بدون نان میل کنند. بنابراین کودکانی که از خوردن گوشت امتناع می کنند این غذا گزینه مناسبی است که گوشت لازم به بدن کودکان برسد. همچنین چاشت مناسبی برای مهدکودک و مدرسه بچه هاست.

ملیحه مظفر

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید