• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 12 / 21

آنچه برای شروع برنامه‌نویسی اندروید باید بدانید.

اندروید بر‌اساس مجموعه‌ای از رابط‌های کاربری که با زبان برنامه نویسی جاوا توشته شده بنا شده است. اگر شما تجربه برنامه نویسی جاوا را دارید یک قدم جلو هستید.هر برنامه اندروید شامل چهار واحد مجزاست. ترکیب این چهار بخش، یک برنامه اندروید را می‌سازد. در ادامه این چهار بخش را توضیح می دهیم.

برنامه نویسی اندروید

فعالیت‌ها(Activities): در اندروید، یک فعالیت، یک صفحه مجزا با یک رابط کاربری است. مثال آن یک برنامه‌ی ایمیل است. یک فعالیت به ما جعبه‌ی دریافت‌ها را نشان می‌دهد، فعالیت دیگر برای نوشتن یک ایمیل جدید استفاده می‌شود و فعالیت دیگر اجازه می‌دهد یک ایمیل جدید را بخوانید. با کمک فعالیتها کار تولید یک برنامه اندروید ساده می شود چون می‌توانید یک قسمت از برنامه را بدون تاثیر بر بقیه برنامه، تغییر دهید. برای مثال ممکن است بخواهید رنگ متفاوتی برای طرحی که نشان می‌دهد کاربر یک ایمیل جدید دارد، داشته باشید. استفاده از فعالیت مربوط به آن به شما کمک می‌کند تا این کار را به سادگی انجام دهیم.

سرویس‌ها(Services): سرویس‌ها در پس‌زمینه اجرا می‌شوند. آنها مسئول انجام عملیاتی با زمان اجرای طولانی یا انجام کارهایی که نیاز به عکس العمل کاربر ندارند، هستند. سرویس‌ها نیازی به رابط کاربری ندارد. به عنوان مثال، می‌توانیم با برنامه‌ی موزیک پلیر، موسیقی گوش بدهیم حتی اگر صفحه‌ی دیگری داشته باشیم. یا اگر بخواهید از برنامه جی‌میل استفاده کنید، وجود ایمیل جدید در پس‌زمینه، بدون نیاز به مداخله دستی کاربر، چک می‌شود.

ارائه‌دهندگان محتوا(Content Provider): ارائه‌دهندگان محتوا به مدیریت داده‌های برنامه کمک می‌کنند. در سیستم عملیاتی اندروید، داده می‌تواند در داخل فایل‌های سیستمی در یک پایگاه داده‌ی جداگانه روی وب یا در محل‌های ذخیره‌سازی دیگری به صورت کارت میکرو‌اس‌دی ذخیره شوند. مثلا اطلاعات تماس ذخیره شده در برنامه‌ی مربوط به آن می‌تواند در برنامه‌های دیگر هم مورد استفاده قرار گیرد. این برنامه‌ها هم می‌توانند اطلاعات تماس ذخیره شده در پایگاه داده را بخوانند و حتی در آن بنویسند.

دریافت کننده‌ی رویدادها(Broadcast Receivers): این بخش مسئول پاسخ‌دهی به سیستم گسترده‌ی پخش رویدادهاست. اگر چه نقطه‌ی ابتدایی و شروع بیشتر این رویدادها از سیستم اندروید است، اما برنامه شما هم می‌تواند رویدادی برای دیگر سیستم‌های اندروید ایجاد کند، تا بدانند چه چیزی در جریان است. دریافت کننده‌ی رویدادها مسئول دیدن و مورد توجه قرار دادن رویدادهاست. این کار می‌تواند به سادگی یک اعلان در نوار وضعیت یا شروع یک فعالیت یا سرویس به صورت اتوماتیک باشد.

دلایل متعددی برای منحصر به فرد بودن اندروید در غالب پلتفرمی که هر کس با هر سطح تجربه می‌تواند برنامه‌های موفقی با آن تولید کند، وجود دارد . یکی از مهمترین این دلایل، آن است که شما می‌توانید برنامه‌های پیچیده را با کمک فعالیت‌ها و سرویس‌هایی که در برنامه‌های موجود محیا است، به راحتی تولید کنید. مثلا فرض کنید برای برنامه‌تان نیاز به دوربین دارید تا کاربر یک عکس بگیرد. نیازی نیست برای دوربین کد بنویسید چون کد آن وجود دارد. هر زمانی که نیاز به فعالیت مورد نیاز برای دوربین داشته باشید، برنامه‌ی شما می تواند به صورت اتوماتیک کنترل دوربین و عکس‌های ذخیره شده در آن را داشته باشد. این بسیار مهم است چون شما می‌توانید برنامه‌های مفید زیادی با کمک کدهای موجود، به راحتی تولید کنید و به جای تمرکز در نوشتن کدهای مختلف، بیشتر روی کیفیت برنامه‌تان تمرکز کنید.

نوشته: برایان وایلد

ترجمه: مریم صداقتی

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید