• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 01 / 08

رشد دوباره ی موهای ریخته شده بعد از سرطان

پیری و بیماری هایی مانند سرطان پوست باعث ریزش موها می شوند. باز گرداندن موهای ریخته شده کاری نیست که توسط پزشکان زیبایی انجام شود.

تحقیقات منتشر شده توسط مرکز ملی سرطان در اسپانیا نشان دهنده ی این است که امیدی برای رشد فولیکول های مو وجود دارد. این گروه ارتباط عجیبی بین سیستم ایمنی بدن و بازسازی پوست کشف کردند. طبق گفته ی سرپرست نویسندگان، سلول های سیستم ایمنی بدن به نام ماکروفاژها که مسوول بلعیدن میکروب ها هستند باعث رشد موها نیز می شود. توانایی احیا کنندگی سلول های بنیادی اجازه ی دوباره پر کردن پوست در طول عمر را فراهم می کند. اما عوامل مختلف می تواند خواص احیا کنندگی آن ها را کاهش یا باعث رشد غیر قابل کنترل آن ها شود.

بازگرداندن موهای ریخته شده بعد سرطان

این کشف که ماکروفاژها سلول های بنیادی پوست را فعال می کنند ممکن است علاوه بر درمان ریزش مو در درمان سرطان نیز مفید باشد. طبق گفته ی محققان، ماکروفاژها که مسوول مبارزه با عفونت و ترمیم زخم هستند در فعال سازی سلول های بنیادی فولیکول مو در پوست غیر ملتهب نیز نقش فعالی دارند. پس از سال ها تحقیق، آن ها در یافتند هنگامی که سلول های بنیادی غیر فعال هستند قسمتی از ماکروفاژها به دلیل فرآیند شناخته شده ای به نام آپوپتز می میرند. این تحریک باعث ترشح فاکتورهایی از ماکروفاژهای زنده و مرده می شود که سلول های بنیادی را فعال کرده و باعث رشد دوباره ی موها می شود .

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید