• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 02

آیا سرکه جایگزین مناسبی برای شوینده ها و سفید کننده های کلردار هست؟

آیا می دانید سرکه چگونه تشکیل می شود؟

سرکه محصول جانبی فرآیند تخمیر اتانول است. در واقع نوع خاصی از باکتری ها به نام Acetobacter وجود دارند که الکل را متابولیسم کرده و مواد زائد و دفعی این فرآیند تولید استیک اسید است.

آیا سرکه جایگزین شوینده کلردار هست؟

آیا سرکه ضدعفونی کننده مناسبی است؟

سرکه ی تقطیر شده یا سرکه ی مقطر تنها نوع سرکه ای است که باید به عنوان ماده ی ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار گیرد. چرا؟  زیرا شما باید مقدار اسیدیته ی ماده ی پاک کننده خود را بدانید. علاوه بر این، شما نمی خواهید سرویس بهداشتی خود را با سرکه ی هفت ساله ای بشویید تا در پول خود صرفه جویی کنید. در بیشتر مواقع می توان از سرکه ی مقطر به عنوان ضد عفونی کننده برای سطوح سخت در منزل استفاده کرد. استفاده از سرکه برای تجهیزات پزشکی امن و مناسب نیست. نوع خاصی از باکتری ها به نام باکتری سودوموناس Pseudomonas وجود دارند که نمی توان آن را با سرکه از بین برد. وجود چنین باکتری هایی برای افرادی که بیماری فیبروسیز سیستیک دارند می تواند منجر به سینه پهلو شده و در افرادی که تحت شیمی درمانی هستند می تواند عفونت های پوستی ایجاد کند. سودوموناس اصلی ترین مقصر این ماجراست. در این گونه موارد سرکه انتخاب خوبی برای ضد عفونی کردن محیط نیست. در بیمارستان ها سودوموناس می تواند ویرانگر باشد. این باکتری عامل ایجاد عفونت های پوستی در بیمارانی است که دچار سوختگی شده اند.

محلول رقیق شده ی سفید کننده ی کلردار به نظر من بهترین ماده ی ضد عفونی کننده در چنین شرایطی است. اگر از سفید کننده ها به درستی استفاده کنید مشکلی به وجود نمی آید.

منزل شما بیمارستان نیست:

در شرایط مختلف بدن ما در معرض عوامل بیماریزا قرار می گیرد. مقدار اندکی باکتری برای بدن در تشخیص و مقابله با بیماری ها خوب است. آنفلونزا یک بیماری مشکل زاست زیرا تغییر می کند. این بیماری در حقیقت سرماخوردگی است که در فصل های مختلف سال با شکل های مختلفی خود را نشان می دهد. به خاطر این که این بیماری تغییر می کند بدن ما نحوه ی مقابله با آن را نمی داند و همین موجب بیماری می شود. اگر ویروس نغییر نمی کرد بیشتر افراد نسبت به آن مصونیت پیدا می کردند و هر سال هزاران نفر به آنفلونزا دچار نمی شدند. افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند باید در معرض برخی باکتری ها قرار بگیرند. تحقیقات جالبی در مورد آلرژی نشان می دهد که این بیماری به دلیل قرار نگرفتن بدن در معرض انگلهاست.

کلر یک ماده ی ضد عفونی کننده ی مناسب است ولی این ماده برای شش ها و گیاهان مضر است.

آیا سرکه جایگزین مناسبی برای شوینده ها و سفید کننده های کلردار هست؟

پاسخ به این سوال برای من کمی مشکل است. سرکه یک ماده ی پاک کننده ی قوی است ولی شواهدی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

معمولا بیشتر افراد از سفید کننده برای پاکسازی و ضد عفونی کردن سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه استفاده می کنند. به هر حال متخصصان اصرار دارند که سفید کننده را تنها ماده ای می توان برای ضد عفونی کردن و مقابله با بیماری ها مورد استفاده قرار داد.

آیا می توان جایگزین مناسبی برای این ماده پیدا کرد؟ ایا سرکه جایگزین مناسبی برای این ماده  هست؟

آیا از سرکه به جای سفید کننده می توان استفاده کرد؟

مزایای سفید کننده های کلر دار:

سفید کننده ها یک ماده ی موثر و کشنده ی باکتری ها هستند. این ماده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) تایید شده است و این بدان معنی است که این ماده آزمایش شده و توانایی کشتن میکروارگانیسم های بیماریزا را دارد. استفاده از سفید کننده زمان بسیار کمی می برد.

مضرات سفید کننده های کلردار:

فرایند تولید این ماده بسیار نامطبوع و کثیف است. این ماده باعث آزاد سازی دیوکسین های سرطان زا و جیوه (که باعث آسیب به مغز می شود) در هوای محیط می شود. اگر در منزل خود کودک کم سن و سال دارید، باید احتیاط کنید. طبق آمار مرکز کنترل سموم امریکا سالانه 14400 نفر از کودکان زیر 6 سال دچار مسمومیت ناشی از سفید کننده شده اند.

مزایا ی سرکه:

سرکه ای که از فروشگاه می خرید (سرکه ی سیب، سفید، بالسمیک و یا هر نوع دیگری از سرکه) شامل 5 درصد استیک اسید است. استیک اسید خاصیت ضد میکروبی دارد. مطالعات مختلفی نشان می دهد سرکه، به خصوص به صورت ترکیبی با نمک و یا هیدروژن پروکسید می تواند از رشد باکتری E.coli جلوگیری کند. سرکه همچنین یک کشنده و ضد عفونی کننده ی معتدل است. فرآیند تولید آن برای محیط بی ضرر است.

معایب سرکه:

آیا سرکه میکروب ها را از بین می برد؟ هنوز این موضوع کاملا مشخص نشده است. مطالعاتی که می گوید سرکه میکروب ها را از بین می برد هنوز مبهم و نامشخص است. هنوز معلوم نیست سرکه چه مقدار از میکروب ها را می تواند از بین ببرد. معمولا پیشنهاد می شود از این ماده به عنوان یک شوینده و پاک کننده ی عمومی استفاده شود. از خاصیت میکروب کشی این ماده به خصوص برای افرادی که مشکلات سیستم ایمنی داشته باشند می توان استفاده کرد.

ترجمه: زهرا کامران ور

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. خیلی مفید و سودمند بود دستتون درد نکنه فقط یه سوال؟؟؟
    برای از بین بردن میکروب های خشکبار باید از چی استفاده کرد؟؟؟

  2. با سلام و خسته نباشید .میخواستم بدونم در مراکزی مثل شیرخوارگاه مناسب ترین ضدعفونی کننده ای که میتونیم استفاده کنیم چی هست ؟

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید