• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2018 / 02 / 15

ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه تولید انرژی خورشیدی جهان در مصر

دولت مصر مصمم است، بیش از پیش برای تولید برق از انرژی خورشیدی بهره بگیرد. ساخت بزرگ‌ترین پارک خورشیدی جهان در جنوب مصر به سرعت پیش می‌رود و قرار است که سال آینده میلادی آغاز به کار کند.

در سال ۱۹۱۳ فرانک شومن (Frank Shumann) یکی از نخستین دستگاه‌های تولید انرژی خورشیدی در جهان را در محله المعادی قاهره نصب کرد و گفت، شمال آفریقا در آینده به “ایستگاه انرژی خورشیدی کره زمین” تبدیل خواهد شد.

 بزرگ‌ترین نیروگاه تولید انرژی خورشیدی جهان

به نظر می‌رسد که دولت مصر مصمم است، پیش‌بینی پژوهشگر و مخترع آمریکایی را به مرحله عمل برساند. برای این منظور شمار قابل توجهی مهندس و کارگر در نزدیکی سد معروف اسوان در جنوب مصر شبانه‌روز در حال ساختن نیروگاهی هستند که قرار است در سال آینده میلادی کار خود را آغاز کند.

میزان تولید ۱۶۵۰ مگاواتی این نیروگاه معادل توان یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ خواهد بود و بزرگ‌ترین پارک خورشیدی جهان به‌شمار خواهد رفت.

البته آمریکا و هندوستان اعلام کرده‌اند که در حال تهیه مقدمات ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی قوی‌تری هستند.

شرایط مطلوب

از آنجا که مصر روی کمربند خورشيدی کره زمین قرار گرفته، پتانسیل بسیار بالایی برای تولید انرژی خورشیدی دارد. میزان متوسط تابش آفتاب در این کشور بین دو هزار تا سه هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال است.

در حال حاضر جمعیت ۹۰ میلیونی مصر حدود ۱۰ درصد برق مصرفی خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌کنند، اما قرار است که تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ درصد و تا سال ۲۰۳۵ حدود ۳۷ درصد برق مصرفی این کشور را نیروگاه‌های خورشیدی تولید کنند.

در سال‌های اخیر مصر نه تنها برای ایجاد پارک‌های گسترده خورشیدی تلاش می‌کند، بلکه دستگاه‌های کوچک فتوولتائیک را نیز به عنوان راهکار تامین برق برای مناطق دورافتاده، مانند واحه‌ها در کویر، کشف کرده و به گسترش آن کمک می‌کند.

بزرگ‌ترین شرکت در این زمینه، “کارم سولار” (KarmSolar) است که تمایل زیادی به همکاری با شرکت‌های کلان آلمانی، مانند “انگوتک” (Engotec) دارد. ابراهیم سمک، مدیرعامل “انگوتک”، مصری‌تبار است و در هیات مشاوران عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در مصر فعالیت می‌کند.

سامانه‌ فتوولتائیک نخستین‌بار در آمریکا وارد بازار شد، سپس ژاپنی‌ها به توسعه آن پرداختند و از سال ۲۰۰۰ اروپایی‌ها در این زمینه به‌طور جدی پا به میدان رقابت گذاشتند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید