• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 22

ارتباط موبایل با سرطان و سایر مشکلات سلامتی

نکات کلیدی

  • موبایل ها امواج رادیویی را که نوعی تابش الکترومغناطیسی غیر یونیزه کننده است از خود منتشر می کنند. این امواج می تواند توسط بافت های نزدیک تلفن همراه جذب شود.
  • مقدار انرژی رادیویی ناشی از موبایل ها که افراد در معرض آن قرار می گیرند به تکنولوژی تلفن، مسافت بین آنتن تلفن و کاربر، نوع استفاده و مسافت کاربر از دکل های مخابراتی بستگی دارد.
  •  مطالعاتی که در مورد اثرات و عواقب موبایل ها انجام گرفته، رابطه ی مستقیمی بین موبایل ها و سرطان مغز، اعصاب و سایر بیماری ها کشف نکرده است. تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.
موبایل و خطر سرطان
چرا نگرانی های زیادی در مورد استفاده از موبایل ها و ابتلا به سرطان و سایر مشکلات سلامتی وجود دارد؟

سه دلیل عمده وجود دارد:

o        موبایل ها امواج رادیویی از خود منتشر می کنند. بافت هایی که در نزدیکی این دستگاه ها قرار دارند، می توانند انرژی منتشر شده را جذب کنند.

o        تعداد کاربرانی که از موبایل ها استفاده می کنند به سرعت در حال افزایش است. تا سال 2010 بیشتر از 303 میلیون نفر در آمریکا از سرویس های تلفن همراه استفاده می کردند. ولی در کل جهان تخمین زده می شود این تعداد تا 5 بیلیون نفر باشد.

o         در طول زمان تعداد تماس های تلفنی و زمان مکالمات به سرعت افزایش یافته است. تکنولوژی های تلفن همراه نیز تغییرات چشمگیری داشته است.

امواج رادیویی چیست و چگونه بر بدن انسان تاثیر می گذارد؟

امواج رادیویی نوعی تابش الکترو مغناطیسی است. تابش الکترو مغناطیسی به دو گروه طبقه بندی می شود: 1- یونیزه کننده مانند اشعه ی ایکس، رادون و گاما. 2- غیر یونیزه کننده مانند امواج رادیویی

قرار گرفتن در معرض تابش های یونیزه کننده مانند تابش درمانی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. به هر حال، تحقیقات و مطالعات زیادی احتمال اثر تابش های غیر یونیزه کننده بر سلامتی را مورد آزمایش قرار داده اند اما شواهد محکمی در مورد سرطان زا بودن این تابش ها بدست نیامده است.

تنها اثر بیولوژیکی شناخته شده ی امواج رادیویی گرم کردن است. توانایی مایکروویو ها برای گرم کردن غذا یکی از مثال های مربوط به این اثر است. قرار گیری در معرض امواج رادیویی که از موبایل ها ناشی می شود باعث ایجاد حرارت می گردد با این حال این مقدار حرارت در حدی نیست که بتواند دمای بدن را افزایش دهد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که وقتی افراد از موبایل های خود به مدت 50 دقیقه استفاده می کنند بافت مغزی در قسمتی از سر که موبایل در آن گرفته شده است، گلوکز بیشتری  نسبت به قسمت دیگر آن مصرف می کند. محققان اشاره کرده اند که نتایج اولیه و ابتدایی است و اثرات مربوط به افزایش مصرف گلوکز هنوز مشخص نیست.

چگونه قرار گیری در معرض امواج رادیویی در مطالعات انسانی اندازه گیری می شود؟

مقدار و سطح قرار گیری در معرض امواج رادیویی به طور غیر مستقیم و با استفاده از اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها و مصاحبه ها به دست می آید. این اندازه گیری ها شامل موارد زیر است:

  • افرادی که در این مطالعات شرکت کرده اند چه مقدار از تلفن همراه خود استفاده می کنند؟
  • اولین سالی که شرکت کنندگان از تلفن همراه خود استفاده کرده اند.
  • زمان و سال دقیق آخرین استفاده از موبایل
  • متوسط  تعداد تماس های تلفنی در روز، هفته و ماه
  • متوسط طول مکالمات تلفنی
  • کل ساعت های استفاده از موبایل
این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید