• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 30

سوسک ها و راه های مقابله با آنها

سوسک ها متعلق به راسته ی حشرات کولئوپترا هستند. این راسته بزگترین راسته ی حشرات است. بیشتر از یک چهارم میلیون گونه از سوسک در سراسر جهان وجود دارد. در آمریکای شمالی، دانشمندان بیشتر از 25000 گونه سوسک را شناسایی کرده اند.

سوسک ها و راه های مقابله با آنها

ظاهر
چگونه یک سوسک را شناسایی کنیم؟

گاهی اوقات افراد سوسک حمام را با سوسک اشتباه می گیرند. اگر سوسک بالغ باشد با نگاه کردن به بال های آن می توان آن را تشخیص داد. سوسک ها شاخک ها و دهان توسعه یافته ای دارند. بال های جلویی بسیار سخت بوده و بیشتر شبیه یک پوسته است. سوسک ها بال های جلویی را خم می کنند بنابراین بال های عقبی توسط بال های جلویی پوشش داده می شود. آنها محکم و ضد آب هستند و در مقابل آسیب و از دست دادن آب مقاوم اند. با این حال، بر خلاف سایر حشرات، بیشتر سوسک ها پرندگان ضعیفی هستند.

اندازه

سوسک ها اندازه، شکل و رنگ های مختلفی دارند. برخی از آنها بلند و باریک هستند. برخی از سوسک ها مانند کفشدوزک ها شکل های بیضی مانند دارند. سوسک هایی نیز وجود دارند که شبیه عنکبوت هستند.

رفتارها و عادت ها

سوسک ها در یک چرخه ی زندگی چهار مرحله ای، توسعه و گسترش می یابند. دانشمندان این چرخه را دگرگونی  کامل می نامند. این مراحل عبارتند از تخم، کرم حشره، شفیره و بالغ بودن.

طول چرخه ی زندگی بر اساس نوع سوسک ها متنوع است. برخی از سوسک ها بسیار سریع رشد می یابند و می توانند بیشتر از یک نسل در سال تولید کنند. سایر سوسک ها، سال ها به زمان نیاز دارند تا رشد کنند. طول چرخه ی زندگی همچنین به مقدار غذایی که در دسترس آنها بوده و به شرایط محیطی بستگی دارد. سوسک بالغ تخم های خود را در نزدیکی مواد غذایی که لارو خواهد خورد قرار می دهد.

سوسک ها چه چیزی می خورند؟

سوسک ها بر اساس گونه خود از گیاهان، حشرات کوچک، فیبرها و الیاف حیوانی تغذیه می کنند. برخی از سوسک ها نیز از آفات و محصولات باغ ها تغذیه می کنند و برخی نیز با از بین بردن حشرات مضر برای انسان، مفید هستند.

مشکلاتی که توسط سوسک ها ایجاد می شود

برخی از سوسک ها می توانند مخرب باشند. لارو سوسک های فرش از فیبرهای طبیعی و چرم تغذیه می کنند. آنها اغلب به پارچه های پشمی و سایر پارچه ها آسیب می رسانند. سایر سوسک ها از چوب و بامبو تغذیه می کنند. برخی از سوسک ها مانند سوسک آرد و سوسک غلات به محصولات غذایی حمله می کنند. این سوسک ها می توانند به محصولات غذایی در فروشگاه ها نیز آسیب برسانند. بیشتر سوسک ها حشرات مفیدی هستند. برخی از سوسک ها از آفاتی مانند شپش ها تغذیه می کنند. باغبان ها از این سوسک ها خوششان می آید و سعی می کنند آنها را در باغ نگه دارند. برخی از سوسک ها مانند کفشدوزک و یا سوسک های زمینی می توانند آزار دهنده باشند.

سه گروه از سوسک ها وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند. این سه گروه عبارت است از، سوسک هایی که از محصولات غذایی تغذیه می کنند، سوسک های مخرب چوب و پارچه.

طرح های بازرسی و مقابله

وقتی سوسک ها تبدیل به یک مشکل آفت می شود، تشخیص نوع سوسک باید به دقت صورت گیرد. براساس بررسی هایی که انجام می شود، متخصص، راهکارهای مقابله با این موضوع را به شما ارئه می دهد. تشخیص دقیق آفت بسیار ضروری است زیرا گونه های مختلف سوسک وجود دارد و جزئیات مخصوصی برای مقابله با هر کدام از این سوسک ها باید اتخاذ شود. تشخیص نادرست می تواند منجر به طرح مقابله ای شود که به درستی کار نکند.

آموزش مقابله با سوسک ها

در این آموزش، چرخه ی زندگی سوسک ها  توضیح داده می شود. بنابراین، طرح های مقابله، شامل شناسایی مناطقی خواهد بود که سوسک های نابالغ زندگی می کنند تا اقداماتی برای جلوگیری از بالغ شدن این سوسک ها به عمل آید. متخصص به شما کمک خواهد کرد تا آسیب هایی را که سوسک ها به شما وارد می سازند را تشخیص دهید. همچنین او به شما کمک می کند روش های پیشگیری را یاد بگیرید تا از ورود و رشد دوباره ی سوسک ها جلوگیری شود.

بررسی: طرح مقابله ممکن است شامل استفاده از تله های مبتنی برفرومون (فرومون ماده ی شیمیایی بو داری است که توسط حیوانات تولید شده و وسیله ای برای ایجاد ارتباط گروهی است) باشد که برای تشخیص موقعیت حشرات و جمعیت آنها مفید است.

کاهش زیستگاه و روشهای غیر شیمیایی
  • برخی از سوسک ها می توانند به اسانی توسط جارو و یا سایر دستگاههای فیزیکی حذف شوند. متخصص، می تواند راه هایی را برای شما پیشنها کند که در آن سوسک ها را به طور موثر و توسط این روش ها کنترل کنید.
  • مواد غذایی، پارچه و چوب را قبل از اینکه به خانه یا محل کارخود بیاورید مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک می کند از ورود برخی سوسک ها و مشکلات ناشی از آنها جلوگیری کنید. همچنین کنترل رطوبت می تواند از هجوم سوسک ها جلوگیری کند. اگر آلودگی را یافتید، مواد غذایی، پارچه و یا چوبی را که در آن سوسک وجود دارد، دور بیندازید.
  • انواع مختلفی از سوسک ها هستند که به نور روشنایی منزل و یا محل کار جذب می شوند. سعی کنید از جذابیت نور و روشنایی منزل و ورودی ها بکاهید.
  • رعایت اصول بهداشتی و حذف غذاهایی که به رشد سوسک کمک می کنند  را می توان با جارو و یا سایر حذف کننده های فیزیکی همراه کرد.
تنظیم کننده ی رشد حشرات

بر اساس موقعیت، متخصص ممکن است از محصولات مختلفی برای کاهش و قطع توانایی سوسک ها برای رسیدن به بزرگسالی و سن تولید مثل استفاده کند.

کنترل شیمیایی

متخصص مدیریت آفات، از محصولات  شیمیایی به عنوان آخرین چاره و تنها زمانی که روش های غیر شیمیایی موثر نباشد استفاده خواهد کرد. اگر از این محصولات استفاده شود، باید طبق برچسب ها و دستورالعملهای آن مورد استفاده قرار گیرد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید