• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 09 / 27

ترفندهایی برای خواب منظم کودک

یکی از لحظات ارزشمند برای والدین دیدن لحظه ای است که کودکشان به خواب رفته است. ارزش خواب را می توان توسط انرژی طبیعی کودک، صورت خندان او و شادی طبیعی او در طول روز اندازه گیری کرد.

خواب و کودکان

خواب یکی از بخش های مهم برای رشد وگسترش بدن و ذهن کودک است. مشکلات رفتاری و رشدی می تواند به دلیل نداشتن خواب کافی در کودک ایجاد شود. حتی مشکلات خواب یک کودک می تواند زندگی روزمره ی تمام اعضای خانواده را  نیز تحت تاثیر قرار دهد. ، نقش ما به عنوان یک والد کمک به کودک برای داشتن یک عادت خواب سالم است.

یک روش واحد در مورد خوابیدن همه کودکان وجود ندارد. کودک شما ممکن است روش های زیر را برای خوابیدن دنبال کند:

  • تنهایی
  • در یک اتاق با خواهر و برادرهایش
  • در یک رختخواب با سایر اعضا

نکته کلیدی این است که کودک شما یک الگوی خواب منظم برای شب داشته باشد. این الگو می تواند برای چرت های روزانه نیز مورد استفاده قرار گیرد. شما باید بتوانید تمامی مشکلاتی که کودک شما در مورد خواب دارد را نیز تشخیص دهید. در این صورت می توانید اقدامات لازم برای حل مشکل و بهتر شدن شرایط را انجام دهید. اگر کودک شما دارای مشکل خواب است بهتر است با یک پزشک مشورت کنید .

خواب کودک، مساله ای است که بیشتر والدین را گیج می کند. یک کودک مطمئنا نیاز به خواب متفاوتی با بزرگسال خواهد داشت. اما آیا می دانستید که یک کودک 6 ماهه می تواند حداقل 9 ساعت در شب بخوابد؟ این ممکن است برای برخی از والدین یک معجزه باشد. همه ی کودکان طول زمان متفاوتی برای خواب دارند برخی بیشتر می خوابند و برخی خواب کمتری دارند. اما بیشتر کودکان توانایی خوابیدن کامل در طول شب را دارند.

نشانه های وجود مشکل

نشانه هایی که نشان می دهد کودک شما دارای مشکل خواب است به صورت زیر می باشد:

  • شما باید زمان زیادی برای خواباندن او صرف کنید.
  • کودک در طول شب مرتب بیدار می شود.
  • رفتار و اخلاق کودک تحت تاثیر خواب ضعیف قرار می گیرد.
  • خواب ضعیف کودک، رابطه ی شما با او را تحت تاثیر قرار داده است.
  • کودک به طور منظم در هنگام خواب تلاطم و نا آرامی دارد.

مشکل خواب در کودکان بسیار شایع است . این موارد را  بایستی به سرعت تشخیص داده و حل کرد. معمولا این مشکلات با کمی راهنمایی و کمی توجه حل می شود. صحبت کردن با سایر والدین و استفاده از مشورت های یک پزشک متخصص می تواند مفید و کارساز باشد.

نظم در خوابیدن

آماده شدن برای خواب، برای بسیاری از کودکان وحشتناک است. آنها از تنهایی می ترسند و دوست دارند با والدین خود بخوابند. برای شما نیز ممکن است جدایی از فرزند سخت باشد. شاید قرار دادن کودک برای اولین بار در رختخواب سخت باشد اما خواب منظم از بهترین راه هایی است که این امکان را به شما و کودکتان می دهد تا در طی روز زمان بیشتری را با هم صرف کنید. یک برنامه ی روزانه ی منظم برای خواب داشته باشید و آن را هر روز دنبال کنید. لباس خواب بپوشید، دندان ها را مسواک بزنید و او را برای رفتن به رختخواب آماده کنید. حالا زمانی را برای خواندن کتاب، خواندن یک آهنگ کوتاه و یا یک بازی کوتاه قبل از خواب اختصاص دهید. این فعالیت ها نباید زیاد فعال باشد. از انجام کارهایی همچون پریدن، دویدن و یا خم شدن بپرهیزید. همچنین از گفتن داستان های ترسناک نیز خودداری کنید.

سه مشکل عمومی در مورد خواب کودکان
1- آنها نیاز به کمک شما دارند تا به خواب بروند:

بیشتر والدین از این موضوع شکایت دارند. آنها می گویند خسته شده اند و تنها جایی که کودک من به خواب می رود ماشین است. من باید هر روز او را با ماشین به بیرون ببرم تا به خواب برود. بیشتر والدین این مشکل را دارند. در حالی که این الگوها برای کوتاه مدت می تواند مفید باشد اما در طولانی مدت تبدیل به الگویی بد برای کودکان خواهد شد. در این حالت کودک به یک فرد و یا یک فعالیت نیاز دارد تا به خواب برود. البته برخی از بزرگسالان نیز وابستگی هایی برای خوابیدن دارند. به عنوان مثال ممکن است عادت داشته باشید با بالش خود بخوابید و یا باید از رختخواب خود استفاده کنید.

اگر کودک شما بدون وجود شما به خواب نمی رود، شما به عنوان بالش او خواهید بود. در این گونه موارد وقتی فرد یا فعالیت مورد نظر وجود نداشته باشد کودک هرگز نمی خوابد و یا اگر به خواب برود در کوتاه مدت از خواب بیدار می شود. همه ی کودکان به روش یکسانی با این موضوع برخورد نمی کنند ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب احساس نا امنی بکنند. در نتیجه فریاد می کشند، گریه می کنند و نیاز به توجه سایر افراد دارند.

پاسخ طبیعی والدین در این گونه شرایط، آرام کردن کودک است. آنها فکر می کنند، باید به کودک خود کمک کنند تا دوباره به خواب برود. آنها این کار را با غذا دادن، بغل کردن و لالایی خواندن انجام می دهند. همان طور که شما این کارها را انجام می دهید، کودک به این الگوی کمک، عادت کرده و یاد می گیرد که یکی باید به خوابیدن او کمک کند. بنابراین آنها وابسته به والدین شده و به تنهایی نمی توانند بخوابند. والدین باید به کودک خود بیاموزند: به تنهایی به خواب بروند.

چگونه می توان به کودک یاد داد به تنهایی بخوابد؟

والدین باید بدانند که کودکشان به تنهایی می تواند بخوابد. این بدین معنی نیست که شما باید گریه های کودک را نادیده بگیرید. باید همیشه مطمئن شوید که کودک شما در امنیت کامل به سر می برد. باید دلیل گریه ی او را بدانید. کودکان کم سن تر، معمولا به خاطر درد دندان، سرماخوردگی و یا عفونت گوش شبها بیدار می مانند. در این گونه موارد باید بیدار شوید و به نیازهای او برسید. نوزادان تازه متولد شده نیاز به توجه بیشتری دارد. آنها را باید به موقع شیر بدهید و پوشکشان را تعویض کنید. اما بعد از 6 ماهگی، باید بتواند شبها به تنهایی بخوابد. برای اینکه بتوانید مشکل خواب کودک خود را تصحیح کنید، باید به او بیاموزید بدون کمک دیگران به خواب برود. او نباید منتظر پاسخ شما باشد.

در طول فرآیند آموزش، باید انتظار گریه های او را در ابتدا داشته باشید. به یاد داشته باشید که نباید کودک خود را ترک کرده و تنها بگذارید. اگر در این فرآیند ثابت قدم و منظم باشید می توانید به موفقیت دست پیدا کنید.

khab4

یک طرح کاربردی:

این طرح می تواند به کودک کمک کند تا به تنهایی بخوابد. هنگامی که مکان خواب او را آماده کرده و سکوت را فراهم نمودید، او را در رختخوابش قرار دهید. ممکن است مدتی بیدار باشد. به او شب بخیر بگویید و اتاقش را ترک کنید  و مطمئن شوید که اتاق کمی روشن است. اگر کودک بعد از 2 دقیقه انتظار باز هم گریه کرد، به اتاق برگردید. چراغ را روشن نکنید و او را از اتاق و رختخوابش جدا نکنید. بلکه کودک را با کلمات و نوازش آرام کنید. بعد از یک یا دو دقیقه، دوباره اتاق را ترک کنید. زمان زیادی در اتاق نمانید. پنج دقیقه بیرون اتاق منتظر بمانید. اگر باز هم در این مدت گریه کرد، دوباره به اتاقش بروید و او را آرام کنید. بعد از یک الی 2 دقیقه اتاق را ترک کنید. این کار را در صورت نیاز تکرار کنید تا بخوابد. فقط زمان زیادی در اتاق نمانید. هدف این طرح کمک به کودکان است تا بتوانند به تنهایی بخوابند. این دوره ممکن است برای والدین بسیار سخت باشد. ولی مصر باشید و کار را رها نکنید.

طرحی برای کودکان بزرگتر:

برخی از اوقات کودکان بزرگتر نیز با مشکل خواب مواجه می شوند زیرا آنها می ترسند، خواب بد می بینند و یا تماشای فیلم های ترسناک آنها را ترسانده است. معمولا والدین در کنارشان دراز می کشند تا بخوابند.

این فرآیند برای عادت دادن کودک بسیار سخت خواهد بود. طرح زیر می تواند برای شما مفید باشد. این طرح حساسیت زدایی گفته می شود.

به کودک توضیح دهید که تا زمان خوابیدن کنارش می مانید. همچنین به او بگویید که به جای دراز کشیدن در رختخواب، شما کنارش می نشینید. برای چند شب، اجازه دهید کودک به همراه شما به خواب رود. سپس صندلی را کمی از رختخواب دور کنید و نزدیک در اتاق قرار دهید. در طول چند شب و به تدریج، صندلی را از اتاق بیرون ببرید. البته در باید باز باشد. بسته به شرایط کودک، این فرآیند یک تا سه هفته طول می کشد.

2-  اختلال خوردن و نوشیدن در زمان خواب:

برخی از والدین  می گویند کودک ما در هنگام خواب گرسنه می شود و باید به او غذا بدهیم. این شکایت ها نشانه ی غذا خوردن بیش از حد در طول شب است. البته این موضوع برای نوزادان تازه متولد شده طبیعی است اما هنگامی که چند ماه گذشت باید دفعات غذا دادن در طول شب کاهش یابد.

کودکانی که در طول شب گرسنه می شوند، دفعات بیشتری از خواب بیدار می شوند. آنها ممکن است دیگر نتوانند بخوابند. کودکان 6 الی 8 ماهه نباید بیشتر از یک الی دوبار در  طول شب غذا داده شود. یکی از روش ها در مورد اینکه بدانید کودکتان غذای اضافی دریافت می کند یا خیر، بررسی پوشک اوست. می توانید این عادت بد را به طور تدریجی از بین ببرید. به طور تدریجی غذا دادن را کاهش دهید.

برای کودکانی که باید هر ساعت تغذیه شوند، والدین می توانند کارهای زیر را انجام دهند:

  • بین هر دو وعده غذایی، دو ساعت فاصله دهید.
  • بین هر دو وعده غذایی در طول شب، دو و نیم ساعت فاصله دهید.
  • به تدریج زمان غذا  دادن در طول شب را افزایش دهید تا کلا این موضوع را حذف کنید.
3-  مشکلات تنظیم محدودیت:

این مشکلات معمولا زمانی شروع می شود که کودک به سن 2 سالگی رسیده است. در این حالت، فرزند شما از رفتن به رختخواب امتناع می کند. این مشکل می تواند در زمان خواب، چرت زدن و حتی طول بیداری او رخ دهد.

والدین باید تنها افرادی باشند که زمان خواب کودک را تعیین می کنند و این زمان هم باید، یک زمان کاملا مشخص در هر شب باشد. نباید ساعت خواب کودک، شب به شب تغییر کند. کودکان زمانی که بخواهند مدت زمان زیادی بیدار بمانند، بسیار خلاق می شوند. ممکن است از شما بخواهند آنها را به آغوش بگیرید، یک لیوان آب بدهید و یا داستان های دیگری برای شما سر هم کنند. تشخیص اینکه چه موقع خواست آنها واقعی و چه زمانی از روی شیطنت است بسیار دشوار می باشد. باید در مقابل این درخواستهای بی موقع ثابت و محکم باشید.  والدین باید به فرزندان خود محدودیت های تعریف شده بدهند. در بسته ممکن است برخی از کودکان را دچار ترس و وحشت کند.

والدین باید اهمیت تنظیم محدودیت ها در طول روز و در شب را بدانند. می توانید از سیستم جایزه دهی استفاده کنید و اگر کودک در زمان خاص خود به رختخواب رفت یک هدیه ی کوچک برایش بگیرید تا تشویق شود.

ترفندهایی برای خواب بهتر کودکان:
  • یک زمان مشخص برای خواب داشته و خود نیز به آن پایبند باشید.
  • زمان بیدار شدن از خواب را نیز تعیین کنید.
  • همیشه با فرزند خود در زمان خواب ارتباط داشته باشید. اجازه ندهید تلویزیون، ویدئو و یا رایانه جای شما را بگیرند.
  • اجازه ی تماشای فیلم هایی که مناسب آنها نیست را ندهید. در مورد تصاویری که می تواند برای آنها ترسناک باشد نیز آگاه باشید.
  • از دادن نوشیدنی های کافئین دار قبل از خواب خودداری کنید. این مواد شامل شکلات و نوشابه نیز می شود. هرگز داروهایی که برای تحریک خواب به کار می رود را برای کودکان استفاده نکنید.

به یاد داشته باشید که کودکی که به خوبی می خوابد صبح هم به خوبی از خواب بیدار می شود. این کودکان شادتر بوده و از سلامت کلی نیز برخوردارند. هر چقدر کودک بهتر بخوابد، آسایش کل اعضای خانواده نیز تامین می شود. همچنین شما نیز باید در مورد مشکلات خواب کودکان اطلاعات بیشتری داشته باشید. اگر این مشکلات در کودک شما ادامه داشت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

ترجمه: زهرا کامران ور

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید