• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 08 / 25

نکات و راهنمای جامع عکاسی از لباس

شما چطور از لباس های تن مانکن ها، مدل های لباس و حتی خود لباس ها بدون مانکن عکس بگیرید؟

شاید گرفتن عکس هایی خوب و با کیفیت از لباس ها کمی چالش برانگیز باشد. تلاش برای کاهش و یا کنترل سایه های ناملایم گاهی تلاشی بی پایان به نظر می رسد، و حتی گاهی نور ملایم هم خود در زمینه عکاسی یک مشکل محسوب می شود. اینکه چطور لباس را به بهترین وجه در عکس نشان داده تا مورد توجه خریداران قرار بگیرد نیز خود چالش بزرگی است.

نکاتی در عکاسی از لباس

در این مقاله ما نکاتی در زمینه به نمایش گذاشتن لباس ارائه نموده ایم که با پیاده کردن آنها به نتایج رضایت بخشی در زمینه عکاسی از مد و لباس دست خواهید یافت. تکنیک های آسانی وجود دارند که با استفاده از آنها حتی عکاسان نوپا و تازه کار هم می توانند با کمترین تلاش، عکس های بی نظیر و قابل قبولی بگیرند. همراه با مثال هایی که در ادامه ارائه شده اند خواهید دید که برخی اصول اولیه درست مثل اقدامات استادانه و حرفه ای تر، به تمام عکاسان در هر سطح و با هر مهارتی کمک کرده تا به نتایج رضایت بخشی دست یافته و به نتیجه کار خود ببالند.

ساده ترین تکنیک که به طور قطع برای شما موفقیت به ارمغان می آورد عکس گرفتن از ست لباس چیده شده روی زمین و میز کار است.

به خاطر داشته باشید که شرکت های بزرگ، متخصصین مد لباس با تجربه و حرفه ای را استخدام می کنند تا از صرف زمان های بسیار زیاد برای چیدمان و ترکیب لباس ها جلوگیری شود. شما می توانید از چیدمان نهایی این افراد استفاده کرده تا نکاتی کاربردی از آنها بیاموزید.

اولین تکنیک شامل استفاده از یک مدل زنده است.

عکاسی تنها از لباس بدون مدل و مانکن محدودیت هایی داشته که دانستن آنها خالی از لطف نیست. ما در این مدل از بالا عکس گرفته، از این رو با محدودیت هایی مواجه هستیم از قبیل اینکه با استفاده از سه پایه ترازی تا چه اندازه ای باید دوربین را بالا برده به طوری که مطمئن و ایمن باشد. اگر ست لباس چیده شده شما بزرگ و جا گیر بوده و دوربین نسبتا به زمین نزدیک تر باشد، ممکن است سهوا اطراف و گردا گرد لباس در کادر عکس قرار نگیرد.

برای هر لباس معمولا لازم است دوربین را تا ارتفاع 2 تا 2.5 متری بالا ببرید؛ با این وجود  ممکن است شما حس کنید برای دیدن سوژه از کادر دوربین، نیاز به نردبان دارید.  برخی برند های معتبر بالابر هایی بلند و محکم دارند که دوربین های بزرگی روی آنها سوار شده و برای عکاسی در این زمینه از آنها استفاده می کنند. این ابزار به عکاس کمک کرده تا دوربین را تا هر ارتفاعی بالا ببرد. اکنون بیایید نگاهی به برخی شرایط وموقعیت های خاص بیاندازیم.

عکاسی تمام قد از یک مدل زنده و یا مانکن نیازمند نور بسیار زیاد است. و همچنین شاید به نظر کار کردن با مدل زنده کمی دشوار باشد ، چرا که برای این کار نیاز به فلاش و یا رقص نور داشته تاتمام حرکات سوژه را ثابت کنیم.

ابزار های مورد نیاز ما برای عکاسی مد و لباس شامل نور مداوم و فراوان برای عکاسی از لباس بدون مدل و مانکن و فلاش برای مدل زنده می شود.

عکاسی از مدل و یا مانکن به نتیجه ای قابل توجه منجر می شود و در این صورت لباس به خوبی و با تمام جوانبش به نمایش در می آید.

برای نور پردازی در عکاسی همراه با مدل زنده و یا مانکن ما به شما استفاده از سافت باکس های بسیار بزرگ و یا چتر را توصیه می کنیم. طی تجربیات خود در یافته ایم که کار با چتر به نسبت سافت باکس های بزرگ بسیار آسان تر است با این وجود برای این کار شما به چتری بزرگ با ابعاد 2 متر و همچنین فلاش چشمک زن نیاز دارید. در این صورت یکی از نور ها حکم نور اصلی را داشته و نور دوم، دیگری را تشدید می کند.

در این حالت شما می توانید چتر دوم را کوچک تر از اولی انتخاب کنید. چتر فلاش دار را با زاویه 45 درجه از سوژه قرار داده به طوری که مرکز آن درست روی شانه سوژه قرار داشته باشد. با این کار در نهایت شما می بینید که نور ملایم بسیاری را روی لباس مدل پراکنده می کنید.

چتر کوچک دوم و فلاش را می توانید در ارتفاع پایین تر و نزدیک به پهلوی مدل مستقر کنید. لازم نیست نور ثانویه به روشنی نور اولیه باشد. هدف از استقرار نور ثانویه تنها پر کردن قسمت تاریک سوژه است، اما دقت کنید که ما نمی خواهیم این سمت از مدل به روشنی و درخشندگی نور سمت دیگر مدل باشد و همین طور این نور باعث شده برخی ابعاد دیگر این سوی مدل مشخص تر شده و عکس بهتر دیده شود. پس برای نور مکمل نیاز به فلاشی ضعیف تر داشته و یا اینکه فلاش را در نقطه ای پایین تر از فلاش اول قرار دهید و یا هر دو فن را به کار ببرید.

عکاسی از لباس، مدل زنده

در کارتان از سافت باکس بزرگ (1*2 متر) و یا چتر های بزرگ استفاده کنید تا نور ملایم مناسب داشته باشید. به طور کلی ترجیح می دهیم بیشتر از نور های مداوم استفاده کنیم تا از فلاش ها.

سافت باکس ها و یا چتر های بزرگ در کنار نور فلاش مناسب تر هستند تا نور های مداوم، به ویژه وقتی از مدل زنده عکس برداری می کنیم. برای داشتن نور کافی برای پر کردن چتر های بزرگ و یا سافت باکس های بزرگ، شما نیاز به حجم بسیار بالایی از نور دارید، یعنی برای اینکار شما باید از نور هایی با دمای بسیار بالا (ترجیحا از این نور ها استفاده نکنید) و یا لامپ های فلوئورسانت فراوان استفاده کنید.

از مزیت های فلاش این است که حرکات را فریز می کند. حتی حرفه ای ترین و مسلط ترین مدل ها هم گاهی حرکات ریزی دارند که همان حرکات ریز گاهی منجر به بلور شدن تصویر می شود. فلاش ها نه تنها این مزیت را داشته که نور بیشتری دارند، بلکه کمترین اثر بلور را نیز حذف می کنند. البته ویژگی بد استفاده از فلاش ها این است که در این صورت شما نیاز به کنترل از راه دور داشته که به وسیله آن، فلاش را فعال کرده و دوربین شما هم نیاز به یک هات شات داشته تا کنترل را نگاه دارد.

به هر حال هر گاه قصد عکاسی از مدل و یا مانکن تمام قد دارید بی شک فلاش ها بهتر به کارتان خواهند آمد. سافت باکس های بزرگ و یا چتر های غول پیکر هم کارایی مناسبی دارند. اما باید زحمت تنظیم سافت باکس را به خود دهید. چتر ها کمی ارزان تر بوده و راحت تر هم تنظیم شده و پیاده می شوند.

استفاده از بخار و اتو برای بر طرف کردن چروک ها و چین های لباس

اگر پیش از این از بخار شوی استفاده نکرده اید، حتما قبل از استفاده، ویدئو های آموزشی در این زمینه را مشاهده کنید. این ویدئو ها به شما نشان می دهند که چگونه بخار شوی را جلو و داخل هر بخش از لباس برده تا به راحتی چروک های آن را صاف کنید. من پیش از این با گذاشتن اتوی داغ برای مدت طولانی روی بخشی از لباس، لباس های بسیاری را سوزانده ام. از این رو برای من کار کردن با یک بخار شوی دستی کوچک لذت بخش است. همچنین، با مشاهده ویدئو های آموزشی شما دیگر به اشتباه به وسیله اتو چین های بیشتری روی لباس به جای نخواهید گذاشت.

عکاسی از لباس، استفاده از بخارشوی

استفاده از سافت باکس برای پراکنده سازی، نوردهی و ملایم سازی سایه ها

شاید پیش از این دقت کرده باشید که وقتی بدون استفاده از دیفیوزر عکس می گیرید، سایه ها چقدر برجسته تر خواهند بود و شاید حتی روی لباس یا محصول مورد نظر نیز چیره شده و از زیبایی کارتان بکاهد. عکاسان حرفه ای از دیفیوزر نور استفاده می کنند تا به نتایج بهتری دست یابند. ابزار های استدیویی جدید رومیزی کول لیت در کنار طراحی منحصر به فردشان، دارای 4 لامپ 30 واتی و یک صفحه انتشار قابل جابجایی هستند. امکان استفاده بین 1 تا 4 لامپ دست شما را در کار نور دهی باز می کند.

عکاسی از لباس، استفاده از سافت باکس

استفاده از لنز با فاصله کانونی کوتاه جهت افزایش وسعت دید

شما برای کارتان نیاز به لنزی با زاویه باز دارید تا از لباس ها عکس بگیرید. من برای بیشتر سوژه هایم از یک لنز 28-100 میلی متری استفاده کرده ام، اما یک لنز 18-55 میلی متری هم نیاز های شما را براورده خواهد کرد. دقت داشته باشید که با این لنز وقتی شما به فاصله 18میلی متری لباس نزدیک می شوید، ممکن است تصاویرتان با کمی تاری همراه باشد. فقط روی تصویر تمرکز کرده تا زاویه لنز و سوژه با هم در تناسب باشند. اگر لنز ها قابل تنظیم هستند بگذارید نتیجه عکس برداری ها راهنمای شما باشند.

عکاسی از لباس، تناسب زاویه لنز و سوژه

اجرای سریع تر امور با استفاده از دوربین قابل اتصال به کامپیوتر برای تنظیم شدن

راحت تر کار ها انجام می شود اگر بشود دوربین را از طریق کامپیوتر تنظیم کرد. بیشتر دوربین ها دارای چنین امکاناتی به صورت رایگان هستند. در این حالت می توانید به صورت همزمان در دوربین، تصویر را در کامپیوتر نیز مشاهده کرده و در نتیجه بازخورد های سریع تری داشته باشید. در بیشتر مواقع این امر زمان مورد نیاز شما برای عکاسی را به حداقل می رساند.

برای این کار تنها هزینه ای که باید بکنید خرید یک کابل بلند است تا به وسیله آن دوربین و کامپیوتر را به هم متصل کنید. اغلب دوربین های جدید این نرم افزار را به صورت رایگان دارند. بی شک دیدن همزمان سوژه خود در صفحه مانیتور بسیار ارزشمند خواهد بود.

عکاسی از لباس، دوربین قابل اتصال به کامپیوتر

نیاز به تجربه و صبوری برای دست یافتن به استایل های جذاب

با کمی جست و جو در اینترنت می توانید برای مدل های مشابه خود مثال های بسیاری پیدا کنید. بسیاری از سایت ها این امکان را برای شما فراهم آورده اند، پس اگر سوژه مشابه شما را دارند چرا شما از این امکانات استفاده نکرده و نگاهی به آنها نمی اندازید.

با دانستن این مساله که می خواهید در نهایت لباستان چه شکلی در عکس دیده شود شروع خوبی برای کار خواهد بود. اگر برای این امر ایده ای در ذهن ندارید مطمئنا ساعات زیادی را درگیر خواهید بود بدون اینکه به نتیجه مطلوبی دست یابید.

ابتدا و پیش از هر چیزی با انجام دادن این کار در صرف زمان صرفه جویی کرده و نا امیدی را از خود دور کنید. دیگر فروشندگان چه می کنند که کارهای مشابهشان به نتیجه می رسد؟

عکاسی از لباس، تجربه

چین و چروک های طبیعی لباس را آزاد گذاشته تا برای خرید ظاهر مطلوب تری داشته باشد

شما با ترفند های فتوشاپی می توانید نتیجه نهایی را کاملا تغییر دهید اما من این کار را نمی کنم چرا که با این ترفند ها چین روی لباس از بین می روند. اگر برنامه شما عکس گرفتن از تعداد بسیار زیادی لباس است پس باید از بخار شوی دستی مسافرتی استفاده کنید.

اندازه بخار شوی مسافرتی تقریبا هم اندازه فلاسک کوچک است و میتواند در هر بار شارژ بسته به اندازه لباس چیزی در حدود 5 تا 10 تکه لباس را صاف کند. اندازه آن از بخار شو های تجاری کوچکتر است، اما کار کردن با آن به مراتب راحتتر خواهد بود. بخار شو های تجاری تقریبا هم اندازه جارو برقی هستند. اگر می خواهید از پیراهن های بزرگتر عکس بگیرید شاید کار با بخار شوی تجاری برایتان بهتر باشد.

عکاسی از لباس، آزاد گذاشتن چروکها

استفاده از مو مصنوعی با کیفیت بالا برای مانکن تا کار را واقعی تر کنیم

اغلب اوقات مانکن ها به نظر مصنوعی می آیند، اما شما می توانید با افزودن کمی المان های واقع گرایانه به آنها واقعیت ببخشید. تنها کافی است موی مصنوعی با کیفیتی خریده و آن را روی سر مانکن گذاشته سپس عکس بگیرید. به این شکل مانکن شما بسیار واقعی به نظر خواهد آمد. البته هیچ چیز مثل یک مدل زنده نخواهد بود اما گاهی شما مدل زنده در اختیار نداشته و لازم است خلاقانه تر عمل کنید. یک مانکن خوب همراه با موی مصنوعی با کیفیت نتیجه خوبی خواهد داشت.

عکاسی از لباس، مو مصنوعی در مانکن

چطور پس زمینه ای کاملا سفید داشته باشیم؟

شاید شما برای عکس برداری مایلید زمینه ای کاملا سفید داشته باشید اما چطور؟ شما به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. تنها با استفاده  از ترفند های فتوشاپ می توانید این عملیات را پیاده نمایید. تنها کافی است از گزینه SCALE DOWN استفاده کنید. پس زمینه را با استفاده از ابزار سلکشن انتخاب کرده و آن را روی 25-30 تنظیم کنید. محل انتخابی را وارونه کرده تا مانکن انتخاب شود. لایه جدیدی باز کرده و سپس لایه زیرین را کاملا سفید کنید.

عکاسی از لباس، پشت زمینه سفید

انداختن نگاهی به پس زمینه های موجود در نمونه سایت های مختلف خالی از لطف نخواهد بود چرا که در این صورت خواهید دید که آنها برای پس زمینه های خود از چه روش هایی استفاده کرده اند.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. خیلی خوب بود. ممنون.







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید