عكاسان حرفه اي از دوران قديم با مود fill-in flash در عكاسي آشنا بوده اند و از آن استفاده مي كرده اند. اين يكي از ساده ترين راههايي است كه مي توانيد به كمك آن عكس هاي بهتري از يك دوربين آماتوري بگيريد. اخيرا در دوربين هاي معمولي بيشتري، قابليت flash always on يا در دسترس بودن فلش براي همه شرايط عكاسي اضافه شده است. اين دقيقا همان مود fill-in flash نيست اما نتايج مشابهي در يك روز آفتابي خواهد داشت كه در ادامه بيشتر در مورد آن صحبت مي كنيم.
چرا از مود fill-in flash استفاده كنيم؟
هدف از ايجاد اين مود در دوربين هاي عكاسي كاهش كنتراست اضافي در عكس است. يكي از مشكلات بزرگ دوربين هاي جديد اين است كه دوربين نمي تواند رنج ديناميك را مانند چشمان ما تشخيص دهد. همچنين چشمان ما نمي تواند مقدار بيشتري از كنتراست را تشخيص دهد، اما در عوض چشمان ما اين قابليت را دارند تا با تنگ و گشاد كردن مردمك چشم شدت نور دريافتي خود را تنظيم كنند بنابراين چشم ما بعد از مدت زمان اندكي، چيزهاي بيشتري خواهد ديد. لنز دوربين هم داراي مردمكي است كه مي تواند تنظيم شود و زماني كه دكمه شاتر دوربين را مي فشاريد بايد روي همان مقدار تنظيمي، بدون تغيير بماند. پس براي حل مشكل كنتراست چه كاري بايد انجام دهيم؟ پاسخ ساده است از fill-in flash استفاده مي كنيم.
اين تنظيمات كجا هستند؟
در شكل زیر مي توانيد تصويري از كاتالوگ دوربين مرا ببينيد، كه مربوط به دوربين كَنون EOS 7D است كه در بالاي دوربين مي توانيد دكمه مربوط به flash compensation آنرا بيابيد با تغيير دادن يا چرخاندن آن در صفحه نمايش دوربين خود اطلاعاتي درباره سرعت شاتر، اندازه ديافراگم يا aperture و ISO مشاهده مي كنيد. دوربين هاي ديگر هم توابع مشابهي دارند اما ممكن است براي پيدا كردن روش صحيح كار مجبور شويد به دفترچه راهنماي آن مراجعه نماييد.
بسيار مهم است كه به دنبال گزينه اي براي تنظيم flash compensation باشيد نه exposure compensation. نشانگرها مي توانند خيلي مشابه باشند، بنابراين بدنبال سمبل فلش شكسته كه براي فلاش استفاده مي شود باشيد كه مي گويد در حال تنظيم تابع flash compensation هستيد. اگر exposure compensation را تنظيم كنيد كل تصوير تيره تر يا روشن تر خواهد شد و اين چيزي نيست كه ما مي خواهيم.
تنظيم نشانگر
در حالت عادي عكاسي، نشانگر تابع flash compensation در مركز قرار دارد به گونه اي كه فلاش دوربين شما براي عكاسي در فضاي بسته يا عكاسي شبانه نور كافي توليد كند. اما وقتي از فلاش دوربين براي جبران سايه هاي ناخواسته در نور شديد استفاده مي كنيد در حقيقت فلاش دوربين منبع اصلي نور نيست. با تنظيم نشانگر روي منفي 1 يا منفي 2 تصويري به مراتب طبيعي تر داريد. ولي براي اينكه بهترين تنظيم را بدست آوريد بهتر اين است كه چند بار به صورت آزمايشي عكس بگيريد و نتايج را بررسي كنيد. چون هيچ كس نمي تواند به شما بگويد دقيقا روي چه عددي شدت فلاش دوربين خود را تنظيم كنيد. ولي هر چه نور آفتاب شديدتر باشد بايد نور جبران كننده فلاش شديدتر باشد.
بنابراين در يك روز آفتابي با نور شديد شايد منفي نيم يا يك تنظيم مناسبي باشد. (راستش را بخواهید در دوربين من مقياس بر اساس يك سوم يا دو سوم درجه بندي شده است نه نيم و يك). در يك روز ابري احتمالا بايد نشانگر را روي منفي دو يا منفي سه قرار دهيد و در نور شديد آفتاب ممكن است نياز به تمام توان فلاش دوربين داشته باشيد اما بايد مراقب باشيد و آنقدر توان فلاش را اضافه كنيد كه خودش توليد سايه هاي اضافي نكند.
عكس بالا يك نمونه كلاسيك از توان بيش از ميزان نياز نور پر كننده فلاش يا fill-in flash است. نميه بالايي عكس خوب است و مشكلي ندارد اما در قسمت پاها سايه هايي افتاده است كه ناشي از قدرت زياد فلاش است.
هدف ما اين است كه بخش هايي از عكس را كه در سايه افتاده است به كمك فلاش دوربين جبران كنيم تا سرتاسر تصوير نور ملايم و يكنواختي داشته باشيم بدون درخشندگي شديد و سايه هاي تند. اگر توان فلاش را روي مقدار كمتري تنظيم كنيم، نمي توانيم تاثير خورشيد را در ايجاد سايه روشن هاي شديد جبران كنيم و فقط سایه ها را كمي كم اثر تر كرده ايم. بايد آنقدر توان فلاش را بالا ببريم تا سايه ها حذف شوند.
چه موقع از fill-in flash استفاده كنيم؟
معمولا وقتي كه در زير نور شديد آفتاب عكاسي مي كنيد بهتر است از اين تابع جبران ساز استفاده كنيد. وقتي كه خورشيد تنها منبع نور شماست معمولا سايه هاي شديدي توليد مي كند كه كنتراست عكس را بيش از مقدار طبيعي آنگونه كه چشم عادت دارد ببيند بالا مي برد. در يك روز ابري نور نرمتر و بهتري براي عكاسي در اختيار شما قرار خواهد داشت و سايه هاي تيره و خيلي تاري در عكس ايجاد نمي شوند ولي من باز هم از fill-in flash استفاده مي كنم به خصوص زماني كه از افراد عكس مي گيرم با اين تفاوت كه در يك روز ابري آنرا روي منفي 2 يا منفي 3 تنظيم مي كنم.
عكس بالا را مشاهده كنيد در اين تصوير ما واقعا به fill-in flash نياز داريم چشم هاي اورانگ اوتان در گودي قرار دارد و هميشه سايه هاي شديدي ايجاد مي كنند و او به ندرت اجازه مي دهد نور مستقيم آفتاب به چشم هايش بتابد و متاسفانه نمي توانستم براي عكس گرفتن از او از فلاش براي جبران سايه استفاده كنم چون سبب رنجش اين حيوان آرام مي شدم.
ترجمه: علی یزدی مقدم
نظر شما چیست؟