• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 10 / 29

اثرات جانبی حذف موهای زاید با لیزر چیست؟

حذف مو با لیزر در افرادی محبوبیت دارد که روش های دیگر حذف مو را امتحان کرده اند ولی این روشها در فواصل زمانی کوتاهی بایستی مدام تکرار و تکرار شوند. لیزر روش تقریبا دائمی است که برای حذف موهای زاید، عملکرد فولیکول های موهای تازه رشد کرده را متوقف می کند.

با این حال، قبل از شروع درمان، افراد باید از برخی عوارض جانبی حذف مو با لیزر، و همچنین از صحت یا نادرستی اخبار و شایعاتی که در این باره وجود دارد، آگاهی داشته باشند.

عوارض جانبی لیزر حذف مو

در مقاله های قبلی یاد بگیر دات کام عناوین زیر را می خوانید:

بهترین راه برای حذف موهای زائد چیست؟

حذف موهای زائد با لیزر

رشد موهای زاید

برای اکثر مردم، حذف مو با لیزر یک راه امن برای از بین بردن مو در نواحی ناخواسته بدن مثل زیر بغل، دست، پا، برای همیشه یا برای مدت زمان طولانی است.

آیا حذف مو با لیزر، روشی ایمن است؟

حذف مو با لیزر معمولا روشی امن و بی خطر است.

اکثر افرادی که از آن استفاده می کنند می بینند که حذف مو با لیزر، ایمن، بی خطر و قابل تحمل است. به نظر نمی رسد که خطرات بهداشتی در دراز مدت در ارتباط با این روش وجود داشته باشد.

با این حال، بعضی از مردم ممکن است عوارض جانبی جزئی پس از لیزر را تجربه کنند. مردم باید از متخصص پوست خود بخواهند ابتدا لیزر را بر بخش کوچکی از پوست امتحان کنند و واکنش آن را بر پوست ببینند سپس در نواحی بزرگتری انجام گیرد.

افرادی که مایل به استفاده از حذف مو با لیزر هستند همیشه باید از یک متخصص واجد شرایط استفاده کنند.

آیا حذف مو با لیزر دردناك است؟

برای چند روز پس از لیزر، پوست ممکن است قرمز و حساس شود. بسیاری از مردم این حس را شبیه به آفتاب سوختگی توصیف می کنند. با این حال، این فرآیند معمولا دردناک نیست.

اثرات جانبی استفاده از لیزر برای حذف مو

چند اثر مختلف جانبی ممکن است پس از حذف مو با لیزر صورت بگیرد. اکثر عوارض جانبی جزئی و موقت هستند. اگر کسی اثرات جانبی پایداری را تجربه می کند، باید با متخصص پوست خود مشورت کند.

قرمزی و تحریک

حذف مو با لیزر باعث آسیب به فولیکول های هدفمند مو می شود. بدن به این، واکنش نشان می دهد، و بسیاری از افراد قرمزی و تحریک در مناطق مورد اثر را تجربه می کنند. پوست ممکن است دچار خارش یا نازک و حساس شود و حتی ممکن است به نظر برسد کمی متورم شده است.

علائم معمولا کوتاه مدت هستند. ناحیه مورد اثر ممکن است شبیه پوستی باشد که با روش وَکس یا اپیلاسیون، موهای آن ناحیه را به ناگهان از ریشه خارج کرده اند و پوست حالت چرمی به خود می گیرد. برخی متخصصین پوست از بی حسی موضعی استفاده می کنند تا میزان واکنش پوست به این روش کاهش یابد.

تحریک پوست پس از اولین بار استفاده از لیزر، معمولا بعد از چند ساعت، کاهش می یابد. تورم و قرمزی به خوبی به یک کیسه یخ یا دوش سرد پاسخ می دهد.

پوسته پوسته شدن

برخی از افراد ممکن است پوسته پوسته شدن پوست را در ناحیه مورد اثر با لیزر تجربه کنند، شاید مساله کم اهمیتی باشد ولی ناخوشایند است.

پوسته پوسته شدن گاهی منجر به زخم می شود. پس از حذف مو با لیزر از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا از برخی عوارض پیشگیری شود.

تغییر رنگ پوست

بعضی از افراد ممکن است تغییرات رنگی جزئی را در ناحیه مورد اثر لیزر بر پوست مشاهده کنند. ممکن است بعد از رفع موهای زائد، پوست کمی تیره تر یا روشن تر شود.

افراد با پوست روشن تر ممکن است پوستشان کمی تیره تر شود و افراد با رنگ پوست تیره، به خاطر تغییرات رنگدانه ای ممکن است کمی روشن تر شود. این تغییرات با گذشت زمان از بین می رود و پوست به حالت عادی باز می گردد.

انواع رنگ پوست در برابر لیزر حذف مو

صدمه به چشم

برای این روش حذف مو از لیزرهای قدرتمند استفاده می کنند. این بدان معنی است که خطر آسیب جدی به چشم وجود دارد، به ویژه هنگامی که متصدی روی صورت فرد کار می کند.

هر دو فرد دریافت کننده درمان و متصدی انجام لیزر باید از تجهیزات محافظ چشم برای جلوگیری از آسیب در هنگام انجام عمل استفاده کنند.

خطر عفونت پوست

آسیب دیدن فولیکول های مو با لیزر می تواند خطر عفونت ایجاد کند. منطقه مورد اثر باید همانند زخم درمان شود. افراد باید هر گونه نشانه های عفونت را به متخصص پوست گزارش کنند. در نهایت، اگر عفونت ایجاد شود، نباید کرم های آنتی بیوتیکی بدون نسخه (OTC) را در مناطق بزرگی از پوست اِعمال کنند.

عوارض جانبی نادر

عوارض جانبی زیر در حذف مو با لیزر کمتر معمول است که شامل:

سوختگی و تاول

وقتی حذف مو با لیزر توسط پزشک متخصص پوست انجام شود، خطر اثرات جانبی کاهش می یابد.

اگر حذف مو با لیزر به درستی انجام نشود، خطر سوختگی و تاول وجود دارد، البته وقتی توسط پزشک یا متصدی با تجربه انجام می شود، این خطر نادر اتفاق می افتد. اگر قبل از لیزر از دستگاه خنک کننده پوست استفاده کنند، به پیشگیری از خطر سوختگی پوست کمک می کنند.

برای این روش حذف مو از لیزرهای با حرارت بالا استفاده می شود.

عارضه سوختگی در لیزر حذف مو

زخم ها

معمولا برای حذف مو با لیزر، زخم ایجاد نمی شود. با این حال، اگر متصدی خطایی انجام دهد، زخم ممکن است ایجاد شود. همچنین اگر مراقبت های لازم پس از لیزر انجام نشود، ممکن است زخم هایی به وجود آید.

پوست مورد اثر باید از آفتاب سوختگی در امان باشد تا از صدمات بیشتر جلوگیری شود. این بدان معناست که آن ناحیه از پوست باید مرطوب بماند، از نور محافظت شده و به طور منظم برای علائم عفونت مورد بررسی قرار گیرد.

حذف مو با لیزر در مقایسه با الکترولیز

حذف مو با لیزر و الکترولیز هر دو روش از بین بردن موهای ناخواسته از بدن و صورت هستند.

در الکترولیز نیز از طریق ارسال پالس های الکتریکی به فولیکول مو، اقدام به از بین بردن دائم ریشه مو و جلوگیری از رشد مجدد آنها می کند. این روش سه نوع الکترولیز گالوانیک، ترمولیز یا گرما درمانی و ترکیب آن دو را دارد.

عملکرد حذف مو با لیزر چگونه است؟

درمان حذف مو با لیزر موثر است، این روش به ندرت سبب حذف مو به طور دائمی می شود، اما می تواند رشد مو را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

پس از اولین درمان، بسیاری از افراد فقط برای چند ماه موهایشان حذف می شود. موها در نهایت رشد خواهند کرد، هرچند که اغلب آنها نازک تر، روشن تر و کمتر از قبل دیده می شوند.

برای رسیدن به حذف موی دائمی یا کسب نتیجه رضایت بخش برای موهای زاید، بسیاری از افراد به جلسات متعدد نیاز دارند. موها ممکن است با هر جلسه، روشن تر و ضعیفتر شوند. پس از چندین جلسه درمان، ممکن است به طور کامل حذف شود.

حذف مو با لیزر ممکن است در موهای تیره موثرتر باشد. افراد دارای موهای بور، قرمز یا خاکستری ممکن است تغییرات زیادی نداشته باشند، چرا که نورهای لیزری توسط موی تیره جذب می شوند و اغلب در موهای روشن موفق نیستند.

حذف مو با لیزر در دوران بارداری

مطالعاتی بر روی اثر حذف موهای زائد با لیزر در دوران بارداری انجام نشده است.

کارشناسان، حذف مو با لیزر را برای افرادی که باردار هستند توصیه نمی کنند. به این علت است که دانشمندان مطالعات انسانی برای اثبات ایمنی این روش در دوران بارداری را انجام نداده اند.

بارداری باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن زن می شود. این می تواند باعث ایجاد موهای اضافی در نواحی ناخواسته شود که اغلب به خودی خود از بین می روند.

اگر موهای زاید ایجاد شده پس از بارداری از بین نرود، زنان معمولا حذف مو با لیزر را انتخاب می کنند. ولی معمولا پزشک از زن می خواهد که چند هفته پس از زایمان صبر کند، اگر موها از بین نرفت، درمان را شروع کند.

شایعاتی در مورد حذف مو با لیزر

چندین ادعای بی اساس در مورد استفاده از لیزر در حذف مو وجود دارد:

حذف مو با لیزر باعث بروز سرطان می شود

شایعه ای مبنی بر اینکه استفاده از درمان لیزر برای حذف مو می تواند باعث سرطان شود، بی اساس است. لیزرها مخصوصا برای عبور از سلول های پوست طراحی شده اند و فقط فولیکول های مو را در عمق پوست مورد هدف قرار می دهند.

لیزرهای مورد استفاده در حذف مو، مقدار کمی از اشعه را تولید می کنند. با این حال، این تابش تصور نمی شود که مضر باشد، و هیچ شواهدی وجود ندارد که استفاده از لیزر برای حذف مو، سبب سرطان پوست می شود.

استفاده از لیزر در حذف مو باعث ناباروری می شود

باز هم شواهدی وجود ندارد که حذف مو با لیزر موجب ناباروری شود. لیزرها تنها به پوست نفوذ می کنند و به هیچ وجه به ارگان های دیگر دسترسی ندارند. این روش معمولا ایمن و بی خطر است حتی در نواحی حساس مانند کشاله ران.

مقایسه کیت ها و لوازم مورد نیاز این روش به صورت خانگی نسبت به مطب پزشک

کیت های حذف مو با لیزر خانگی برای افرادی که می خواهند موهای زاید خود را بدون مراجعه به متخصص پوست حذف کنند نیز در دسترس هستند.

بسیاری از افراد ممکن است با استفاده از این کیت ها، موهای روشن تر یا نازک تری داشته باشند، ولی تاثیر گذاری کیت های خانگی همانند مطب متخصص نیست چون دستگاه های پزشکان از قدرت و عملکرد بالاتری برخوردارند.

چه وقت به پزشک مراجعه شود؟

برخی از عوارض جانبی ناشی از حذف مو با لیزر، همانند قرمزی و تورم در منزل قابل بهبود و کنترل است اما برای علایم دیگری مانند عفونت های پوست به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود، درمان زودتر و راحت تر انجام می گیرد و از تغییرات نابجای دائمی پیشگیری خواهد شد.

کسی که قصد باردار شدن دارد، قبل از اینکه تحت درمان لیزر قرار گیرد با پزشک خود مشورت کند. این روش اغلب نیاز به جلسات متعددی دارد که نباید در دوران بارداری انجام شود.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید