• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 05 / 20

راه کارهای درمانی برای کنترل موخوره

بسیاری نمی دانند که دو شاخه شدن انتهای مو با فر داشتن و وز شدن آن فرق دارد. تنها به این دلیل که موها زبر و وز شده نمی توان مدعی شد که مو دچار موخوره شده است. برای تشخیص این مساله لازم است موها با دقت بررسی شوند. اگر متوجه شدید که تمام رشته های مو دارای ضخامت یکسان نیستند، این احتمال وجود دارد که موهای شما دچار موخوره شده باشد.

در صورتی که می خواهید از ابتلا به موخوره جلوگیری کرده و یا قصد دارید مانع از شدت یافتن موخوره شوید، توصیه می کنیم مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید.

راهکار درمانی برای موخوره

موخوره مشکلی جزیی و پیش پا افتاده به نظر می رسد اما در واقع اگر به موقع به این مشکل رسیدگی نشود، منجر به بروز عوارض و آسیب های جدی به مو می شود. پس توصیه می کنیم اگر می خواهید موی سالمی داشته باشید به تمام این نکات توجه کرده و آنها را رعایت کنید.

چند راه کار درمانی برای موخوره

دو شاخه شدن نوک رشته های مو عارضه ای است که همه به آن مبتلا می شوند و هیچ کس این اتفاق را دوست ندارد. متاسفانه برای بیشتر ما علی رغم تلاش های هر روزه برای پیشگیری از این عارضه، این اتفاق امری اجتناب ناپذیر است.

  • هر هفته دوبار موهایتان را با روغن استوخدوس ماساژ دهید. این کار باعث می شود مواد مغذی به ریشه و خود مو رسیده و تا حدودی مانع از بروز موخوره می شود.
  • پس از آرایش مو از سرم های مخصوص برای نوک موهایتان استفاده کنید، این کار باعث می شود موخوره ها کمتر به چشم بیایند.
  • دقت کنید وقتی موهایتان دچار موخوره شده اند، آن ها را کامل خشک کنید. موی وز تنها باعث دیده شدن بهتر موخوره ها می شود. به طور کل سعی کنید کمتر از سشوار استفاده کنید. حرارت سشوار به سلامت مو آسیب می رساند، از این رو بهتر است بگذارید گاهی موها در هوای آزاد خشک شوند. اگر زمان کافی برای خشک شدن مو در هوای آزاد ندارید، تنها گزینه پیش رویتان مطمئنا سشوار خواهد بود. بهتر است بدانید که بهترین حالت استفاده از سشوار، تنظیم آن روی حالت باد سرد است تا از هر گونه آسیبی به مو از سوی گرما و حرارت جلوگیری شود. هم چنین توصیه می شود در استفاده از سشوار از محصولات بهداشتی محافظ حرارتی استفاده کنید.
  • شانه کردن موی خیس را با ملاحظه انجام دهید چرا که موی خیس بسیار آسیب پذیر است. به همین دلیل استفاده از شانه دانه درشت برای باز کردن گره های موی خیس بهترین گزینه به شمار می رود. شانه های دندانه درشت به راحتی لابلای رشته های مو حرکت کرده و تقریبا آسیب کمتری به مو می رسانند.
  • هیچ گاه با خشونت موها را با حوله خشک نکنید. به جای این کار حوله و یا تیشرت های قدیمی خود را به دور موهای خیس پیچانده و به آرامی آب موها را بگیرید. خشک کردن مو همراه با خشونت تنها منجر به آسیب دیدن مو می شود. موهایتان را به وسیله یک حوله کمی خشک کنید. خشک کردن مو باحوله همراه با سایش شدید حوله روی مو و حرکات شدید و خشن تنها باعث آسیب دیدن فولیکول های مو می شود، و قطعا این اتفاق خلاف آن چیزی است که شما می خواهید.
  • شستن مو با آب سرد نه تنها باعث محکم تر شدن و مقاومت آن ها به ویژه نوک مو ها شده بلکه آن ها را درخشان و جذاب می کند.
  • موهای خود را یک روز در میان بشویید تا برای مو فرصت کافی برای بازسازی به وسیله چربی های طبیعی موجود روی سطح مو فراهم شود. با این کار موها نرم تر شده و در برابر آسیب ها ایمن تر خواهند بود. اگر مرتب و هر روز موها شسته شود، در واقع این چربی ها از روی سطح مو برداشته شده و بیشتر مستعد شکسته شدن و موخوره می شوند.
  • مرتب نوک موها را کوتاه کنید، این کار از سایش و ابتلای آن ها به موخوره پیشگیری می کند.

کوتاهی مو راهکاری برای کنترل موخوره

  • از ماسک های مو استفاده کرده تا رطوبت موها حفظ شود.
  • هر بار حمام می کنید برای شستن سر دو بار از شامپو استفاده کنید.
  • پیش از حمام حتما با استفاده از یک برس چوبی گره موها را باز کنید.
  • موهای گره خورده را با شدت و خشونت شانه نزنید. برای این کار بهتر از یک شانه دانه درشت استفاده کرده و مو ها را به آرامی شانه کرده و گره ها را از هم باز کنید. این کار برای سلامت مو بهتر است. کشیدن مو ها تنها منجر به ابتلای آن ها به موخوره می شود.
  • از شستن موها پس از هر تمرین ورزشی و یا فعالیت فیزیکی غافل نشوید. بسیاری از تاثیر این کار روی سلامت مو غافل هستند. در واقع طی فعالیت های فیزیکی بدن دچار تعریق می شود. عرق نیز همیشه حاوی مقادیر قابل توجهی نمک است و در تماس با مو باعث فرسایش مو و در نهایت دو شاخه شدن انتهای رشته های مو می شود.
  • همیشه انتهای موی خود را با کمی روغن مثل روغن بادام چرب نگه دارید.
  • موها را با کش مو محکم نبندید. این کار باعث کاهش مقدار فولیکول های مو شده و در نهایت به سلامت مو آسیب می رسد. برای بستن مو از کش موهایی استفاده کنید که در ساخت آن ها از الیاف محافظتی استفاده شده است. بهتر است که شما همیشه از این قبیل کش موها برای بستن مو استفاده کنید. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که موها دچار موخوره شوند.
  • به هیچ وجه از محصولات مراقبتی مو که مدعی درمان موخوره هستند، استفاده نکنید. تنها کاری که این قبیل محصولات انجام می دهند این است که موها را به هم چسبانده و این طور به نظر می رسد که خاصیت درمانی داشته اند. اما واقعیت این است که با استفاده از آن ها بیش از پیش به موهای خود آسیب می رسانید. این محصولات فقط و فقط مو ها را آسیب پذیر تر می کنند، پس دقت کنید که از آن ها هم چون آفت دوری کنید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید