• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 11 / 01

تعيين چشم انداز حرفه

راهنمايي براي انتخاب بهترين شغل براي شما

آيا مي دانيد چه حرفه اي را دوست داريد يا در چه رشته اي موفق و خوشحال خواهيد بود اگر زمينه كاري خود را مشخص كرده ايد آيا هدف و ايده آل خود را مشخص كرده ايد؟ آيا براي حرفه خود يك نقطه اوج مشخص كرده ايد؟ و اگر اكنون از شما درباره آن بپرسند مي توانيد به اين سؤال پاسخ دقيق و روشني بدهيد؟ آيا اكنون به سمت آن نقطه اوج در حركت هستيد؟ در اين مقاله مي خواهيم درباره تعيين «دور نماي حرفه اي» صحبت كنيم اين كار فرايندي است كه زندگي آينده و سرنوشت شما را تحت تأثير قرار خواهد داد. اين فرايند شامل انتخاب حرفه مورد علاقه، مشغول شدن به آن و حتي گاه تغيير شغل است.

راهنمای انتخاب بهترین شغل برای شما

البته بيشتر بحث ما در باره بهترين راه براي انتخاب يك شغل ايده آل است. هر چند اين كار ممكن است يك بار در زندگي هر كسي رخ دهد ولي معمولاً كمتر كسي به اندازه كافي روي آن تمركز مي كند حال آن كه اگر انتخاب شغل آگاهانه و با دقت انجام گيرد مي تواند زندگي شما را دگرگون سازد و ديدگاه شما را به فعاليت هاي روزانه تغيير دهد مي توانيد انسان موفقي باشيد و به همه آن چه كه آرزوي آن را داشته ايد برسيد. و اما اولين قدم:

تعيين دورنماي حرفه اي

اين يك فرايند 4 مرحله اي است كه براي اجراي هر مرحله بايد به قدر كافي تلاش كنيد.

خود

درباره خودتان، توانايي ها، علايق و… تا مي توانيد اطلاعات جمع كنيد.

  • علايق – موفقيت و علاقه از هم جدايي ناپذيرند. آيا انسان موفقي را مي شناسيد كه هر روز با تنفر و از روي اجبار سر كار برود. پس براي علايق خود ارزش زيادي قایل شويد. و براي تصميم گيري به آن اهميت دهيد چون اين عمر شماست، آينده شماست. بدانيد كه هيچ چيز بيشتر از شغل آدم با او همراه نيست. چه حرفه اي است كه اگر از همه كار فارغ شويد دوست داريد آن را انجام دهيد، بدون آن كه به درآمد آن فكر كنيد.

  • ارزش ها – اگر كاري را قبول كنيد كه با ارزش هاي شما مغايرت داشته باشد يا هيچ پيشرفتي در آن نخواهيد داشت يا اگر هم ارتقايي در كار باشد آن قدر بزرگ نخواهد بود. چون هميشه بر خلاف اعتقاد خود عمل كرده ايد و ترديد همراه هميشگي شما خواهد بود. ولي موفقيت شغلي زماني به دست مي آيد كه به كار خود ايمان داشته باشيد.

  • وظايف – وقتي كه با ديگران كار مي كنيد چه وظايفي را به عهده مي گيريد و كدام كار است كه وقتي انجام مي دهيد همه از كار شما راضي هستند، دقت كنيد. اين كار به پيدا كردن نقش تان در يك گروه يا تيم كاري كمك بسياري مي كند.

  • مهارت ها و استعداد ها – بدانيد كه اگر در حرفه خود مهارت بالايي داشته باشيد بالاترين رضايت شغلي را خواهيد داشت. بنابراين سعي كنيد ليستي از كار هايي را كه در انجام آن ها مهارت داريد بنويسيد و روي آن ها كار كنيد لازم نيست دقيقاً يكي از اين كار ها شغل شما باشد بلكه تلفيقي از يك يا چند تا از اين فعاليت ها و علايق مي تواند معجون قدرتمندي براي موفقيت بسازد. البته بنده منكر اين نيستم كه مهارت شما به مرور در هر كاري كه باشيد افزايش مي يابد ولي هر كسي مهارتي دارد كه مي تواند ادعا كند در آن خيلي خاص است و اگر روي آن كار كند نتيجه شگفت انگيزي خواهد گرفت.

  • محيط و شرايط كاري – محيط كار براي بسياري مهم است بعضي ها محيط اداري و آرام را مي پسندند بعضي ها دشت بيابان و بعضي ها هم از يك كارگاه مجهز لذت مي برند. خوب اين به روحيات شما بستگي دارد. در انتخاب حرفه سعي كنيد به اين عوامل هم توجه كافي داشته باشيد چون گاه عوض كردن محيط كار به قيمت تغيير شغل تمام مي شود. پس بهتر است در انتخاب محيط كار از ابتدا دقت كنيد.

  • تمايلات براي پيشرفت – همه انسان ها ميل به تكامل و پيشرفت دارند ولي اين حس در بعضي افراد قوي تر است اگر شما هم از جسارت و جاه طلبي زيادي برخوردار هستيد شايد يك زندگي كارمندي نتواند شما را ارضاء كند.

  • واقعيت هاي شما – درست است كه در انتخاب هدف نبايد خيلي خود را محدود كنيد و تا مي توانيد بزرگ فكر كنيد ولي براي برداشتن قدم هاي مطمئن تر كه منجر به شكست هاي دلسرد كننده نشود بايد به خود فرصت كافي بدهيد بايد هدفي انتخاب كنيد كه لااقل در بهترين شرايط ممكن قابل دسترسي باشند. بايد شرايط اجتماعي را كه در آن زندگي مي كنيد در نظر بگيريد دانش و منابع مالي خود را مد نظر داشته باشيد. آيا براي شروع يك كار جديد مي توانيد كار خود را رها كنيد و تا مدت ها بدون درآمد زندگي كنيد يا بهتر است ابتدا به صورت پاره وقت كار هاي خود را انجام دهيد و بسياري واقعيت هاي ديگر كه خود بهتر از هر كس ديگري مي دانيد. همه اينها را گفتم تا با دقت بيشتري وضعيت خود را مشخص كنيد اما فراموش نكنيد كه شما انسان هستيد يك موجود خارق العاده كه مي تواند كار هاي شگفت انگيزي انجام دهد. و داشتن يك هدف بزرگ ولي بلند مدت بسيار محرك و هيجان انگيز خواهد بود.

انتخاب ها

حال با توجه به همه شرايط بالا و شناختي كه از خود پيدا كرده ايد تعداد محدودي انتخاب براي شما مي ماند. براي اين كه از بين آن ها مناسب ترين را انتخاب كنيد مراحل زير را انجام دهيد.

  • فهرستي از كار هايي را كه مايل به انجام آن ها هستيد، تهيه كنيد. بله آن ها را بنويسيد چون نوشتن به شما كمك مي كند اهداف خود را شفاف سازيد.

  • درباره هر كدام از رشته هاي مورد علاقه به اندازه كافي تحقيق كنيد. شايد برداشت هاي شما با واقعيت متفاوت باشد.

  • درباره بازار كار هر رشته تحقيق كنيد. البته بازار كار هر رشته يك دوره زماني دارد و بازاري كه اكنون رونق بالايي دارد ممكن است چند سال بعد اين گونه نباشد و كساني در اين بازار مي توانند موفق باشند كه با علاقه و ايمان به فعاليت خود ادامه مي دهند.

خوب اكنون شما هستيد با ليستي از مشاغل مورد علاقه كه درباره هر كدام به اندازه كافي تحقيق كرده ايد حال مي توانيد مزايا و معايب هر رشته را در مقابل آن بنويسيد و بسته به اهميت براي هر برتري يك نمره مثبت و براي هر عيب يك نمره منفي قرار دهيد اين نمره مي تواند از صفر تا صد باشد. در هنگام امتياز دادن بايد به نتايج حاصل از مرحله اول يعني خود شناسي توجه ويژه داشته باشيد و كاملاً با خود صادق باشيد. چون اين سرنوشت شماست. اگر همه اين كارها را انجام داده باشيد در نهايت به يك يا دو گزينه مي رسيد.

خوب حقيقت اين است كه فقط با تحقيق نمي توان همه چيز را فهميد و حقايق با ارزشي وجود دارند كه فقط با تجربه مي توانيد آن ها را درك كنيد. ولي گاه تجربه كردن خيلي گران تمام مي شود پس چه بايد كرد؟ آيا بايد بايستيم و هيچ كاري نكنيم؟ يا اين كه بدون هيچ دست آويزي خود را به امواج ناشناخته بسپاريم؟ البته هيچ كدام. براي تجربه كردن لازم نيست ناگهان همه پل هاي پشت سر خود را خراب كنيد و خود را در درياي ناشناخته بيندازيد بلكه مي توانيد با ريسك كم در راه جديد پا بگذاريد. تا به مرور تجربه شما بيشتر شود. مي توانيد:

  • به صورت پاره وقت روي رشته مورد علاقه خود كار كنيد.

  • به صورت داوطلبانه و رايگان در حرفه مورد علاقه خود مشغول به فعاليت شويد.

  • از دوره هاي آموزشي در اين زمينه استفاده كنيد.

  • با افراد با تجربه و موفق در زمينه مورد علاقه خود صحبت كنيد و از مزايا و معايب آن بپرسيد.

  • مقالات آموزشي درباره حرفه ايده آل خود بيابيد و مطالعه كنيد.

  • به تحقيقات خود ادامه دهيد ولي اين بار تخصصي تر اين كار را انجام دهيد و بيشتر به جزئيات دقت كنيد.

اكنون كه اين مرحله را طي كرده ايد بايد بدانيد شكست و موفقيت، ريسك و برد، سختي و كاميابي در هم آميخته اند آن چه گفته شد بدان معناست كه بايد به مرور همراه با افزايش تجربه، ريسك خود را افزايش دهيد. چون تجربه چراغ راه شما خواهد بود تا از مسير مطمئن تر و با سرعت بيشتري حركت كنيد. و در هنگام زمين خوردن عكس العمل مناسب نشان دهيد.

تطابق

در اين مرحله موقعيت هاي شغلي را به صورت دقيق تر تعيين مي كنيد مثلاً اگر مي خواهيد كشاورزي كنيد مي خواهيد چه موقعيتي داشته باشيد آيا مي خواهيد محصول خاصي بكاريد آيا مي خواهيد محصولات خود را صادر كنيد آيا مي خواهيد قسمتي از كار را به افراد يا شركت هاي ديگر بدهيد جايگاه شما كجاست. اكنون بايد يك موقعيت شغلي بلند مدت و موقعيت شغلي كوتاه مدت تعيين كنيد. مثلاً در كوتاه مدت شما بايد خودتان به تنهايي در باغچه اي كوچك كار كنيد ولي در آينده زمين هاي زيادي خواهيد داشت كه بايد آن ها را مديريت كنيد. تا مي توانيد دورنماي خود را شفاف و مشخص كنيد. اين به شما كمك مي كند مصمم تر و با قدرت بيشتري حركت كنيد. در پايان اين مرحله بايد هدف شما كاملاً شفاف و واضح همراه با جزئيات دقيق مشخص شده باشد.

عمل كردن

حال كه دورنماي شما واضح و شفاف مشخص شده است بايد هدف خود را به اهداف كوچك تر تقسيم كنيد آن قدر كوچك كه كاملاً قابل دستيابي باشند و شروع به كار كنيد. براي رسيدن به اهداف خود بايد زمان كافي براي طي كردن هر مرحله داشته باشيد اگر در زمان بندي وقت كافي براي رسيدن به هدف در نظر نگيريد حاصل آن دلسردي است. معمولا براي اهداف بلند مدت و بزرگ، زمان 10 ساله در نظر مي گيرند.

 اكنون كه هدفي مشخص داريد و به آن ايمان داريد كمتر نيرويي است كه بتواند مانع موفقيت شما بشود.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید