• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2018 / 02 / 17

هفت طبقه از سرمایه گذاران

همانطور که همیشه گفته ام راه ثروتمند شدن درآمد زیاد نیست بلکه سرمایه گذاری موفق است که شما را ثروتمند می کند در این مقاله می خواهم اطلاعات جالب و ارزشمندی را در زمینه سرمایه گذاران و لایه های مختلفی از آنها که وجود دارند در اختیار شما قرار دهم و به عمیق ترین آنها با یکدیگر نفوذ کنیم و ببینیم افرادی مانند بیل گیتس و وارن بافت در کدام لایه یا طبقه قرار خواهند گرفت.

سرمایه گذاران دارای شخصیت ها و رفتارهای متفاوتی هستند که این رفتارها آنها را در طبقه ای متفاوت از دیگران قرار می دهد.

بد نیست بدانید که تمام سرمایه گذاران در سراسر دنیا در این 7 طبقه تقسیم بندی می شوند و بیشتر آنها تا آخر عمر به این طبقه وفادار می مانند مگر اینکه تغییر بزرگی در آنها ایجاد شود و رفتارها و شخصیت آنها تغییر کند!

هفت طبقه از سرمایه گذاران

اما آیا می توان با اطمینان 100 درصد و با ریسک 0 سرمایه گذاری کرد؟ پاسخ این است که می توان به آن نزدیک شد. اگر شما برای بدترین شرایط آماده باشید و قبل از همه دست به کار شوید (قبل از بحران بفروشید و قبل از رونق بخرید) در این صورت به بهترین شکل ممکن عمل کرده اید. و بیشتر سرمایه گذاران در تله طمع سود بیشتر گیر می کنند تا سرمایه گذاران موفق از سود خود لذت ببرند و خارج شوند.

نکته دیگر که باید قبل از شروع بحث به شما صادقانه بگویم این است که مقدار درآمد شما نقش کوچکی در سرمایه گذاری موفق شما خواهد داشت بلکه به این بستگی دارد که با درآمد خود چه می کنید.

طبقه صفر

نام این طبقه را طبقه یا لایه صفر از سرمایه گذاران می گذاریم چون آنها در دنیای سرمایه گذاری وجود ندارند.

آنها کسانی هستند که هیچ سرمایه گذاری انجام نمی دهند یا هیچ پس اندازی ندارند که سرمایه گذاری کنند. آنها کوچکترین دانش سرمایه گذاری ندارند یا به آن اهمیتی نمی دهند معمولا به خرج کردن بیش از هر چیز دیگری اهمیت می دهند و همیشه شکایت دارند که درآمد کافی ندارند. و فکر می کنند اگر درآمد بیشتری داشته باشند همه چیز درست خواهد شد.

اما مدیریت پول یک عادت است که این عادت هیچ ربطی به میزان درآمد شما ندارد!

اگر مایک تایسون بوکسور معروف آمریکایی را بشناسید می دانید که او در 20 سال عمر حرفه ای خود، بیش از 400 میلیون دلار درآمد داشته است. اما در سال 2004 قبل از اینکه او 39 سالگی خود را جشن بگیرد 38 میلیون دلار بدهکار بود. به عبارت دیگر او 400 میلیون دلار را به باد داده بود و بیش از 30 میلیون دلار هم بدهکار شده بود. و این جواب خوبی برای آنهایی است که فکر می کنند کسی که میلیون ها دلار درآمد دارد امکان ندارد ورشکسته و فقیر شود. چون اگر سرمایه گذاری درست انجام ندهید هر چقدر که ثروتمند باشید به راحتی می توانید تمام ثروت خود را از دست بدهید. بنابراین اگر ثروت شما در آن موقع صفر دلار بود 38 میلیون دلار از او پولدارتر بودید!

سطح اول سرمایه گذاران- مقروض ها

در این سطح مقروض ها قرار دارند. این افراد از سطح صفر سرمایه گذاران هم بدتر هستند. هر چند این قشر از سرمایه گذاران پتانسیل بالایی می توانند داشته باشند و خود را از این سطح به سطح بالاتر بکشند. این گروه معمولا زیر بار قرض و قسط های سنگین می روند. آنها هر چه به دست می آورند صرف پرداخت قسط و قرض می کنند. آنها خرید کردن و مصرف کردن را خیلی خوب بلد هستند. آنها به سرمایه گذاری اعتقادی ندارند. آنها را می توان افسرده مالی نامید چون خود را فقط با خرید کردن و خرج کردن پول قرضی آرام می کنند.

سطح دوم سرمایه گذاران- ذخیره گرها

پس انداز کننده ها در این سطح قرار می گیرند. آنها معمولا مقدار مشخصی از پول را به صورت دوره ای (ماهانه یا روزانه یا …) کنار می گذارند یا در حساب بانکی خود قرار می دهند. این کار بسیار کم ریسک است و سود بسیار کمی برای آنها خواهد داشت. این افراد معمولا ذخیره می کنند تا خرج کنند تا اینکه سرمایه گذاری انجام دهند. به عنوان مثال ماشین، تلویزیون و … گرانتر و بهتر بخرند یا به سفر بروند و … .

این دسته بسیار ترسو هستند یا بهتر بگویم سرمایه گذاران ترسو هستند که کمترین ریسک را هم قبول نمی کنند. آنها ساعت ها وقت خود را تلف می کنند تا کمی بیشتر ذخیره کنند.

سطح سوم سرمایه گذاران-دنباله رو

آنها سرمایه گذاران کم تحرک هستند آنها می دانند که باید سرمایه گذاری کنند. آنها دو سوم مردم دنیا را تشکیل میدهند! به آنها سرمایه گذاران کلاس میانی هم گفته می شود.

اما این افراد از دید سرمایه گذاری و مالی بی سواد هستند. معمولا حساب و کتاب را دوست ندارند و علاقه ای به مطالعه در این زمینه ندارند و نمی خواهند بیاموزند چگونه سرمایه گذاری کنند. خود را بسیار گرفتار نشان می دهند و ترجیح می دهند از نصایح دیگران برای سرمایه گذاری استفاده کنند و افسار خود را به دست دیگران می سپارند تا برایشان سرمایه گذاری انجام دهند. در بازار مالی به آنها گوسفند می گویند! چون به همان سمتی حرکت می کنند که گله حرکت می کند! و تا زمانی که آنها را سر ببرند جیغ و داد می کنند! آنها به سرمایه گذاری با سود بالا اعتقادی ندارند و وقتی می بینند دیگران از آن سرمایه گذاری سود خوبی به جیب زده اند افسوس می خورند که من باید آنرا میخریدم و آن کار را می کردم. آنها با اخبار روزنامه ها خیلی زود هول و دستپاچه می شوند و حرکت های عجولانه انجام می دهند. به خصوص اگر بحث بورس باشد و کارگزاران بورس عاشق این افراد هستند چون با هر خرید و فروش درصدی را به جیب می زنند.

مشکل بزرگ این افراد این است که:

بدون دانش کافی و با تکیه به صحبت های دیگران (گاه متخصصین) وارد یک بازار ناآشنا می شوند

آنها 90 درصد از مواقع تمام یا بخشی از پول خود را از دست می دهند. آنها هیچگاه از باخت خود صحبت نمی کنند بلکه درباره بردهای بزرگ خود به دروغ لاف می زنند. پس مراقب باشید که یک از آنها مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری شما نباشند! این افراد مانند قماربازی هستند که منتظر یک شانس بزرگ نشسته اند و مدام می بازند.

و متاسفانه بسیاری از کارآفرینان که تا موفقیت راه درازی را طی می کنند و چون بسیار سخت کار می کنند مهارت کافی سرمایه گذاری ندارند و مانند ذخیره گرها سال ها پس انداز کرده اند و وقتی بعد از 10 یا 15 سال کار سخت می خواهند وارد دنیای واقعی سرمایه گذاری شوند با گوش دادن به حرف های چنین افرادی حاصل زحمات 10 ساله خود را ظرف یک سال از دست می دهند! و دوباره 10 سال دیگر زمان خود را صرف سخت کار کردن و از صفر ساختن می کنند چون آنها ذاتا انسان های سخت کوشی هستند و این کار را انجام می دهند! البته دفعه بعد هوشمندانه عمل می کنند اما زمان زیادی را صرف می کنند. بنابراین توصیه می کنم این مسیر را دنبال نکنید بلکه پول دربیاورید.

مهارت های سرمایه گذاری خود را تقویت کنید پس انداز کنید برای سرمایه گذاری روی آنچه در مورد آن شناخت کافی دارید! دوباره همان مسیر قبلی را طی نکنید چون روش دردناکی برای پول درآوردن است. من به عنوان یک کارآفرین بیش از آنکه از درآمد خودم کسب ثروت کنم از سرمایه گذاری هایم بدست آوردم. و خوشبختانه آنقدر حریص نبودم تا مانند مرداب در یک بازار گیر کنم. همیشه بخشی از سرمایه خود را در یک بازار سرمایه گذاری کنید.

اگر مشکلی پیش آمد نباید این شکست کمر شکن باشد.

طبقه چهارم- سرمایه گذاران خودکار

آنها به خوبی می دانند باید سرمایه گذاری انجام دهند و آنها فعالانه در سرمایه گذاری خود وارد می شوند و تصمیم می گیرند. آنها یک هدف بلند مدت را دنبال می کنند و هدف خود را دقیق و شفاف مشخص کرده اند به همین دلیل این توانایی را دارند تا به اهداف مالی خود دست یابند. آنها روی بازاری که خود می شناسند و ارزشمندی آن برایشان اثبات شده است سرمایه گذاری می کنند. و مدت طولانی به سرمایه گذاری خود پایبند می مانند. وارن بافت را می توان در این دسته قرار داد. او یک سرمایه گذار خودکار است. خوب اگر شما درآمد بالایی داشته باشید و یک سرمایه گذار خودکار باشید می توانید بسیار موفق باشید.

طبقه پنجم- سرمایه گذاران فعال

جمعیت بسیار قلیلی در تمام دنیا در این طبقه قرار می گیرند. آنها می دانند که باید دو چیز برایشان روشن و مشخص باشد.

اول: ذات سرمایه گذاری

دوم: قواعد سرمایه گذاری

آنها ممکن است روی ملک، اوراق قرضه، کسب  و کارها یا سهام سرمایه گذاری کنند. حتی ممکن است روی کسب و کارهای شخصی سرمایه گذاری کنند.

آنها به صورت پیوسته با چشم باز سرمایه گذاری خود را مدیریت می کنند و روی آن کنترل دارند. آنها مانند سرمایه گذاران خودکار نیستند که یک سهام خوب را هدف بگیرند و خریداری کنند و برای مدت طولانی به آن کاری نداشته باشند. آنها مدام سرمایه گذاری خود را زیر نظر دارند و آنرا با توجه به شرایط جدید بار دیگر تحلیل می کنند. آنها تشنه کارایی بالا هستند و مدام فعالیت هایی برای کاهش ریسک انجام می دهند. آنها در سال، 20 تا 100 درصد سود بدست می آورند. آنها پول و بازار سرمایه را به خوبی می شناسند. آنها قواعد بازی در بازار سرمایه را به خوبی می شناسند و به زیبایی مورد استفاده قرار می دهند.

تمرکز این سرمایه گذاران بر افزایش دارایی خود است تا اینکه تلاش کنند پول نقد بیشتری بدست آورند. آنها همان افرادی هستند که اعتقاد دارند آنچه بعد از سرمایه گذاری باقی می ماند را باید خرج کرد. برخلاف طبقات پایین سرمایه گذاران.

وقتی شما در شرکتی سرمایه گذاری درست و با چشمان باز انجام می دهید که روی آن کنترل دارید خوب مشخص است که درآمد شما آنقدر بالا خواهد رفت که می توانید هر آنچه که تصورش را بکنید بخرید! این ماشین پولسازی است سرمایه گذاری فعال و واکنش گرا می تواند هر چیزی را برای شما به ماشین پولسازی تبدیل کند.

طبقه سرمایه داران

عمیق ترین و کم تعداد ترین طبقه از سرمایه گذاران این قشر هستند تعداد کمی می توانند به این سطح برسند و کمتر از آن افرادی هستند که می توانند به خوبی مدیریت کنند و در این طبقه باقی بمانند. راک فلر فورد، کارنگی، بیل گیتس در این زمره قرار دارند. البته وارن بافت کسی است که خود را از طبقه سرمایه گذار خودکار به این طبقه رسانده است.

یک برتری بزرگ آنها در مقایسه با دیگر طبقات سرمایه گذاران این است که آنها مدیر خوبی برای پول خود هستند. در حالی که زنده هستند از خود میراث بزرگی به جای می گذارند که دیگران دنبال روی آن خواهند بود حتی وقتی که در میان ما نباشند.

در پایان بار دیگر یادآوری می کنم که این عادت ها و شخصیت شماست که تعیین می کند در کدام طبقه قرار گیرید نه میزان درآمد شما! و برای تغییر عادت ها و رفتارهای خود باید به صورت تدریجی عمل کنید. عادت هایی مانند مطالعه کردن، پیگیری کارها، الویت بندی با مدیریت زمان، تلاش پیوسته در جهت افزایش سواد مالی و سرمایه گذاری مدام برخود، موفقیت مالی شما را هم تضمین خواهد کرد.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید