• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2016 / 05 / 01

ده راهکار روزانه برای کسب احترام

آیا می توان هم آبرومندانه عمل کرد، احترام کسب کرد و همزمان محبوب بود؟ این سوالی است که از ذهن بسیاری از ما عبور می‌کند و خوشبختانه این امر با دنبال کردن این ده راهکار امکان‌پذیر است.

احترام

1.کمتر قول بده؛ بیشتر عمل کن

این نظریه اولین بار توسط تام پیترز(Tom Peters) در سال 1982 و در کتاب “در جست‌و‌جوی برتری” مطرح شد. اگرچه نظریه‌ی کمتر قول بده، بیشتر عمل کن این روزها با انتقاداتی رو به رو شده اما هنوز در بین برخی مدیران دارای محبوبیت بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیترز می‌گوید:« با توجه به انفجاری از رقبا که بسیاری از آنها هم تازه واردند، قابل اعتماد بودن به جای قول‌های بی حد و حصر و بیش از اندازه، استراتژی ارزشمندی خواهد بود. به ویژه در برنامه‌های میان مدت تا بلند مدت؛ گرچه پاسخ‌گویی سریع به مشتریان خوب است اما باید دانست، برآورده کردن تعهدات در حد انتظار، بسیار ارزشمند است.»

افرادی که از احترام زیادی برخوردارند می‌دانند این امر به معنای یک سر و هزار سودا داشتن نیست، بلکه راهی است برای آنکه مطمئن باشند بر سر قولشان به افراد اعم از مشتریان و کارمندان می‌مانند که این خود اعتماد و احترام ایجاد می‌کند.

2.قدردانی

این توصیه را به کار بگیرید؛ مدیرانی چون رابرات ای اِکِرت(Robert A. Eckert) مدیر ارشد اجرایی پیشین کمپانی مَتل(Mattel)، بزرگترین کمپانی اسباب بازی سازی، قدردانی را بدل به یک عادت برای خود می‌کنند. با همین جمله ساده‌ی تشکر می‌کنم اکرت، شهرت کمپانی متل نیز تغییر کرد. رهبرانی که قدردانی را در پیش می‌گیرند آن را با انجام کارهای زیر نیز نشان می‌دهند:

دانش و آگاهی نسبت به عملکرد و فعالیت کارمندان

نوشتن نامه‌های دست‌نویس

تعریف و تمجید از کارمندان در جمع

ایجاد فرهنگ حق‌شناسی شخصی‌سازی پیام‌ها

به یاد داشته‌بشید وقتی از کسی در جمع تشکر می‌کنید، این کار را صمیمانه و بی‌ریا انجام دهید.

3.فروتنی

لازلو باک(Lazlo Bock) معاون ارشد گوگل در مجله‌ی هاروارد بیزنس ریویو(Harvard Business Review) می گوید: فروتنی خصیصه‌ای است که او در هنگام استخدام نیروهای جدید به آن بسیار توجه می‌کند. وقتی تیم از افرادی فروتن تشکیل شده باشد، آنها می‌توانند مشکلات خود را به کمک هم و راحت‌تر حل کنند و توان این را دارند که بیاموزند. فروتنی یکی از تاثیرگذارترین خصایصی است که همه‌ی مدیران خوب آن را به کار می‌گیرند.

فروتنی یعنی درس گرفتن از اشتباهات، شرکت در گفت‌گوها، رویارویی با عدم قطعیت و توانمندسازی دیگران برای رهبری

4.به اشتراک گذاشتن چشم انداز

استفان آر کاوی(Stephen R. Covey) در مقاله‌ی هفت عادت مردمان موثر، مطلبی موثر را برای بیانیه‌ی ماموریت شرکت‌های بزرگ مطرح می‎کند؛ کاوی بیان می‌کند افراد با ایجاد این عادت که در در ذهنتان از انتها آغاز کنید، بیانیه های ماموریت‌ شخصیتان را ایجاد و راهکاری سازنده ای برای خود خواهید ساخت.

در ادامه به عنوان مثال چند نمونه از بیانیه ماموریت افراد بزرگ و قدرتمند را می بینید:

دنیس موریسن(Denise Morrison) مدیرعامل سوپ کمپل: برای کار کردن به عنوان یک رهبر، باید متعادل زندگی کنید و اصول اخلاقی را برای ایجاد تمایزی مشخص به کار گیرید.

سِر ریچارد برانسون(Sir Richard Branson): ” لذت بردن از زندگی و درس گرفتن از اشتباهات”

آماندا اشتاینبرگ(Amanda Steinberg) موسس دیلی ورث(Dailyworth.com): ” به کار گیری هدایای وجودی خود از جمله هوش، کاریزما و خوش بینی برای پرورش عزت نفس و ارزش زنان در سراسر جهان.”

این نکته باید بدل به فلسفه‌ای شود که همواره همراه شما باشد، ساختن و به اشتراک گذاشتن بینش سبب می‌شود کارمندان شما بیشتر تمرکز کرده و در مواقع لزوم بتوانند روحیه‌ی خود را افزایش دهند.

5.حقیقت را بگویید

بیل نوسی(Bill Nussey) مدیر عامل سیلورپاپ(Silverpop) به جف هیلیمایر(Jeff Hilimire) می‌گوید: “مدیران مورد احترام صادقند و تمایل دارند که به دیگران بازخوردها و توصیه‌های واقعی ارائه دهند.”

خوب یا بد، صادق بودن با کارمندان سبب ایجاد اعتماد می‌شود چراکه نشان دهنده‌ی اعتماد شما به آنها برای ادامه‌ی کار و یا ایجاد تغییرات برای ارتقا عملکردشان است.

6.سازنده باشید نه فقط پرمشغله

بله، تفاوت بسیاری میان سازنده و پر مشغله بودن است. افراد سازنده هدف و ماموریت دارند، اولویت‌های کمتری دارند، از نه گفتن نمی‌ترسند، از زمان خود برای انجام وظایفشان استفاده می‌کنند و می‌خواهند دیگران نیز به اندازه‌ی آنها موثر باشند.

7.در جست‌وجوی دانش و به اشتراک گذاشتن آن

مدیران باید در حال آموختن باشند. آنها باید همواره بیاموزند و خود را ارتقا بخشند. این کار به آنها این امکان را می‌دهد که بدانند چقدر سواد دارند و آیا می توانند به دیگران کمک کنند؟ رهبران می‌توانند از طریق کتاب‌ها، گوش دادن به دیگران، حضور در فعالیت‌های همچون ارائه( پرزنتیشن) و شرکت در کارگاه‌ها اطلاعات جدید را بیاموزند. در ادامه آنها باید این دانشی را که می‌آموزند به دیگران منتقل کنند.

8.پرشور و مشتاق

تای نگوین(Thai Nguyen) در گفت‌و‌گو با اینترپرونر می‌گوید: “مردم مورد احترام، در مورد باورهایشان پرشور و بی پروا هستند.”

مارک کوبان(Marc Cuban): نمونه‌ی عالی یک مدیر پرشور و با انگیزه است.

“مارک کوبان یک فرد خودرای اما دوست داشتنی است. دلیلی که کوبان احترام کسب کرده این است که او صحت و اعتبار را به تبلیغات ترجیح می‌دهد.

چه او به مانند کوسه‌ای افراد را درون تانک بیاندازد، چه از روی نیمکت ماوریک فریاد بزند و یا در کنفرانس مطبوعاتی اشک بریزد همه چیز واقعی است و از یک حقیقت سرچشمه می‌گیرد و مردم به این موضوع احترام می‌گذارند.

9.اندازه‌گیری پیشرفت

بیشتر رهبران تاثیرگذار آنهایی هستند که نیاز دارند پیشرفتشان را اندازه‌گیری کنند. به طور مثال جک درسِی(Jack Dorsey) یادداشت‌های روزانه می‌نویسد: “یک راه ساده برای دنبال کردن (بررسی مداوم) مسیر پیشرفت خود پیدا کنید.” او می‌افزاید: ” شما به واقع خواهید دید که چگونه خود، کسب و کارتان و نیز مدیریتتان رشد کرده و ارتقا یافته‌است.”

10.دیگران را رهبر کنید

لری پترسون در لینکدین خود از همکارانش این گونه می‌گوید:” رهبران خوب تنها پیروانی راضی و خوشحال ایجاد نمی‌کنند، بلکه آنها با رفتارهای خود الهام‌بخش رهبران دیگر می‌شوند. نکته‌ی مهم آن است که آنها اگر افراد تیمشان به موقعیت‌های بزرگتر و بهتر دست یابند، هیجان زده می‌شوند اما احساس تهدید نمی‌کنند.”

 دیجی سئو

ایمیل: info@digiseo.ir | تلفن تماس:  021-88894936

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید