• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 03 / 09

آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین و عوارض جانبی

این دارو برای درمان انواع عفونت های باکتریایی به کار می رود. سیپروفلوکساسین در کلاس آنتی بیوتیک های فلوروکینولون‌ها تعلق دارد که با جلوگیری از تکثیر DNA باکتری باعث مرگ آن ها می‌شوند و برای عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا اثر ندارد. فلوروکینولون‌ها معمولاً برای عفونت‌های تناسلی ادراری استفاده می‌شوند.

استفاده بیش از حد یا غیر ضروری از هر آنتی بیوتیک باعث می شود اثر آن کاهش یابد.

سیپروفلوکساسین و عوارض جانبی

چگونه از سیپروفلوکساسین استفاده کنید

حتما راهنمای دارویی داخل جعبه یا بسته را مطالعه کنید و طبق دستور پزشک عمل کنید.

این دارو ممکن است همراه غذا یا بدون آن تجویز شود، معمولا دو بار در روز (هر 12 ساعت) در صبح و عصر مصرف می شود. قبل از هر بار مصرف، شیشه محتوی دارو را 15 ثانیه به خوبی تکان دهید و با پیمانه ای که در جعبه موجود است به درستی مقدار لازم اندازه گیری شود. سعی کنید از قاشق به جای پیمانه استفاده نکنید چون با پیمانه، دقت اندازه گیری رعایت می شود. شربت سیپروفلوکساسین را مزه مزه نکنید یا قرص محتوای آن را نجوید بلکه قورت دهید.

شربت را در لوله یا تیوب های مواد غذایی نریزید چون شربت در تیوب لخته می شود و راه خروج مایع را می بندد. میزان مصرف دارو و طول درمان بستگی به شرایط بیماری و میزان پاسخ بدن شما به درمان دارد. وقتی سیپروفلوکساسین می خورید مقدار زیادی آب بنوشید مگر این که پزشک شما غیر از این را بگوید.

اگر محصول، خوراکی یا فراورده هایی با این دارو تداخل دارند باید سیپروفلوکساسین را حداقل 2 ساعت قبل از آن فراورده یا 6 ساعت بعد از خوردن خوراکی های تداخلی مصرف کنید چرا که آن ها اثر دارو را کاهش می دهند. محصولاتی مانند کیناپریل، سِوِلامِر، سوکرالفات، ویتامین ها/ مواد معدنی (شامل مکمل های آهن و روی) و فراورده هایی حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم (مثل آنتی اسید، محلول دیدانوزین، مکمل های کلسیمی)

غذاهای غنی از کلسیم، شامل فراورده های روزانه (مثل شیر، ماست) یا آبمیوه های غنی از کلسیم، می تواند باعث کاهش اثر داروی سیپروفلوکساسین شود. این دارو را حداقل 2 ساعت قبل یا 6 ساعت بعد از خوردن غذاهای غنی از کلسیم بخورید مگر این خوردنی ها بخشی از وعده اصلی شماست که در آن کلسیم ندارد یا مقدار آن جزیی است.

از پزشک یا داروساز در مورد ایمنی مصرف مکمل های غذایی و جایگزین آن ها با این دارو سوال کنید.

برای بهترین اثر سیپروفلوکساسین، آنتی بیوتیک را در زمان هایی که معده خالی است مصرف کنید. ساعت دقیق مصرف دارو در روزهای مختلف، یکسان باشد. تا زمانی که دارو تمام نشده یا طبق تعداد روزهایی که پزشک دستور داده، آن را مصرف کنید حتی اگر نشانه های بیماری بعد از چند روز از بین رفت باز هم دارو را ادامه دهید. اگر مصرف دارو را زودتر از موعد قطع کنید ممکن است عفونت خیلی  زود برگردد.

سوسپانسیون سیپروفلوکساسین و عوارض

عوارض جانبی داروی سیپروفلوکساسین

به هشدارهای مصرف این دارو توجه کنید.

حالت تهوع، اسهال، سرگیجه، هوشیاری پایین، سر درد، یا به زحمت خواب رفتن ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر یک از این عوارض را پا بر جا ماند و یا بدتر شد، به پزشک یا داروساز سریعا اطلاع دهید.

به خاطر داشته باشید که پزشک وقتی این دارو را برای بیماری شما تجویز می کند، فواید آن را بیش از عوارض جانبی آن می داند. افراد بسیاری هم بدون عوارض جانبی جدی، این دارو را مصرف می کنند.

فورا به پزشک اطلاع دهید اگر هر یک از عوارض جانبی زیر را دارید:

کبودی/ خون ریزی غیر معمول،

نشانه های عفونت جدید مثل تب مزمن، گلو درد مزمن،

نشانه های مشکلات کلیوی مثل تغییر در مقدار ادرار، ادرار صورتی یا قرمز رنگ،

نشانه های مشکلات کبدی مثل خستگی، درد شکم یا معده، استفراغ یا حالت تهوع مزمن، پوست یا چشم زرد رنگ و ادار تیره.

فورا به اورژانس مراجعه کنید اگر سرگیجه شدید، غش، ضربان قلبی نامنظم یا سریع داشتید.

مصرف سیپروفلوکساسین به ندرت باعث می شود که مشکلات روده ای مثل اسهالی که به خاطر باکتری بی هوازی کلوستریدیوم است، پیدا کنید. این شرایط ممکن است در طی درمان یا هفته ها یا ماه ها پس از درمان برطرف شود. اگر این شرایط پیشرفت کرد مثل اسهال مزمن، گرفتگی یا درد معده یا شکم، خون یا رگه های خونی در مدفوع، با پزشک مشورت کنید.

اگر علایم زیر را دارید از فراورده های ضد اسهال یا داروهای مُسَکِن درد استفاده نکنید چون این فراورده ها می تواند وضعیت را بدتر کند.

استفاده از سیپروفلوکساسین به مدت طولانی یا دفعات مکرر باعث برفک دهان یا عفونت های قارچی می شود. اگر لکه های سفیدی در دهان خود دیدید یا ترشحات واژنالی یا علایم جدید دیگری داشتید با پزشک تماس بگیرید.

واکنش حساسیتی شدید به این دارو نادر است. با این حال اگر هر یک از علایم شدید زیر را داشتید فورا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید:

جوش، خارش/ تورم پوستی به ویژه در صورت، زبان یا گلو،

سرگیجه شدید،

به سختی نفس کشیدن.

عوارض جانبی که در بالا بیان شد لیست کاملی از عوارض احتمالی نیست، بنابراین اگر علامتی داشتید که در بالا ذکر نشده با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

اقدامات پیشگیرانه قبل از مصرف سیپروفلوکساسین

قبل از مصرف داروی سیپروفلوکساسین، اگر به هر یک از داروهای زیر یا آنتی بیوتیک های کینولون‌ حساسیت دارید به پزشک بگویید:

نورفلوکسین

جمی فلوکساسین

لووفلوکساسین

موکسی فلوکساسین یا افلوکساسین یا اگر هر حساسیت دیگری دارید.

اگر مشکلات زیر را دارید، سوابق بیماری خود را به پزشک بگویید به ویژه:

دیابت، مشکلات قلبی مثل حمله قلبی اخیر، مشکلات تاندون یا مفاصل مثل تاندونیتیس (تاندونیت)، بورسیتیس، مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، اختلالات روحی مثل افسردگی، میاستنی گراویس، مشکلات عصبی مثل پریفرال نوروپاتی، حمله ناگهانی بیماری مثل جراحت سر یا مغز، تومور مغزی، گرفتگی عروق مغزی.

سیپروفلوکساسین ممکن است روی سندرم کیو. تی (افزایش اینتروال QT در نوارقلب) اثر بگذارد. ضربان می تواند به ندرت سبب مشکلات جدی کُشنده، ضربان قلب نا منظم و سریع و نشانه های دیگری مثل سرگیجه شدید و غش وجود داشته باشد نیاز به توجه دارویی لازم و فوری دارد.

خطر سندرم کیو. تی ممکن است افزایش یابد اگر شما شرایط دارویی ویژه ای دارید یا داروهایی می خورید که باعث سندرم کیو. تی شود. قبل از مصرف سیپروفلوکساسین، لیست تمام داروهایی که مصرف می کنید یا بیماری هایی که دارید را به پزشک بگویید مثل سکته قلبی، ضربان قلب آهسته، سندرم کیو. تی در نوار قلب، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی مثل سندرم کیو. تی در نوار قلب، مرگ ناگهانی قلبی.

مقادیر پایین پتاسیم یا منیزیم در خون باعث افزایش خطر سندرم کیو. تی می شود. این خطر افزایش می یابد اگر داروهای ویژه ای مصرف می کنید مثل دیورتیک یا ادرار آور، قرص آب، یا اگر مشکلاتی دارد مثل تعریق شدید، اسهال یا حالت تهوع، باز هم با پزشک مطرح کنید.

این دارو ندرتا باعث تغییرات شدید در قند خون می شود به ویژه اگر دیابت دارید. قند خون خود را به طور منظم چک کنید. در مورد علایم بالا رفتن قند خون مثل افزایش تشنگی / ادرار اطلاعاتی کسب کنید.

سیپروفلوکساسین ممکن است اثرات کاهش قند خون داروی گلیبورید را افزایش می دهد. هم چنین آگاهی داشته باشید از نشانه های قند خون پایین مثل تعریق ناگهانی، لرز، ضربان قلب سریع، گرسنگی، دید محو، سرگیجه یا خارش یا سوزش دست ها/پاها. عادت خوبی است که همیشه ژل یا قرص های گلوکزی را با همراه داشته باشید تا در هنگام قند خون پایین، مصرف کنید. اگر چنین قرص های گلوکزی ندارید، به سرعت یک منبع گلوکزی مثل قند، عسل یا آبنبات یا نوشیدن آبمیوه یا نوشابه های غیر رژیمی بخورید.

این دارو ممکن است سبب گیجی شود. رانندگی نکنید. با ماشین آلات یا دستگاه هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، کار نکنید.

سیپروفلوکساسین می تواند سبب حساسیت بیشتر به خورشید شود. زمان ماندن در زیر آفتاب را کاهش دهید. از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و زمانی که بیرون از منزل هستید با پوشیدن لباس های مناسب، خود را از نور آفتاب محافظت کنید. آفتاب سوختگی یا هر گونه قرمزی یا تاول پوستی را به پزشک اطلاع دهید.

سیپروفلوکساسین در واکسن های باکتریایی زنده مثل واکسن حصبه یا تیفوئید به کار می رود بنابراین از استعمال چنین واکسن هایی یا هر واکسن یا خود ایمنی مگر با نظر پزشک، خودداری کنید.

قبل از عمل جراحی به پزشک یا دندان پزشک در مورد داروهایی که مصرف می کنید بگویید مثل داروهای با نسخه یا بدون نسخه و فراورده های گیاهی.

این دارو محتوای قند ساکاروز (قند نیشکر یا چغندر قند) است اگر مشکلات متابولیکی ارثی دارید و نمی توانید این قند را تحمل کنید، آگاه باشید.

کودکان ممکن است به اثرات جانبی این دارو به ویژه مشکلات تاندون یا مفاصل حساس باشند.

افراد مسن ممکن است به اثرات جانبی این دارو به ویژه مشکلات تاندون حساس باشند به ویژه اگر آن ها کورتیکواستروئید هایی مثل پِرِدنیزون یا هیدروکورتیزون مصرف می کنند و یا سندرم کیو. تی دارند.

این دارو در دوران بارداری فقط در صورت نیاز و طبق صلاح دید پزشک باید مصرف شود. سیپروفلوکساسین از شیر مادر عبور می کند بنابراین قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

تداخل دارویی و اثر متقابل داروها با سیپروفلوکساسین

سیپروفلوکساسین را با احتیاط مصرف کنید.

تداخل دارویی می تواند اثر بخشی دارو را تغییر دهد یا خطر شدت عوارض جانبی را افزایش دهد. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی نیست. دارو را بدون نظر پزشک شروع نکنید یا قطع نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی فراورده هایی که ممکن است با سیپروفلوکساسین تداخل پیدا کند شامل ضد انعقادهای خونی مثل اسنوکومارول و وارفارین، استرانسیوم است.

بسیاری از داروهایی که در کنار سیپروفلوکساسین مصرف می شود ممکن است بر ضربان قلب تاثیر بگذارد مثل آمیودارون، دوفتیلید، کوینیدین، پروکائین آمید، سوتالول و داروهای دیگر.

این دارو می تواند دفع داروهای دیگر را از بدن کُند نماید که ممکن است در عملکرد آن ها تاثیر بگذارد.

مثال هایی از داروهای موثر شامل دولوکستین، پیرفنیدون، تاسیملتئون، تیزانیدین و داروهای دیگر.

از نوشیدن مقادیر زیادی از نوشیدنی های حاوی کافئین مثل قهوه، چای و کولا و از خوردن مقادیر زیادی شکلات خودداری کنید چرا که این دارو می تواند اثرات طولانی کافئین را افزایش دهد.

اگر چه بعید است بیشتر آنتی بیوتیک ها روی قرص های ضد بارداری، پچ، یا واژینال رینگ اثر بگذارد، ولی تعداد اندکی از آنتی بیوتیک ها مثل ریفامپین، ریفابوتین می تواند قدرت موثره آن ها را کاهش دهد. بنابراین با کاهش اثرات ضد باروری، بارداری انجام می گیرد.

سوسپانسیون سیپروفلوکساسین

مصرف دوز بیش از حد سیپروفلوکساسین

اگر کسی سیپروفلوکساسین را بیش از دوز مشخص مصرف کرده است و نشانه های جدی مثل غش یا سخت نفس کشیدن دارد با اورژانس تماس بگیرد.

نکات مهم در مورد مصرف سیپروفلوکساسین

مصرف این دارو را به دیگران توصیه نکنید.

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است بنابراین نباید آن را برای عفونت های دیگری مصرف کنید مگر پزشک دستور دهد.

بدون نظر پزشک نوع داروی خود یا شرکت تولید کننده آن دارو را تغییر ندهید.

اگر دوزی از دارو را فراموش کردید

اگر نوبتی از دارو را فراموش کردید به محض یاد آمدن آن را مصرف کنید و اگر نزدیک نوبت مصرف بعدی است، از آن نوبت صرفه نظر کنید و دوز دارو را دو برابر نکنید.

نگهداری از دارو

قبل از مخلوط کردن سوسپانسیون، پودر خشک و شیشه محلول مخلوط شده را در حالت عمودی و در دمای اتاق نگهداری کنید و یخ نزند.

پس از مخلوط شدن، شیشه را در حالت عمودی در یخچال یا دمای اتاق نگهداری شود. 14 روز پس از مخلوط کردن، اگر مابقی دارو باقی ماند، استفاده نکنید. در فریزر و در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

بعد از اتمام درمان، مابقی دارو را بریزید.

داروها را در توالت را بریزید و آنها را داخل صافی سینک ظرفشویی نریزید مگر این که دستور انجام این کار داده شود. در صورت انقضا یا نیاز نداشتن به دارو، این محصول را دور بریزید.

ترجمه: سمیه مظفری

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید