• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 03 / 06

داروی کارودیلول carvedilol، نحوه مصرف و عوارض جانبی

نام عمومی: carvedilol (KAR ve dil ole)

نام تجاری: Coreg, Coreg CR

کارودیلول چیست؟

کارودیلول یک بتا بلاکر است که بر روی قلب و گردش خون در رگ ها تاثیر می گذارد (جریان خون از طریق سرخرگ ها و سیاهرگ ها)

کارودیلول برای درمان نارسایی قلبی و فشار خون بالا استفاده می شود. همچنین این دارو بعد از حمله قلبی که باعث می شود قلب به خوبی تلمبه نزند نیز استفاده می شود.

داروی کارودیلول carvedilol چیست؟

کارودیلول ممکن است برای اهداف دیگری نیز به کار رود که در این راهنما لیست نشده است.

در این مقاله اطلاعات مهم درباره کارودیلول، نکاتی قبل از مصرف دارو، نحوه مصرف، اقدامات لازم در صورت اوردوز کردن و فراموش کردن دارو و عوارض جانبی کارودیلول را می خوانید.

اطلاعات مهم

اگر آسم، برنشیت، آمفیزوم، بیماری شدید کبدی یا شرایط قلبی خطرناک مانند بلوک قلبی، “سندرم سینوس بیمار” یا ضربان قلب کند دارید (مگر اینکه دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب داشته باشید) نباید از این دارو استفاده کنید.

آمفیزم به معنی نابودی پارانشیم ریوی است که منجر به از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و از بین رفتن دیوارهٔ آلوئول‌ های ریه می‌شود.

بلوک قلبی یکی از انواع آریتمی قلبی (به معنی غیرطبیعی بودن ریتم قلب) است.

سندرم سینوس بیمار نامی است که برای مجموعه ایی از مشکلات ریتمی قلب (آریتمی) بکار می رود. در این سندرم، ضربان ناهنجار گره سینوسی، سبب کاهش ضربان قلب (برادیکاردی) و افزایش ضربان قلب (تاکی کاردی) و گاهی حتی منجر به بروز ضربان متغیر می گردد.

از مصرف الکل 2 ساعت بعد یا قبل از مصرف کپسول کارودیلول با نام تجاری (Coreg CR) اجتناب کنید. همچنین از مصرف داروها یا دیگر فرآورده هایی که ممکن است حاوی الکل باشد اجتناب کنید. الکل باعث می شود کارودیلول Coreg CR خیلی سریع در بدن منتشر شود.

اگر در حال درمان برای فشار خون بالا هستید، حتی اگر احساس بهبودی داشته باشید مصرف کارودیلول را ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب اوقات علائمی ندارد. ممکن است نیاز باشد در مابقی زندگی خود داروی فشار خون مصرف کنید.

قبل از مصرف این دارو

اگر به کارودیلول آلرژی دارید نباید از آن استفاده کنید یا اگر شرایط زیر را دارید:

  • آسم، برونشیت، آمفیزوم
  • بیماری شدید کبدی
  • شرایط قلبی خطرناک مانند بلوک قلبی، “سندرم سینوس بیمار” یا ضربان قلب کند (مگر اینکه دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب داشته باشید)

برای اینکه مطمئن شوید مصرف کارودیلول برایتان بی خطر است به پزشک بگوئید اگر هر یک از شرایط زیر را دارید:

  • دیابت (مصرف کارودیلول ممکن تشخیص قند خون پایین را برایتان دشوارتر کند)
  • آنژین قلبی (درد قفسه سینه)
  • بیماری کبدی یا کلیوی
  • اختلالات تیروئیدی
  • فئوکروموسیتوما (یک تومور نادر است که معمولاً در غدد آدرنال رخ می‌دهد.)
  • مشکل گردش خون (مانند نشانگان رینود: در دانش پزشکی به کاهش چشمگیر جریان خون در رگ ‌های دست یا پا و به یکی از علت ‌های سرمای شدید یا احساسات آنی و بنابراین در اثر فعالیت واگ یا سیستم سمپاتیک، ممکن است اتفاق افتد. )
  • سابقه آلرژی

FDA (سازمان غذا و دارو) بارداری را در طبقه C قرار داده است. مشخص نیست که آیا کارودیلول به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید تا زمانی که در حال مصرف این دارو هستید با پزشک تماس بگیرید.

تاثیر کارودیلول روی شیر مادر و نوزاد شیرخوار نیز تایید نشده است، بنابراین تا زمانی که در حال مصرف این دارو هستید کودک را با شیر خود تغذیه نکنید.

چطور کارودیلول را مصرف کنید؟

کارودیلول را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمائید. از تمام دستورات روی برچسب دارو پیروی کنید. گاهی اوقات پزشک ممکن است برای کسب نتایج بهتر دوز دارو را تغییر دهد. این دارو را در مقدار کمتر یا بیشتر از چیزی که تجویز شده است مصرف نکنید.

کارودیلول چیست؟

اگر کارودیلول با غذا مصرف شود کارایی بهتری خواهد داشت.

ممکن است برای بلع بهتر، کپسول کارودیلول را باز کنید و محتویات آن را داخل پودینگ (دسر) یا پوره سیب بریزید. بدون جویدن سریع آن را ببلعید. مخلوط را برای مصرف بعدی نگهداری نکنید. کپسول خالی را دور بیاندازید.

کارودیلول را در زمان و ساعت مشخصی از روز استفاده کنید. هیچکدام از دوزهای دارو را از دست ندهید و بدون مشورت با پزشک مصرف آن را متوقف نکنید.

اگر قرص های کارودیلول را به کپسول (Coreg CR) تغییر دادید، دوز کامل روزانه این دارو ممکن است بیشتر یا کمتر از مقدار قبل باشد. احساس گیجی یا ضعف در افراد سالخورده زمانی که از قرص به کپسول تغییر دوز می دهند بیشتر است. دستورالعمل های پزشک معالج خود را دنبال کنید.

فشار خونتان اغلب اوقات باید بررسی شود.

اگر نیاز به جراحی دارید قبل از جراحی به پزشک بگوئید که در حال مصرف کارودیلول هستید. ممکن است نیاز باشد برای مدت کوتاهی مصرف دارو را متوقف کنید.

نباید مصرف کارودیلول را به طور ناگهانی متوقف کنید. قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است شرایط را بدتر کند.

امکان دارد کارودیلول در طول جراحی آب مروارید مردمک های چشم را تحت تاثیر قرار دهد. به جراح چشمتان قبل از عمل جراحی اطلاع دهید که در حال مصرف این دارو هستید.

کارودیلول تنها بخشی از برنامه کامل درمان فشار خون است که این برنامه ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن باشد.

دارو را در دمای اتاق دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کنید چه اتفاقی می افتد؟

به محض به یاد آوردن، دوز فراموش شده را مصرف نمائید. اگر طبق جدول زمانی مصرف دارو، تقریبا زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده دو دوز دارو را با هم مصرف نکنید.

اگر اوردوز شود چه اتفاقی می افتد؟

سریعا به اورژانس مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

علائم اوردوز ممکن است شامل ضربان قلب نامرتب، تنگی نفس، ناخن های رنگی مایل به آبی، سرگیجه، ضعف، غش و صرع (تشنج) باشد.

هنگام مصرف کارودیلول از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

کارودیلول ممکن است روی فکر و عکس العمل های شما تاثیر بگذارد بنابراین اگر رانندگی می کنید یا هر فعالیت دیگری که نیاز به هوشیاری دارد مراقب باشید.

مصرف الکل امکان دارد فشار خونتان را بیشتر پایین بیاورد و برخی عوارض جانبی کارودیلول را افزایش دهد. در طول 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف این دارو از مشروبات الکلی اجتناب کنید.

عوارض جانبی کارودیلول

اگر هر کدام از علائم آلرژی به کارودیلول را داشتید سریعا با اورژانس تماس بگیرید، علائمی مانند: کهیر، اشکال در تنفس، متورم شدن صورت، لب ها، گلو و زبان.

اگر عوارض جانبی خطرناک زیر را داشتید با پزشک معالج خود تماس بگیرید:

  • احساس سبکی سر یا گیجی، مانند اینکه امکان دارد ناگهان بیهوش شوید.
  • کند یا نامرتب شدن ضربان قلب
  • تورم، افزایش وزن سریع، احساس تنگی نفس
  • احساس سرما یا بی حسی در انگشتان یا پنجه ها
  • درد قفسه سینه، سرفه خشک، خس خس سینه، سفتی قفسه سینه، تنفس سخت
  • قند خون بالا (افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، تنفس بد بو، خواب آلودگی یا کسالت، خشکی پوست، تاری دید، کاهش وزن)

عوارض جانبی رایج کارودیلول ممکن است شامل:

  • ضعف، سرگیجه
  • استفراغ
  • ختگی چشم ها
  • احساس خستگی
  • افزیش وزن

این لیست کاملی از تمام عوارض جانبی که ممکن است اتفاق بیافتد نیست با پزشک درباره عوارض جانبی این دارو مشورت کنید.

تداخلات داروئی

داروهایی که امکان دارد با کارودیلول تداخل داشته باشند شامل داروهای با نسخه، بدون نسخه، ویتامین ها و فرآورده های گیاهی است. درباره تمام داروهائی که در حال استفاده هستید یا قصد دارید مصرف آن را شروع یا متوقف کنید با پزشک صحبت کنید.

ترجمه: زهرا صـانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید