• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2020 / 04 / 24

مصاحبه با دکتر آلکس پارسی نیا نویسنده کتاب کوروش کبیر

دوستان عزیز  یاد بگیر دات کام مصاحبه ای با آقای دکتر آلکس پارسی نیا انجام داده ایم. یکی از ایرانیان مقیم آمریکا  نویسنده، محقق و کسی که صاحب چندین کتاب و تعداد زیادی مقاله در نشریات بین المللی هستند. او مدیر عامل تلوزیون TM TV در لوس آنجلس بوده است و چندین فیلم مستند تولید کرده است او همچنین میزبان برنامه های تلویزیونی Global Crossing و Talk Money بوده است. ایشان درباره کوروش کبیر کتابی نوشته اند که علاوه بر انگلیسی و فارسی به چندین زبان دیگر ترجمه شده است این کتاب از پر فروش های آمارون بوده است. دکتر پارسی نیا قصد دارند بر اساس این کتاب فیلمی از زندگی کوروش هخامنشی بسازند.

دکتر پارسی نیا نویسنده کتاب کوروش کبیر

در این کتاب از بزرگترین امپراطوری دنیا صحبت شده است که از مصر و اروپا تا خاورمیانه و هند کشیده شده بود. ایشان استاد دانشگاه هستند و استراتژی تدریس می کنند و به بررسی تاریخی توانایی کوروش در ساخت چنین امپراطوری پرداخته اند که بسیار جالب توجه است. کوروش بزرگ داستان حماسه یکی از خارق العاده ترین مردانی است که تا به حال زندگی کرده است. دکتر پارسی نیا و تیم محققان وی در حال تکمیل دو کتاب دیگر که ادامه این کتاب است در رابطه با امپراتوری هخامنشی هستند – داریوش: سازنده امپراتوری و خشایارشاه: نبرد امپراطوری ها.دکتر آلکس پارسی نیا استاد استراتژی و تجارت بین الملل ، استاد دانشگاه پپرداین در مالیبو و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس است.وی دارای لیسانس مهندسی مکانیک ، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و دکترا  در تجارت بین المللی است. شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنم.

 

با سلام جناب دکتر پارسی نیا لطفا قبل از هر چیز خودتون رو معرفی کنید و بفرمایید در چه زمینه ای فعالیت می کنید؟

–من استاد رهبری و استراتژی در دانشگاه پپرداین هستم. و کار نویسندگی و بیزینس انجام می دهم

همانطور که از لهجه و اسمتون مشخصه شما ایرانی الااصل هستید ولی اسم کوچیکتون ایرانی نیست آیا یکی از والدین شما غیر ایرانی هستند؟

–من در شیراز متولد شده ام و پدر و مادرم ایرانی هستند. وقتی 14 ساله بودم به آمریکا آمدم. نام فارسی من شاهرخ است.

درباره کوروش کبیر بفرمایید چه چیزی باعث شد در این زمینه کتاب بنوسید تحقیق کنید و حتی برای ساختن فیلمی در این زمینه فعالیت کنید.

–من عاشق تاریخ هستم. و به کوروش کبیر علاقه مند شدم چون رهبری و استراتژی را تدریس می کنم. او را به عنوان کسی که خصوصیات یک رهبر تاثیر گذار و برجسته را داشت و  یک نظریه پرداز و استراتژیست می شناسند.

درباره سوابق تدریستون اگر ممکن است بیشتر توضیح بدید لطفا

–من واحد هایی در زمینه رهبری، استراتژی و تجارت بین الملل در دانشگاه تدریس می کنم.

کتاب کوروش کبیر

در کتاب شما چه مطالب جدیدی پیدا می شه که در کتاب های قبلی در مورد آنها صحبت نشده؟

–کتاب من بسیار منحصر به فرد است. می توانید آنرا در گروه آثار داستان های تاریخی دسته بندی کنید. این کتاب بر اساس زندگی و میراثی که از او به جا گذاشته شده است از تولد تا کشته شدنش در نبردی به دست ماساگت ها در شمال آسیای میانه نگاشته شده است.

کتابتون در کتاب فروشی های ایران پیدا می شه؟

–فکر نمی کنم هنوز بتونید کتابم رو در یران پیدا کنید. این کتاب به 5 زبان دنیا از جمله فارسی ترجمه شده است.

در فیلمی که در وب سایتتون بود درباره شهر بابیلون یا همان بابل و پیش گویی هایی که وجود داشته صحبت شد می شه بیشتر توضیح بدید که این شهر اون موقع چرا اهمیت داشته؟

–بابل در اون زمان بزرگترین شهر جهان بوده است. به این موضوع در مدارک تاریخی اشاره شده است.

در این فیلم گفته شده بود که قرار بوده کوروش بعد از تولد کشته بشه می شه اون هم بدست پدر بزرگش لطفا بیشتر توضیح بدید.

— آستیاگ آخرین پادشاه ماد پدربزرگ کوروش بود. او در خواب دیده بود که دخترش ماندانا پسری به دنیا می آورد که سرزمین ماد را تصرف می کند. بنابراین یکی از جنرال های مورد اطمینان خود را به سرزمین پارس فرستاد تا پس از تولد کوروش او را بکشد.

در مورد اولین عشق او صحبت کرده بودید دوستان ما در یاد بگیر دات کام خیلی دوست دارند در این مورد بیشتر بدانند

–زمانی که کوروش با والدینی که سرپرستی او را به عهده گرفته بودند جایی دور افتاده زندگی می کرد با دختری زیبا  به نام کاساندان آشنا می شود و عاشق او می شود. بعد ها وقتی که او شاهزاده پارس می شود نزد او بر می گردد و با هم ازدواج می کنند.

به نظر شما مهمترین بخش یا فصل از زندگی کوروش کدام بوده؟

–به نظر من مهمترین جنبه از شیوه رهبری کوروش این حقیقت هستش که وقتی که سرزمین جدیدی رو به تصرف خودش در می آورد مردم اون سرزمین رو مجبور نمی کرد که زبان، مذهب، رسوم و شیوه زندگی خودشون رو عوض کنند. او در حقیقت به مفهوم چند فرهنگی احترام می گذاشت و از آن با اغوش باز استقبال می کرد.

خیلی هیجان انگیز بود که در وب سایتتون خوندم می خواهید یک فیلم از کوروش کبیر بسازید و به دنبال سرمایه گذار هستید می شه لطفا بفرمایید این فیلم در چه ژانری خواهد بود یک فیلم سینمایی تاریخی یا مستند؟

— فیلم بر اساس این کتاب است. ما اکنون این کتاب رو به فیلم نامه تبدیل کردیم. یک فیلم داستانی تاریخی مانند فیلم تراوا، گلادیاتور و مانند آنها که در مرحله پیش تولید و در حال مذاکره با استودیو های فیلم سازی هالیوود هستیم.

آقای دکتر در سال های اخیر چقدر اطلاعات جدید در مورد هخامنشیان بدست آمده که ممکنه ایرانی ها در موردش ندانند

–من واقعا از این که می بینم عموم جامعه ایران از دستاورد ها و نقشی که سلسله هخامنشی در توسعه جهان داشته اند بی خبر هستند شگفت زده می شوم. وقتی که تاریخ خودمان را نشناسیم محکوم به تکرار اشتباهات گذشته هستیم.

به عنوان یک استاد دانشگاه و کسی که سالها در مورد امپراطوری بزرگ هخامنشی تحقیق کرده فکر می کنید ممکنه ایران دوباره عظمت و شکوهی مانند دوران هخامنشی رو یک بار دیگه تجربه کنه؟ و فکر می کنید چه عواملی می تونه به این پیشرفت کمک کنه؟

–جالب است سخنی را که آیزن هاور درباره ایران گفته است را برای شما بازگو کنم. او می گوید ایرانی ها اگر بتوانند حقیقتا ریشه های خود را بشناسند و اندیشه های خود را بر آن منطبق کنند آنها پتانسیل اینکه قدرت اصلی سیاسی و اقتصادی جهان شوند را دارند. پیام من این است که باید به ریشه های خود بازگردیم.

ترجمه و مصاحبه: علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید