• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 07 / 04

آیا فردی شما را در تلگرام مسدود کرده است؟

پیام های فوری اخیرا بسیار رایج شده اند و هر کسی از برنامه های پیام رسان فوری، برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می کند. تلگرام یکی از این برنامه های پرآوازه و مشهوری است که اجازه می دهد به شیوه ای بسیار آسان، با دوستان و خانواده خود ارتباط برقرار کنید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است افرادی را بیابید که مایل نیستید با آن ها گفتگو کنید بنابراین آن ها را بلاک یا مسدود می کنید تا نتوانند شما را پیدا کنند.

بلاک کردن در تلگرام

اما ممکن است در موقعیت برعکس و مخالف هم قرار بگیرید به این معنا که ممکن است شخصی شما را به دلایلی مسدود کرده باشد و شما از این امر آگاه نباشید. اگر فکر می کنید که فردی در شبکه پیام رسان تلگرام شما را بلاک کرده است، این مقاله را از دست ندهید و از این طریق پی ببرید که چگونه شخصی شما را در تلگرام بلاک کرده است.

 آشنایی با برخی از ویژگی های تلگرام

قبل از دانستن درباره گزینه بلاک در تلگرام، بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از ویژگی های این برنامه که آن را از سایر برنامه های پیام رسان منحصر بفرد می سازد.

  • تلگرام یک برنامه منبع باز(در سمت کاربر منبع باز و در سمت سرور مالکیتی است) وکاملا رایگان است، تلگرام بدون آگهی تبلیغاتی است یعنی همانند بسیاری از برنامه های اندروید نیست که حاوی تبلیغات آزار دهنده باشد.
  • بر مبنای رایانش ابریست و دارای همگام سازی اتوماتیک است به این معنا که می توانید آن را حتی از طریق مرورگر دسکتاپتان مدیریت کنید یعنی بعد از نصب و فعالسازی برنامه تلگرام در گوشی خود، از نسخه تحت ویندوز آن هم در رایانه تان بهره بگیرید.

رایانش ابری به چندین برنامه کاربردی کوچکتر اجازه می‌دهد که به طور همزمان اجرا شوند. رایانش ابری یا همان Cloud Computing به زبان ساده عبارتست از ذخیره سازی و دستیابی به اطلاعات و برنامه ها در اینترنت و نه بروی هارد دیسک کامپیوتر شخصی، در واقع ابر (Cloud) استعاره ایی برای اینترنت است.

  • پیام های این برنامه رمزگذاری شده اند که این امر، آن را بسیار امن می سازد. سازنده این اپلیکیشن حتی برای شخصی که بتواند رمزگذاری آنان را کرک کرده و بشکند یک پاداش 200،000 دلاری را پیشنهاد کرده است.
  • تلگرام گزینه و قابلیت ایجاد گروهی با ظرفیتی بیش از 200 مخاطب را ارائه می دهد.
  • این برنامه گزینه بلاک کردن، فوروارد یا کپی پیام ها را فراهم می کند. برای مثال شما می توانید فردی را از ارسال و حمل و نقل پیامهایتان بلاک کنید.(در این صورت تنها راه ارسال پیام ها گرفتن اسکرین شاتscreenshot  از صفحه چت محرمانه خواهد بود اما تلگرام فکر اینجا را هم کرده و به محض اینکه هر یک از طرفین چت چنین کاری بکند، با ارسال اطلاعیه ای طرف دیگر گفتگو را مطلع می سازد).
  • یکی از ویژگی های منحصر بفرد تلگرام، قابلیت چت یا همان گفتگوی محرمانه  (Secret Chat)آن است که، از شیوه رمزگذاری مبدا به مقصد ((end-to-end استفاده می کند به این معنا که می توانید یک محیط چت با مخاطب مورد نظرتان ایجاد کرده و منتظر تایید وی بمانید و بعد از تائید، به طور خصوصی با او گفتگو کنید. و در این نوع رمزنگاری که AES-256 نام دارد تنها کاربر مبدا و مقصد از محتوای پیام ها باخبرند نه کس دیگر. این نوع چت محرمانه، هیچ ردی را بر روی سرورها به جا نمی گذارد. چون محتوای چت در هیچ سرور واسطی ذخیره نمی شود و تنها در سیستم های طرفین گفتگو قابل مشاهده است، به این معناست که زمانی که گفتگوهای محرمانه را پاک نمودید، هرگز نمی توانید آن ها را بازیابی کنید.
  • حتی این برنامه این امکان را در اختیار شما می گذارد که هر گفتگوی سری را به صورت  self-destruct تنظیم کنید. یعنی محتوای گفتگو بعد از مدت زمان مشخصی که شما تعیین می کنید(مقدار  self-destruct timer) خود به خود از بین می رود.
 چگونه بفهمید که آیا بلاک شده اید یا نه؟

در هر برنامه پیام رسانی، شاید شما در معرض خطر سوء استفاده و آزار توسط کسی باشید یا ممکن است فردی که دوست ندارید، با شما ارتباط برقرار کند. به همین دلیل، تلگرام گزینه بلاکی را ارائه کرده است. اما به جای بلاک کردن دیگران، ممکن است فردی خود شما را مسدود کند. در این حالت، این سوال پیش می آید که “چگونه بفهمید که فردی شما را مسدود نموده است؟”

اگر موارد زیر اتفاق بیفتد، می توانید از این موضوع آگاه شوید:
  • آخرین اتصال: آخرین بازدید و زمان آنلاین بودن شخص مورد نظر خیلی وقت پیش است به این معنا که وی زمان دقیق آخرین بازدیدش را از شما مخفی نموده است.
  • شما برای طرف مقابل پیام ارسال می کنید اما وی پیام های شما را نمی خواند.
  • شما نمی توانید تصویر پروفایل آن شخص را ببینید.

تمام این شرایط زمانی رخ می دهد که بلاک شده اید. اگر شخصی به شما پاسخ نمی دهد اما شما می توانید تصویر پروفایل آن شخص را ببینید آنگاه واضح است که وی به هر دلیلی که نمی خواهد با شما صحبت کند.

اگر احساس می کنید هنوز مطمئن نیستید که شما را بلاک کرده اند یا نه، در آن صورت به راحتی شماره وی را به فرد دیگری بدهید و از او بپرسید که آیا وی می تواند تصویر پروفایل یا زمان آخرین اتصال وی را ببیند یا نه؟ اگر جواب شخص مثبت بود آنگاه شما قطعا بلاک شده اید.

ترجمه: رقیه آقایاری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. درودبر شما
    ضمن عرض ادب خدمت مديريت ودست اندر كاران سايت”يادبگيردات كام”
    مراتب سپاس خودرا بابت مطالب آموزنده ومتنوع ارسالي تقديم مي دارم.
    شاد باشيد.

  2. بسیار عالی بود ممنون.

    لطفا توضیح بدین چطور میشه دوتا تلگرام روی یک گوشی داشته باشم؟

    یکی تلگرام طلایی و دومی نسخه اصلی تلگرام؟

  3. چجوری میتونم شماره اکانتم که ازطرف تلگرام مسدود شده را برگردونم؟







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید