• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 19

پیج رانک گوگل چیست؟

پیج رانک (PageRank) ابزاری است که گوگل برای تعیین میزان اهمیت یک صفحه وب، از آن استفاده می کند. و این تنها یکی از فاکتورهای بسیاری است که برای تعیین اینکه کدام صفحات در نتایج جستجو نمایان شوند، بکار گرفته می شود. همچنین در زبان عامیانه به پیج رانک، گوگل جووس (Google juice) نیز گفته می شود.

پیج رانک

تاریخچه پیج رانک

پیج رانک توسط  Larry Page و Sergey Brin که از بنیان گذاران گوگل بودند مطرح شد. واژه پیج رانک نیز احتمالا از نام Larry Page الهام گرفته شده است. در آن زمان که این دو فرد برای پایه گذاری گوگل نزد هم گرد آمدند موتورهای جستجوی اولیه معمولا به صفحاتی که دارای بالاترین چگالی کلمات کلیدی بودند لینک می کردند و این به این معنا بود که مردم می توانستند با تکرار چندین باره همان عبارات، این موتورهای جستجو را فریب داده و نتایج بالاتری را در بین صفحات مورد جستجو کسب کنند (صفحات آنان در صفحه نخست نتایج موتوهای جستجوی نمایان می شد).

پیج رانک یک سایت چگونه محاسبه می شود؟

پیج رانک معیاری است برای اندازه گیری میزان اهمیت صفحات وب و در واقع امتیازی مابین 1 تا 10 است که گوگل برای هر صفحه وب در نظر می گیرد. (با این حساب حتی ممکن است تمامی صفحات یک سایت هم امتیاز برابری نداشته باشند)

تئوری مطرح شده از سوی Page و Brin گویای این است که اغلب از صفحات پر اهمیت موجود در اینترنت صفحاتی هستند که دارای بیشترین لینک های دریافتی باشند. پیج رانک، هر یک از لینک های ورودی به یک وب سایت را به عنوان یک رای در نظر می گیرد و چنانچه صفحه ای در وب به صفحه دیگری واقع در سایتی دیگر لینک کند در واقع اینکار به منزله یک رای مثبت از طرف صفحه مبدا به صفحه مقصد محسوب می شود.به عبارت دیگر تمام لینک هایی که به سایت شما داده شوند، به منزله یک رای مثبت تلقی می شوند.

این تئوری منطقی بوده و با عقل هم سازگار است چرا که افراد اغلب تمایل دارند که به محتوای مرتبط و سایت هایی لینک کنند که احساس می کنند برای بازدید کنندگانشان جذاب باشد. علاوه بر این، از نظر بازدیدکنندگان نیز، صفحاتی با لینک های ورودی بیشتر نسبت به صفحاتی که کسی به آن لینک نکرده منابع بهتری محسوب می شوند. از این رو ابداع پیج رانک را می توان انقلابی در وب به شمار آورد.

پیج رانک تنها به محبوبیت و تعداد سایت هایی که به شما لینک داده اند اکتفا نمی کند بلکه میزان اهمیت صفحات حاوی لینک مقصد را هم در نظر می گیرد. به عبارت دیگر، صفحاتی که لینک های دریافتی آنان از سایت هایی با پیج رانک بالاتر است نسبت به صفحاتی که دارای لینک های ورودی از سایت هایی با پیج رانک پایین تر هستند وزن بیشتری در رای گیری اخذ می کنند و می تواند رتبه بهتری را در موتور جستجوگر گوگل کسب کند.

گفته بالا هم تا حد زیادی قابل قبول است چرا که صفحات پر اهمیت وب احتمالا قابلیت اطمینان بیشتر و بهتری را برای وب گردان در دستیابی به منابع بهتر فراهم می سازند و صفحاتی که دارای تعداد زیادی لینک هستند به دلیل داشتن لینک های خروجی بسیار، تبعیض کمتری بین مکان هایی که لینک نموده اند قائلند به عبارت دیگر در چنین صفحاتی ،لینکی نمی تواند اعتبار بیشتری نسبت به بقیه لینک ها کسب کند.

پیج رانک چقدر اهمیت دارد؟

همانطور که قبلا عنوان شد، گوگل فاکتورهای بسیاری را در رتبه بندی سایت ها لحاظ می کند که پیج رانک تنها یکی از این فاکتورهاست و تعیین می کند که صفحه وب شما چگونه در رتبه بندی نتایج جستجو ظاهر شود اما درصورتیکه سایر فاکتورها برابر باشند پیج رانک می تواند به طور بالقوه ای اثر قابل توجهی در رتبه بندی گوکل شما داشته باشد.

کاستی های پیج رانک

مطمئنا پیج رانک نیز ایراداتی دارد، چرا که امروزه بیشتر افراد رازهای بدست آوردن پیج رانک بالاتر را می دانند و داده ها را می توان دستکاری نمود. بمباران گوگلی نمونه ای از دستکاری در پیج رانک گوگل بود که سبب شد تا گوگل الگوریتم های رتبه بندی خود را ارتقا داده و تدابیر پیشگیرانه ای را برای حملاتی از این نوع اتخاذ کند. بمباران گوگلی زمانی اتفاق می افتد که تعداد زیادی لینک از صفحات مختلف به یک وب سایت خاص و با استفاده از یک عبارت خاص روانه گردد، در نتیجه رتبه سایت مذکور ارتقا یافته و حتی ممکن است به رده اول نیز برسد.

روش دیگری که برخی افراد برای دستکاری پیج رانک بکارمی گیرند Link farming یا مزرعه لینک نام دارد. سایت های مزرعه لینک، به سایت هایی اطلاق می شوند که بجز فهرستی از لینک های متعدد هیچ محتوای دیگری ندارند. و اغلب لینک های موجود در این سایت ها فاقد ارتباط موضوعی با یکدیگرند و اینکار اغلب به صورت خودکار انجام می شود. در نتیجه اگر تابه حال به صفحه وبی برخورد کرده اید که بجز مجموعه ای از لینک های تصادفی به وب سایت های دیگر، هیچ محتوایی نداشت در این صورت احتمالا با یک مزرعه لینک مواجه بوده اید.

گوگل برای فیلتر نمودن صفحات مزرعه لینک موجود در وب، در الگوریتم ها و محاسبات خود تجدید نظر کرده است. به همین دلیل submitting وب سایتتان به دایرکتوری هایی با پیج رانک پایین یا فاقد پیج رانک ممکن است ایده بدی باشد.

در صورتیکه دیدید وب سایت شما نیز در فهرست لینک های یک صفحه مزرعه لینک قرار گرفته است، نگران نباشید. چرا که در بیشتر موارد این موضوع به هیچ وجه تاثیری بر رتبه بندی وب سایت شما ندارد و به هیچ طریقی نمی توانید بر اینکه چه افرادی شما را لینک می کنند کنترل و نظارت کنید. تنها توجه داشته باشید که اگر در فکر بهینه سازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو هستید، شما نیز چنین سایت هایی را لینک نکرده و از درج عمدی لینک وب سایتتان در آن ها اجتناب نمایید.

چگونه می توانید پیج رانک سایتتان را ببینید؟

برای دیدن پیج رانک وبلاگ و یا وب سایتتان راه های متعددی وجود دارد و شاید آسانترین راه این باشد که نوار ابزار گوگل را که برای مرورگرهای مختلف در قالب پلاگین عرضه شده است دانلود و نصب نمایید پیج رانک امتیازی مابین 1 تا 10 است و به جای اینکه توسط موتور جستجوگر گوگل به کل وب سایت داده شود، به تک تک صفحات منتسب می شود. تعداد بسیار کمی از صفحات وب دارای پیج رانک 10 هستند به عنوان مثال: سایت های گوگل، مایکروسافت، اپل و ادوب، دارای پیج رانک ۱۰ هستند. به ویژه هر چه تعداد صفحات اینترنت افزایش یابد این تعداد کمتر هم می شود.

چگونه می توانید پیج رانک خود را افزایش دهید؟

چنانچه بخواهید پیج رانک خود را ارتقا دهید در این صورت به بک لینک (backlink) و یا دریافت لینک از سوی وب سایت های محبوب و معتبر نیاز خواهید داشت. بک لینک به پیوندهایی گفته می شود که از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود. در واقع زمانی که از سایت خود را به سایت دیگر پیوند می دهید، سایت مقابل از سایت شما بک لینک دریافت می کند. البته توجه داشته باشید که بک لینک ها هم خوب و هم بد دارند و بک لینک های بد حتی می توانند باعث افت رتبه وب سایت شما شوند. همچنین برخی افراد سعی می کنند با خرید بک لینک از سایت هایی با پیج رانک بالا رتبه خود را در جستجوی گوگل افزایش دهند غافل از اینکه گوگل چنین مواردی را نیز موشکافی نموده و از رتبه وب سایت متخلف می کاهد. درنتیجه بهترین راه ارتقای پیج رانک این است که در کنار رعایت استانداردهای وب اعم از بهینه نمودن کدها و بکارگیری کلمات کلیدی مناسب و … به تولید محتوای باکیفیت روی بیاورید تا به موجب کسب اعتبار برای وب سایتتان، افراد بسیاری خواهان لینک کردن آن شوند.

ترجمه: رقیه آقایاری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید