• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 25

سه راه براي افزايش ترافيك وب سايت به كمك وب مسترز تولز گوگل

اگر وب سايتي داريد و مي خواهيد اطلاعات مستدل و ارزشمندي درباره وب سايت خود بدست آوريد چه كاري بايد انجام دهيد؟ چگونه متوجه مي شويد كه برخي صفحات وب سايت شما از دسترس كاربر خارج شده اند؟ چگونه متوجه مي شويد كه گوگل به چه صفحاتي از وب سايت شما علاقه مند است و آنها را بيشتر مي كاود؟ آيا سرعت وب سايت شما خيلي پايين تر از آن است که در گوگل لیست شود؟

وب مستر تولز گوگل

ابزار هاي رايگان مانند وب مستر تولز يا Webmaster Tools گوگل براي شما اطلاعات ارزشمندي از قبيل قابليت ديده شدن در گوگل و جزيياتي درباره صفحات مختلف وب سايت در اختيار شما قرار مي دهد ثبت نام و ايجاد يك حساب كاربري جديد براي استفاده از اين ابزار بسيار ساده است و اگر يك حساب كاربري براي جي ميل داريد مي توانيد همان را براي وب مستر تولز خود هم فعال نماييد.

بعد از فعال سازي اين ابزار در آدرس http://www.google.com/webmasters/tools بايد وب سايت خود را اضافه كنيد و به گوگل ثابت كنيد كه شما مالك اين وب سايت هستيد. كه اين كار معمولا به روش هاي مختلف انجام مي گيرد. پس از اين مرحله مي توانيد از قابليت هاي وب مستر تولز استفاده كنيد خواهيد ديد كه اين ابزار شامل سه بخش اصلي است site configuration  كه براي مديريت وب سايت در اختيار شما قرار دارد، your site on the web  كه مشخص مي نمايد گوگل چگونه وب سايت شما را مي بيند و diagnostics كه به كمك آن مي توانيد مشكلات وب سايت خود را از ديد گوگل مشاهده نماييد.

در اين مقاله مي خواهيم ببينيم چگونه مي توان از گوگل وب مستر استفاده كرد تا ترافيك بيشتري به سمت وب سايت خود هدايت كرد:

sitemap وب سايت خود را ثبت كنيد

توجه داشته باشيد اين همان نقشه سايتي كه به صورت عمومي در اختيار عموم قرار مي دهيد نيست. بلكه فايلي است كه به صورت ديناميك ساخته مي شود و تغييرات شكل گرفته در در وب سايت را به موتور هاي جستجو گزارش مي دهد. زمانيكه مطلب جديدي در وب سايت خود قرار مي دهيد اين فايل به صورت خودكار به روز رساني مي شود. شايد به نظر شما كمي پيچيده به نظر برسد ولي به هيچ وجه اين گونه نيست و به كمك ابزار هاي ساخت نقشه سايت مي توانيد اين كار را انجام دهيد از ابزار هايي مانند xml sitemap generator مي توانيد استفاده كنيد. چگونه مي توانيد متوجه شويد كه هم اكنون sitemap داريد يا خير؟ بيشتر آنها در دايركتوري ريشه وب سايت شما قرار دارند مانند: www.yadbegir.com/sitemap.xml با ثبت كردن اين آدرس در گوگل در حقيقت از اين موتور جستجو خواسته ايد كه وب سايت شما را بكاود، مطالب جديد را در اختيارش قرار مي دهيد و البته بر صفحات مهم آن تاكيد كرده ايد. بايد توجه داشته باشيد كه هر صفحه كه گوگل مي كاود حتما آنرا در ليست خود اضافه نمي كند. اين حقيقت تلخي است كه همه صفحات موجود در اينترنت حاوي اطلاعات ارزشمندي نيستند. و تشخيص اينكه كدام صفحه ارزشمند است و در ليست اضافه شود با گوگل است.

بازار هدف جغرافيايي خود را مشخص نماييد

اين كار را به راحتي از مسير

configuration > settings

مي توانيد كنترل كنيد.  توجه كنيد كه اين كار مي تواند مانند بازي با آتش باشد و بدين وسيله ممكن است هموطنان خود را كه در منطقه اي ديگر از دنيا زندگي مي كنند از ديدن وب سايت خود در ليست گوگل محروم كنيد. به عنوان مثال اگر شما يك فروشگاه شارژ تلفن همراه داشته باشيد مي دانيد كه مشتريان شما در داخل ايران هستند و مي توانيد از اين تنظيمات بهترين استفاده را ببريد. و وب سايت شما فقط در ليست جستجوي گوگل براي كسانيكه از داخل خاك ايران جستجو مي كنند قابل ديدن خواهد بود. اما يك مشكل ديگر هم وجود دارد برخي به دلايل امنيتي يا به هر دليل ديگر با استفاده از پراكسي به اينترنت متصل مي شوند چون سرور اين پراكسي ها در خارج از كشور قرار دارند ممكن است اين دسته از مشتريان خود را هم از دست بدهيد. پس در استفاده از اين قابليت بهتر است با چشم باز عمل كنيد. اين قابليت براي كسانيكه وب سايت هاي چند زبانه دارند مي تواند بيشتر مفيد باشد آنها مي توانند وب سايت خود را با استفاده از زير دامنه ها يا Subdomain ها به گونه در وب مستر تولز تنظيم كنند كه هر بخش براي منطقه اي خاص از مردم در ليست گوگل به نمايش در آيد.

خطاهاي كاوش موتور هاي جستجو و سرعت وب سايت

براي اينكه بررسي كنيد آيا مشكلي در وب سايت شما وجود دارد يا موتور هاي جستجو مي توانند به صفحات شما دسترسي داشته باشند بايد به crawl errors and stats مراجعه نماييد همه اطلاعاتي را كه گوگل جمع آوري كرده است مشاهده نماييد. اين ابزار مشكل را به شما نشان مي دهد و مي توانید براي رفع آن تلاش كنيد اما اگر خطايي مشاهده نكرديد چه بهتر نگران نباشيد!  در صورتیکه مشكل يا خطايي باشد  گوگل به شما توصيه مي كند چه اصلاحاتي انجام دهيد. در بخش آمار كاويدن يا crawl stats مي بينيد كه براي گوگل چقدر طول كشيده است تا هر صفحه شما را لود كند. اين ابزار به خصوص براي وب سايت هاي بزرگ بسيار اهميت دارد كه بايد توان مضاعفي براي بهينه سازي وب سايت خود به كار ببندند. هر چه وب سايت شما سريعتر باشد شانس بيشتري داريد تا صفحات بيشتري از آن وب سايت توسط موتور هاي جستجو از جمله گوگل مورد كاوش قرار گيرد و البته در ليست آنها اضافه گردد.

در پايان بايد خدمت شما عرض كنم كه اين ابزار مفيد است چون مي تواند اطلاعات زيادي با جزييات درباره وب سايتتان به شما بدهد كه در حالت عادي دسترسي به همه اين اطلاعات كار ساده اي نيست. و با اين اطلاعات مي توانيد مانند يك قهرمان در دنياي آي تي عمل كنيد و وب سايت خود را به گونه بهينه سازي كنيد كه موتور هاي جستجو عاشقش شوند!

علي يزدي مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید