• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 03 / 27

نظریه های جالب در مورد تکامل انسان و دیگر موجودات – قسمت دوم

نظریه های جالب در مورد تکامل انسان و دیگر موجودات – قسمت اول

تغییرات ایجاد شده در لگن انسان که اجازه می دهد آدمی بتواند راست راه برود، باعث شده امکان فرزند پروری در انسان ها نسبت به سایر موجودات در قلمرو حیوانات به شدت سخت تر و بحرانی تر باشد. علاوه بر این، انحنای کمری در قسمت تحتانی تنه که کمک می کند تا انسان تعادلش را حفظ  کند، نسبت  به درد و صدمات، آسیب پذیری بیشتری دارد.

نظریه تکامل

 • گونه ای از انسان های شبیه کوتوله های خیالی هابیت، حدود 18،000 سال پیش زندگی می کردند. در قد و اندازه چیزی شبیه یک کودک سه ساله بودند. آنها با فیل های کوتوله و مارمولک های دراز 10 فوتی زندگی می کردند.

یک اینچ مربع از پوست انسان، به طور متوسط​ دارای فولیکول های تولید مویی برابر یا بیشتر از سایر پستانداران است. با این تفاوت که موی انسان نازک تر، کوتاه تر و ظریف تر است.

در حالی که برخی پستانداران انگشت شست قابل انعطافی دارند که می توانند آن را به سمت عقب و روی دست خود برگردانند، وضعیت انسان ها منحصر به فرد است زیرا آنها می توانند انگشت شست شان را از سمتی به سمت دیگر دستشان به انگشت حلقه و انگشت کوچک برسانند. انسان ها هم چنین می توانند انگشت حلقه و انگشت کوچک خود را به سمتی که انگشت شست قرار گرفته، خم کنند. این وضعیت به انسان اجازه می دهد دستانی توانا و قدرتمند داشته و از چابکی لازم برای نگهداری اشیاء و استفاده از ابزار برخوردار باشد.

داروین یکی از پرنفوذترین افراد در تاریخ به شمار می آید.

• چارلز داروین وقتی در جزایر گالاپاگوس بود، نظریه خود در مورد تکامل را مطرح نکرد بلکه ایده های وی بعدا و پس از بازگشت از این سفر عنوان شد.

• رشد و توسعه نوع پوشش بشر، تکامل گونه های دیگر را تحت تاثیر قرار داده است. به عنوان مثال، بر خلاف انواع دیگر شپش، شپش بدن به لباس می چسبد نه به مو.

• زیست شناسان تکاملی این فرضیه را مطرح می کنند که گونه هایی از جاندارانی که به جای رقابت، باهم همکاری می کنند نوعی همسانی و همانندی را ایجاد می کنند که باعث غلبه ژن راست دستی می شود. چپ دست ها فقط 10 درصد جمعیت معمولی را تشکیل می دهند. در عین حال آنها 50 درصد از ورزشکاران زبده، چپ دست هستند.

• محققان می گویند آتش در روند تکامل بشر کشف شده است. به یُمن آتش، انسان قادر به طبخ مواد غذایی خود شده تا بدین وسیله خوراکی ها آسان تر جویده و هضم شوند که این امر به نوبه خود، موجب کاهش تعداد دندانهای انسان و اندازه روده شده است.

• در حالی که بسیاری از حیوانات تا زمانی زنده هستند که بتوانند تولید مثل کنند، انسان این گونه تکامل یافته که بتواند زمان زیادی پس از قابلیت تولید مثل، عمر کند. دانشمندان بر این باورند که این قابلیت به استحکام زندگی خانوادگی یک زن کمک کرده است.

نظریه تکامل دارای سه بخش اصلی است: 1) این امکان وجود دارد که DNA یک موجود زنده تغییر یا جهش کند. 2) این تغییر می تواند مضر، مفید و یا حتی خنثی باشد. 3) پس از طی یک دوره زمانی طولانی، جهش ژنی باعث تشکیل گونه های جدید می شود.

• جهش های ژنی با ارائه ژن های جدید از یک گونه خاص در استخر یا خزانه ژنی باعث تشدید روند تکامل می شوند. عوامل بسیاری باعث جهش DNA می گردد از جمله اشعه X، اشعه های کیهانی، تشعشعات هسته ای و واکنش های شیمیایی که به صورت تصادفی در یک سلول رخ می دهند.

• در سال 1861، فسیلی از یک پرنده بدوی به نام آرکئوپتریکس (کهن بال یا اولین پرنده) در آلمان پیدا شد. این پرنده، شمائی از پرها و دُمی دراز و استخوانی داشت. دانشمندان بر این باورند این فسیل حلقه ارتباطی بین پرندگان و خزندگان و اولین دلیل قطعی دال بر پشتیبانی از نظریه تکامل داروین است.

 دانشمندان براین باورند این فسیل حلقه ارتباطی میان پرندگان و خزندگان است.

 • در دهه 1870، ارنست هکل، زیست شناس و طبیعت شناس آلمانی، ایده ای را تحت عنوان” پیشرفت تکاملی ” مطرح نمود که در آن فرض بر این بود: کل طبیعت به سوی مقصدی نهایی در حرکت است و آن مقصد نهایی انسان است.

• نظریه تکاملی پیشرفته این موضوع را مطرح می کند که تکامل همیشه به معنی پیشرفت نیست. در فرآیند تغییرات زیست محیطی، حیوانات رشد یافته تر می میرند در حالی که سایر موجودات کمتر بهره مند از رشد و تکامل، به بقای خود ادامه می دهند.

• داروین اولین فردی نبوده که نظریه تکامل را مطرح کرده است. دستاورد واقعی او این بوده که قادر به ارائه استدلالی منسجم تر برای تکامل با حجم وسیعی از اطلاعات دقیق و پشتیبان بود.

• در انقلاب فرانسه، یک نظریه تکامل توسط ژان باپتیست لامارک مطرح شد که اقتدار کلیسا و پادشاه را به چالش کشید. ترس از شورش های مشابه موجب گردید انگلستان مسئله تکامل را ایده ای فضاحت بار بنامد.

• دانشمندان معتقدند؛ غشای چشمک زن (بافت کوچک صورتی رنگ در گوشه ای از چشم انسان) باقی مانده ای از پلک سوم است، شبیه همان چیزی که به صورت یک پلک نیمه شفاف در برخی پرندگان، خزندگان، ماهی ها و سایر پستانداران وجود دارد. این پلک برای محافظت از چشم و یا مرطوب نمودن آن بوده است.

• کشف DNA که رشته ای مارپیچ حاوی اطلاعات توارثی است، قوی ترین گواه برای تکامل بیولوژیکی را فراهم کرده است. با مقایسه ژنوم ها که مجموعه کاملی از دستورالعمل های ژنتیکی هستند، در موجودات زنده مختلف و مشاهده تغییرات ایجاد شده در رمز ژن ها، دانشمندان می توانند به درستی دریابند گونه های مختلف چگونه با یکدیگر مرتبطند و بفهمند جد مشترک این گونه ها در چه مقطع زمانی از گذشته ها زندگی می کرده است.

 کشف DNA نظریه تکامل را تایید می کند.

• هشتاد و پنج درصد از مردم نمی تواند گوش خود را بجنبانند و یا عضلات اریکولاریس را که گوش خارجی را احاطه کرده، کنترل کنند. دانشمندان بر این باورند که این عضلات به اجداد پستاندار انسان اجازه میداده گوش های خود را برای جهت یابی دقیق مکان اصوات در جهات مختلف حرکت دهند. زمانی که آنها شروع به زندگی گروهی کردند، دیگر نیازی به حرکت دادن گوش هایشان نداشتند.

• دانشمندان معتقدند که دندان عقل و آپاندیس بقایایی از  “ملزوماتی” هستند که وقتی انسان های اولیه رژیم غذایی بر پایه برگ درختان و گیاهان را داشتند به کارشان می آمده اند. به تدریج که رژیم غذایی انسان تغییر کرد، این ضمائم هم اساسا بلا استفاده شدند.

 • اصطلاح “جانک دی ان ای” اشاره به مناطقی از دی ان ای دارد که رمز گذاری نشده اند یا به عبارت دیگر، آنها برای یک پروتئین کد گذاری نشده اند. دانشمندان متوجه شده اند که مسئله تکامل پیچیده، مبهم و ناکارآمد است و نتیجه این که در توالی های دی ان ای، شاهد طیف وسیعی از عملکرد و یا حتی عدم عملکرد هستیم. در ژنوم انسان، تقریبا همه (98 درصد) دی ان ای ها بی رمز هستند.

• قدمت سکسکه ممکن است به اجداد آبی انسان برگردد. سیم کشی و تنظیمات مدارهای درون مغز ماهی باعث می شوند آب تا بالای آبشش هایش نفوذ کند، این امر در دو زیستان موجب می شود آنها حریصانه برای گرفتن هوا به سطح آب بیایند، این مسئله در صورت وجود نقص در تنظیمات مدارهای مغزی، در پستانداران هم بروز می کند. این مسئله باعث گرفتگی عضلات دیافراگم و بروز سکسکه می گردد.

• به دلیل مسئله تکامل، بسیاری از حیوانات هر سال صدها تخم می گذارند تا مطمئن شوند لااقل چندتایی از این تخم ها به ثمر می رسند. با این وصف اگر قرار بود تمام بچه قورباغه ها زنده بمانند، شاید در عرض 10 سال، دنیا تا خرخره پر از قورباغه می شد!

• عضله پلانتاریس پا در حیوانات برای گرفتن و استفاده از اشیاء با پاهایشان به کار می رود. به عنوان مثال، به نظر می رسد میمون ها و شامپانزه ها به خوبی قادر باشند از پاهای خود مثل دست هایشان استفاده کنند. در انسان اما، این عضلات خیلی رشد نکرده اند به نحوی که پزشکان اغلب آن را زمانی که به بافتی برای بازسازی سایر قسمت های بدن نیاز دارند، بر می دارند. هم اکنون حدود 9٪ از افرادی که به دنیا می آیند، فاقد این عضله هستند.

ترجمه: فیروزه بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. درود
    فرارسيدن نوروز باستاني را به مديريت محترم و ساير اعضاي سايت
    شاد باش عرض مي نمايم.







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید