• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 06 / 12

پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

پرورش بلدرچین کار پر هزینه و دشواری نیست، با پرورش این پرنده، گوشت سفید کم چرب و کود مورد نیاز برای باغچه منزلتان را فراهم می کنید. هزینه محدود برای شروع پرورش بلدرچین ارزش پرورش آن را دارد. بلدرچین ها جزء پرندگان شکاری طبقه بندی می شوند بنابراین نباید آنها را مثلا با جوجه مرغ ها مقایسه کرد زیرا نیازهایشان متفاوت است.

پرورش بلدرچین

 بلدرچین محلی معروف به pugo (پیو جو) پرنده شکاری کوچکی است که در مناطق معتدل و گرمسیری سراسر جهان پیدا می شوند.

بلدرچین اروپایی آسیایی Old World quail (نامی مشترک برای چند جنس از پرندگان متوسط سایز از خانواده قرقاولان است) پرنده مهاجری است که در اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا یافت شود. بلدرچین آمریکایی (گاهی اوقات کبک نامیده می شود) مهاجر نیست.

در مقیاس تجاری، پرورش بلدرچین به خاطر عدم اطلاعات کافی مخصوصا در زمینه تغذیه این پرنده سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب نکرده است. افراد زیادی که علاقه به پرورش بلدرچین دارند معمولا به خاطر سرگرمی این کار را انجام می دهند و نه به خاطر درآمد آن.

گونه های بلدرچین

خیلی از مردم با گونه های بلدرچین که در فیلیپین پرورش داده می شود نا آشنا هستند و از وجود بلدرچین سفید تعجب می کنند.

همه گونه های معروف که برای تخم و گوشت، تولید تجاری می شوند زیر مجموعه گونه Corturnix (نام یک سرده از تیره قرقاولان است) هستند که قادرند در تمام طول سال تخمگذاری کنند.

خوراک و تغذیه

بلدرچین با هر نوع خوراک مرغ در دسترس می تواند تغذیه شود. از قرار هر یک کیلوگرم برای 50 بلدرچین تخمگذار در روز می تواند تغذیه شود. اضافه کردن پودر آهک صدفدار به خوراک بلدرچین پوست تخم ها را محکم تر و ضخیم تر می کند. بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که غذای مخصوص بلدرچین گوشتی (پلت) حاوی 22% پروتئین باشد که هر دو بلدرچین تخمگذار و گوشتی قابل غذادهی است

غذای بلدرچین را در ظرف دراز و پهن که همیشه در دسترسشان باشد نگهداری کنید طوریکه غذا بایستی در تمام طول شبانه روز در دسترش باشد تا بتوانند تخم بیشتری بگذارند. نور محیط باید طوری باشد که پرنده تمام طول شب به غذا خوردن ادامه دهد. اگر این کار انجام شود پرنده ها ممکن است در طول 24 ساعت دو بار تخم بگذارند.

مراقبت و مدیریت

بلدرچین مانند دیگر ماکیان ها پرنده خوشمزه ای نیست. این پرنده را در هر مکان مناسب و راحتی در خانه می توان پرورش داد. پرندگان به آسانی به بیماری های رایج مرغ های خانگی مبتلا نمی شوند مخصوصا جوجه ها.

واکسیناسیون لازم نیست و دارویی که معمولا به جوجه ها داده می شود را به غذای بلدرچین یا آب آشامیدنی آن اضافه نکنید. با این وجود اگر به هر بیماری واگیرداری مبتلا شدند بایستی داروهای مورد استفاده برای جوجه مرغ ها استفاده شود.

کرم زدایی حداقل هر سه یا چهار ماه در سال باید انجام شود. کرم زدایی را همانند جوجه مرغ های خانگی انجام دهید اما از دستورات روی بسته برای پرندگان کوچکتر پیروی کنید.

جوجه کشی

pugo به طور نرمال روی تخم هایش می خوابد اما نژادهای وارداتی اشاره شده، روی تخم هایشان نمی خوابند و از یک ماشین جوجه کشی برای این منظور بایستی استفاده می شود. برای یک نوع جدول ماشین جوجه کشی الکتریکی دمای 38 تا 39 درجه سانتی گراد بایستی در طول دوره جوجه کشی برقرار باشد. برای ماشین های جوجه کشی “هواى تحت فشار” دما باید در 36 تا 37 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

عمل تست تخم ها برای باروری روز یازدهم جوجه کشی انجام می شود. از روز 18 ام تخم های بلدرچین به جوجه تبدیل می شود.

پرورش

پرورش بلدرچین بایستی در یک فضای بسته 60*121*15 سانتی متر انجام شود. کف،بالا و سه طرف بایستی از lawanit یا تخته ساخته شود درصورتیکه ضلع جلویی بایستی از شبکه های بدون درز 3.5 سانتی متری برای تهویه ساخته شود. این فضا برای 500 جوجه کافی است.

یک لامپ 50 واتی کمی دورتر از مرکز جوجه ها قرار داده شود تا اجازه دهد اتاق برای جوجه از منبع گرما دور بماند، این حالت در صورتی است که ماکزیمم گرما در اتاق جوجه کشی وجود دارد.

پروسه پرورش بلدرچین همانند جوجه های یک روزه است:

جوجه را آماده کنید، روزنامه باطله ای را کف آن پهن کنید تا آن را کامل بپوشاند.

ظرف آب را آماده کنید، می توانید با لیوان های پلاستیکی و کاور پلاستیکی یا سرپوش هایی که به اندازه کافی بزرگ باشد رویهم رفته 3.5 سانتی متر دور لبه لیوان تعبیه کنید. سوراخی روی لبه بالایی لیوان پلاستیکی ایجاد کنید تا اجازه بدهد آب به طرف بیرون جریان پیدا کند وقتی روی کاور پلاستیکی وارونه می شود. به این طریق ظرف آب مناسب نوشیدن برای جوجه ها فراهم می شود. آبنوش های تجاری با لبه های عمیق و پهنشان به دلیل اینکه ممکن است جوجه ها در آب بیفتند توصیه نمیشوند.

خوراک را برای جوجه ها روی روزنامه پخش کنید و آبنوش را دور از چراغ برق قرار دهید. فضای آزادی را زیر لامپ برای استراحت یا اجتماعشان قرار دهید. خوراک را در فضایی که جوجه ها خوابیده اند و خودشان را مخفی کرده اند تا زمانی که زیر گرمای لامپ هستند قرار ندهید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید