• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 11 / 22

سرویس جدید اف سکیور خدمات امن رایانش ابری

با ادامه ی افزایش خدمات ابری، کمپانی های امنیتی خبر از پایان دوران نرم افزارهای آنتی ویروس می دهند. اما بنا به گفته ی شرکت اف سکیور کسب و کارهای امنیت کامپیوتری و اینترنتی آنچنان که به نظر می آید از بین نرفته است.

امنیت رایانش ابری

خدمات ابری یا رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری که بر پایه ی ارائه خدمات استوار است تا ارائه ی محصول، چیزی است مانند شبکه ی اینترنت. واژه ی «ابر» استعاره از اینست که عناصر شبکه ای که خدمات را ارائه می دهد از کاربر پنهان هستند، گویی که ابری آنها را پوشانده باشد. رایانش ابری بر افزایش اثر منابع مشترک تمرکز دارد. کاربران می توانند فضایی برای خود داشته باشند، فایل ها را ذخیره کرده و به اشتراک بگذارند و … . به طور مثال، تاسیسات رایانش ابری که در ساعات کاری اروپا به کاربران اروپایی امکان استفاده از خدمات ایمیل را می دهد می تواند با همان منابع در ساعات کاری کاربران آمریکای شمالی (چند ساعت بعد) به آنها خدمت دیگری را ارائه دهد (مانند سرور وب). به این صورت که نرم افزارها و داده ها روی سرور ذخیره می باشند و بر اساس تقاضا در اختیار کاربر قرار گیرند.

یکی از سران سیمانتک هفته ی گذشته اعلام کرد که دوره ی نرم افزارهای آنتی ویروس به پایان رسیده. اما طبق اظهارات کمپانی فنلاندی اف سکیور ، این حرف بیانی از واقعیت است که بازتاب دهنده ی رویکرد هایی است که به سرعت از pc ها دور می شوند.

تیمو لاکسونن، قائم مقام این کمپانی می گوید: «سال ها بود که نرم افزارهای سریال دار آنتی ویروس تنها بخش کوچکی از آنچه بودند که کمپانی های امنیتی می توانستند ارائه می دهند. کمپانی ها، گستره ی بسیار بزرگ تری از ابزارها را دارند.

روند کاهش فروش پی سی ها و افزایش دستگاه های موبایل، کاربران را به آن سمت کشانده که بخواهند فایل های خود را در آن واحد در تمام دستگاه هایشان داشته باشند. تغییری که به صنعت ابر تبدیل شده و اینک اف سکیور آنرا میدان جنگ نوین امنیت می پندارد. گارتنر که آنالیزور شرکت است این حرف را تایید می کند و می گوید بازار خدمات امنیتی ابری تا سال 2015 ارزشی حدود 1/3 میلیارد دلار خواهد داشت.

این رویکرد اف سکیور طی چند سال اخیر به تولید چند محصول انجامیده است؛ وی پی ان Freedom و سرویس ذخیره سازی ابری ایمنی به نام Younited که امسال به بیزینس های خرد و متوسط راه یافته است.

این سرویس در ظاهر مانند دیگر سرویس های ابری است. کاربر می تواند فایل ها را ذخیره و به اشتراک بگذارد، همکاری بدون وقفه ای داشته باشد و فضای دلخواه خود را از ببین 5 گیگ، 100 گیگ و 500 گیگ انتخاب کند. قیمت های این فضاها هفته ی آینده اعلام می شود و طوری خواهد بود که توان رقابت با محصولاتی همچون Dropbox (795 دلار، دست کم 5 کاربره) را داشته باشد؛ امید اف سکیور برای موفق شدن این پروژه به سطح امنیتی است که برای سرویس ذخیره سازی ابری خود ارائه می دهد.

لاکسونن می گوید «ما فایل های آپلود شده در Younited را از جهت بدافزارها اسکن می کنیم و تنها شرکتی هستیم که این کار را انجام می دهد.»

مزیت دیگر اف سکیور فنلاندی بودن آن است. یکی از معدود شرکت های اروپایی که این نوع خدمت را ارائه می کند، در عین حالیکه امنیت بیزینس های آمریکا پس از داستان اسنودن زیر سوال رفته است. از سوی دیگر مایکروسافت، فنلاند را یکی از کشورهایی اعلام کرده که کمترین تعداد بد افزارها در آن شناسایی شده است.

با وجود اینکه امکان حمله به ابرها هم وجود دارد اما شان سالیوان مشاور امنیتی اف سکیور می گوید «ما همواره در جدال با ویروس ها نبوده ایم، چراکه خیلی از کاربران تفاوت بین ویروس، کرم و یا تروجان را نمی دانند و همه ی آنها را ویروس می نامند و این نقطه ایست که هکرها از آن بهره می برند تا افراد را به نصب تروجان ها وادار کنند. این مزیت سیستم ابری است.»

این، آن جنبه ایست که لاکسونن معتقد است نیاز به باز فراگیری توسط کاربران دارد. چگونگی تغییر نیازهای امنیتی کاربر در اثر تغییر نیازهای دیگرش مورد دیگری است که شرکت باید آن را تامین کند. او می افزاید «امروزه دیگر تنها از پی سی ها محافظت نمی کنیم، هویت ها و محرمانه ماندن آنها در ابزارهایی که کاربر استفاده می کند نیز اهمیت دارند».

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید