• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 11 / 03

طرز تهیه ترشی نازخاتون

نازخاتونی که در این مقاله آموزش داده می شود از خانواده ترشی هاست که ماده اصلی آن بادمجان است و با غذاهایی همجون پلو مخلوط مثل عدس پلو، کلم پلو، لپه پلو، باقالی پلو، آبگوشت، ماش لشوله، انواع کوکو و کتلت و بسیاری از غذاهایی که با نان سرو می شود، میل می گردد.

طرز تهیه ترشی نازخاتون

مواد لازم برای تهیه نازخاتون:
  • بادمجان یک کیلوگرم
  • سبزی جعفری و گشنیز نیم کیلوگرم
  • سیر 300 گرم
  • فلفل سبز تند 100 گرم
  • نمک به میزان ذائقه خانواده
  • سرکه به میزان لازم
طرز تهیه:

ابتدا بادمجان را بر روی شعله گاز یا آتش یا منقل کبابی کنید. باید تمام بادمجان کبابی شود و نباید قسمتی از آن خام بماند. البته می توانید درون فر نیز قرار دهید. مرحله بعد کَندن پوست بادمجان است. حتما این قضیه را تجربه کرده اید که وقتی پوست بادمجان کبابی را می کَنید مقداری از گوشت بادمجان نیز کَنده می شود برای جلوگیری از این امر همین که بادمجان به طور کامل کبابی شد آن را برای چند دقیقه درون یک ظرف در دار و یا حتی در قابلمه ای قرار دهید و درب آن را ببندید. بعد از چند دقیقه بادمجان به راحتی پوست گرفته می شود و گوشت آن کَنده نمی شود.

بادمجان کبابی پوست گرفته شده را درون چرخ گوشت بریزید تا کاملا چرخ شود.

سیر را بکوبید یا به سیر خرد کن بزنید.

جعفری و گشنیز را شسته و خُرد کنید.

اگر زیاد تندی و شوری نمی خورید می توانید فلفل سبز و نمک کمتری در نازخاتون اضافه کنید.

سرکه هم می توانید از سرکه سیب و هم سرکه انگور استفاده کنید. سرکه را بجوشانید و بعد از اینکه چند جوش زد بگذارید سرد شود.

سبزی خرد شده، بادمجان چرخ شده، سیر کوبیده، فلفل سبز خرد شده و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شود. سرکه سرد شده را کم کم به نازخاتون اضافه کنید و هم بزنید تا نه سفت و نه خیلی شل شود. نازخاتون را مزه کنید و اگر نیاز است نمک و فلفل بیشتری اضافه کنید.

نازخاتون را در شیشه های درب داری بریزید و اگر میزان نمک آن کافی باشد و در محل خنک و سردی مثل انباری نگهداری شود. اگر می خواهید نازخاتون بیش از 6 ماه خراب نشود باید در یخچال نگه دارید.

نازخاتون خوشمزه شما آماده است!

تهیه نازخاتون ترشی

در کنار سفره شام که غذاهای سبکی همچون کوکو و کتلت در آن میل می شود همچنین در کنار پلوهای مخلوط و یا برای رنگین تر کردن سفره میهمانی های خود از نارخاتون استفاده کنید. نازخاتون خصوصا در فصل سرد سال و در زمانی که بادمجان در بازار فراوان تر و ارزان تر است تهیه می شود و برای ماه ها می توان آن را نگهداری کرد و در کنار غذاها میل نمود.

زهرا محمدی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید