• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 11 / 28

 5 دروغ بزرگ از بازاریابی چند سطحی به نام شبکه ای (هرمی)

نسخه صوتی

امروزه مد شده است که از نام بازاریابی شبکه ای سوء استفاده می شود و از بیکاری جوانان استفاده می کنند تا به هر شکل ممکن کالای خود را بفروشند و رقبا را از میدان به در کنند شاید یکی از معروف ترین آنها گلد کوئیست بود که در کشور ما هم کلاهبرداری های زیادی کرد و فعالیت این شرکت ها متوقف شد.

دروغ بزرگ بازاریابی چند سطحی

در دو مقاله زیر به نکات و روش های بازاریابی شبکه ای اشاره می شود:

نکات و روش های بازاریابی شبکه ای_قسمت اول

نکات و روش های بازاریابی شبکه ای_قسمت دوم

اما اکنون این کلاهبرداری های هرمی که برخی به صورت قانونی و با حمایت افراد قدرتمند انجام می دهند تا کالاهای شرکت خود را بفروشند و مجوز هم دارند اما همه آنها در یک سری وعده های دروغ مشترک هستند که در این مقاله قصد دارم پوچ بودن آنها را برای شما روشن کنم تا عمر ارزشمند خود را به کار سخت و رایگان برای این افراد سودجو تلف نکنید.

دروغ اول: تعداد زیادی می توانند در این نوع بازاریابی موفق شوند!

من با افراد بسیاری که در این زمینه فعالیت کرده اند صحبت کردم با موفق ها و آنها که درآمد زیادی نداشتند ولی راضی بودند که سرگرم هستند و آنها که پشیمان بودند و آمارها را در این زمینه بررسی کردم و پاسخ این پرسش را یافتم کدام پرسش؟

آیا می توانید در بازاریابی هرمی موفق باشید؟

پاسخ بله است اما درصد بسیار ناچیزی می توانند به این موفقیت دست یابند و این اولین دروغ است که در این شرکت ها به شما می گویند و از نام بازاریابی شبکه، سوء استفاده می کنند. در این نوع بازاریابی که همه یک سری کالا یا محصول مشخص را ارائه می کنند در عمل غیر ممکن است که تعداد زیادی از آنها موفق شوند ولی این شرکت ها با شعارهای تو خالی طوری وانمود می کنند که اگر موفق نشوید مشکل از خود شماست و با روانشناسی بسیار قوی سعی در تسخیر افراد دارند تا به صورت رایگان برای آنها کار بازاریابی را انجام دهند.

دروغ بزرگ دوم: این یک کار پاره وقت پر درآمد است!

یک دروغ کثیف و بزرگ دیگر برای سوء استفاده از شماست. با افراد مختلف که در این زمینه صحبت می کردم آنهایی که به موفقیت نه چندان بزرگی هم در این زمینه دست پیدا کرده بودند بیش از 12 ساعت در روز کار می کردند و باز هم نتیجه، چندان رضایت بخش نبوده است در حالی که به آنها وعده 2 الی 3 ساعت کار روزانه داده شده بود.

گذشته از آن به آنها گفته می شود یک کار راحت پاره وقت، در حالی که این کار به هیچ وجه راحت نیست وقتی می خواهید محصولی را به کسی بفروشید باید هزاران نه بشنوید و تحمل کنید باید برخوردهای بد و زننده ای را ببینید و به روی خود نیاورید این حس شاید تجربه بدی نباشد ولی به هیچ وجه کار ساده ای نیست که مجبور باشید نقش یک مزاحم را هر روز تکرار کنید، واکنش مردم را تحمل کنید.

قبول ندارید؟!

فقط به آنها بگویید من یک بازاریاب هرمی هستم و واکنش آنها را ببینید. آیا این واقعا رویای شماست؟ که خود را زبون دیگران کنید تا محصول یک عده سودجو را بفروشید؟ یا چند جوان ساده را گیر بیاورید به آنها دروغ بگویید تا از آنها سوء استفاده کنید؟

ولی اگر می خواهید واقعا پول در بیاورید بهتر است برای خود کسب و کاری داشته باشید و این همه تلاش و هزینه در هر کسب و کاری می تواند موفقیت بزرگی برای شما به همراه داشته باشد پس کار راحت پاره وقت دروغ است.

دروغ سوم: قیمت نسبت به کیفیت مناسب است!

از فروش یک کالا 5، 6 یا حتی 7 سطح از بازاریابان باید سود ببرند اما این فقط یک کالا بیشتر نیست و هر کالایی یک حاشیه سود مشخص دارد و امکان ندارد کالای با کیفیت را با قیمت مناسب به این شکل فروخت و 5 نفر یا بیشتر از آن سود ببرند و آن بالایی ها هم سود ببرند! اگر این دروغ را باور کرده اید باید بگویم خیلی ساده لوح هستید.

و بخش غم انگیز این پدیده در کشور ما این است که شرکتی با ادعای کیفیت بالا وارد میدان شده است و محصولات بهداشتی به مردم می فروشند و این یکی از کثیف ترین کارهایی است که آنها می توانند انجام دهند و به شما قول می دهم که فروش این محصولات برای شما دردسر ساز خواهد بود و مسئولیت سنگینی را به عهده گرفته اید. چندی پیش یکی از مصرف کننده های دمنوش های گیاهی را که در این زمینه فعالیت می کرد ملاقات کردم که خود بازاریابی هم می کرد. او به خاطر مصرف این دمنوش ها به مشکلات کلیوی دچار شده بود! خوب فکر کنید یکی از این افراد از شما شکایت کند چه رخ خواهد داد؟

دروغ چهارم: هر کسی می تواند این کار را انجام دهد.

این کار نیاز به کسی دارد که روابط عمومی بسیار قوی داشته باشد خیلی زود ارتباط برقرار کند و خوب صحبت کند. توانایی متقاعد کردن دیگران را داشته باشد و بسیاری از مهارت ها و ویژگی های شخصیتی لازم است تا در این کار موفق بود به عنوان مثال یک آدم خجالتی بدون شک در این کار موفقیت بزرگی به دست نخواهد آورد.

شاید بتوان گفت هر کسی می تواند یک بازاریاب شبکه ای موفق باشد اما آمارها نشان می دهند فقط سه هزارم افراد یک موفقیت واقعی به دست می آورند این سه درصد نیست این سه هزارم است! تازه اگر جزء این تعداد اندک باشید به این معنا نیست که ثروتمند شده اید در عمل شما عده ای را آن بالاها ثروتمند کرده اید و هنوز برای خود کسب و کاری ندارید و اگر این شرکت هرمی برچیده شود باید کار جدیدی را آغاز کنید!

و شما زمانی را که باید با خانواده و فرزند خود بگذرانید به دنبال یک سراب می روید این وقت ارزشمند را با پاداش بسیار ناچیزی معاوضه می کنید! فراموش نکنید کاری را که هر کسی می تواند انجام دهد کار پولسازی نیست!

همان طور که همیشه گفتم “پول بزرگ را می توانید در ازای ارزش بزرگی که ارائه می دهید به دست آورید.” و این کار، شما را به یک کارآفرین تبدیل می کند نه کارگری رایگان برای گردن کلفت های سودجو!

دروغ پنجم: همه شما می توانید درآمد کسب کنید!

طبق آمار به صورت میانگین افرادی که در شرکت های هرمی فعالیت می کنند 10 برابر آنچه به دست می آورند خرید می کنند یا هزینه می کنند و برنده نهایی این شرکت ها سطوح بالایی و پایه گذاران آن هستند حتی برخی از این شرکت ها شما را تشویق می کنند مایحتاج خود را از آنها خرید کنید و سود ببرید و در حقیقت باز هم جنس خود را می فروشند و سود می کنند اما آنها به شما یک نرم افزار حسابداری بی طرف ارائه نمی دهند تا هزینه های خود را در کنار در آمد محاسبه کنید و سود خالص را به دست آورید! بلکه کالای گران خود را هم بی رحمانه به بازاریابان خود می فروشند!

تقسیم پول در بازاریابی چند سطحی

شما برای هر شرکت بازاریابی کنید هزینه رفت و آمد و بسیاری هزینه های دیگر را پرداخت می کند و یک درآمد ثابت به همراه پورسانت در اختیار شما قرار می دهد واقعا بازاریاب خوب، ارزشمند است و شرکت ها پورسانت بالایی به آنها می پردازند اما در روش هرمی هیچ هزینه ای به شما پرداخت نمی شود و بخشی از پورسانت شما متعلق به سطوح بالاتر است و سطح بالاتر چقدر به سطوح پایین تر دروغ می گویند تا آنها را برده خویش کنند.

فکر نکنید چون در ظاهر پولی خرج و هزینه نمی کنید چیزی از دست نمی دهید در حقیقت ارزشمند ترین دارایی خود یعنی زمان را از دست می دهید!

دیگر اینکه گول سخنرانان آنها را نخورید چون پول خوبی می گیرند به بنده هم وعده دستمزد خوبی دادند اما قبول نکردم آن دروغ ها را به جوانانی بگویم که با امید به سالن سخنرانی می آیند.

پیروز باشید

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید