• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 02 / 12

طرز تهیه سمنو

در مقاله دیگری از یاد بگیر دات کام با عنوان “طرز تهیه سمنو برای سفره هفت سین” طرز تهیه سمنو با جزئیات بیشتری و با تغییرات جزئی بیان شده است. در صورتی که تصمیم دارید سمنو بپزید و اگر بار اول شماست بهتر است هر دو مقاله را مطالعه کنید.

طرز تهیه سمنو

سمنو یکی از هفت تا سین سفره هفت سین نوروز می باشد. مرسوم است زنان ایرانی در اسفندماه سمنو می پزند و آن را به عنوان نذری در ظروف کوچکی به همسایه ها و خویشان پخش می کنند.

پخت سمنو از سنت های قدیم ایرانیان است که علاوه بر احترامی که بر پخت آن قائل هستند، خوشمزه و شیرین بوده و خاصیت فراوانی نیز دارد.

علت شیرینى سمنو ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن مى دهد. مواد و ویتامین هاى موجود در گندم و جوانه آن ارزش غذایى فراوانى دارد. سمنو به سلامت افراد و پیشگیرى از پاره اى از بیماریها کمک مى کند.

سمنو داراى ویتامین هاى K-E-A و گروه ویتامین هاى B12,B8, B5, B3, B1 و مواد مهم دیگر مانند: فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آهن و مس است.

سمنو مغذى و انرژى زا است و بویژه براى ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است.

سمنو داروى طول عمر و آرامش اعصاب و شیرافزا است از این رو هم براى مادران شیرده و هم به علت مقوى بودن براى زنان باردار بسیار مفید است. از دیگر موارد مفید درمانى سمنو مى توان به اثرات شفابخش آن در درمان سوء هاضمه، نازایى، سختى زایمان، سنگ کیسه صفرا و اختلال صفرا، پا درد، کندى ضربان قلب، ریزش مو، لاغرى، یبوست، واریس، قندخون و دیابت و بسیاری از بیماری ها اشاره کرد.

مواد لازم:
  • گندم دويست و پنجاه گرم     
  •  آرد يك كيلو
طرز تهيه:

گندم را پاك كرده و مي شوييم. کاسه ای برداشته و گندم های شسته شده را داخل آن می ریزیم و روی گندم را به میزانی آب می ریزیم که دو تا سه بند انگشت آب روي گندم قرار گیرد. دو روز گندم را در آب نگه مي داريم و روزي يك تا دو بار آب گندم را عوض مي كنيم تا گندم جوانه بزند و نوك گندم، نقره اي رنگ شود.

وقتی تمامی گندم جوانه نقره ای رنگ زد، دستمالی تهیه می کنیم و آن را خیس و نم دار می کنیم. گندم را در دستمال خيس شده می ریزیم و آن را در كاسه اي مي گذاريم. با دست، كمي آب روي آن مي پاشيم. هر روز روی دستمال را اسپری آب می کنیم تا گندم ریشه دهد. بعد از يك تا دو روز كه ريشه پيدا كرد، گندم را در سيني گذاشته و باز روي آن آب مي پاشيم تا گندم ساقه پيدا كند. وقتی ساقه نقره اي پدیدار شد، این گندم براي تهيه سمنو آماده است.

گندم همراه ساقه و ريشه را تكه تكه كرده، خوب مي شوييم. بعد از گرفتن آب آن، كم كم با هاون يا چرخ گوشت مي كوبيم تا له شود. معمول است كه دو بار با چرخ گوشت و هفت بار با هاون زده شود. گندم کوبیده شده را داخل ظرف بزرگي می ریزیم و به اندازه اي آب روی گندم مي ريزيم تا مايع شلي به دست آيد. سپس این مایع شل همراه گندم را داخل پارچه ای مي ريزيم، پارچه را فشار می دهیم تا عصاره یا شيره گندم خارج شود. اين كار را چند بار تكرار مي كنيم تا عصاره گندم به طور كامل خارج شود.

عصاره را دقايقي در محلي ساكن می گذاريم تا نشاسته گندم ته نشين شود سپس فقط مايع زلال رويي را در ديگي مي ريزيم. دیگی که تهیه می کنیم باید چند برابر بزرگ تر از مقدار مواد اولیه مان باشد چون در حین پخت و خصوصا در مراحل پایانی پخت، سمنو به اطراف پاشیده می شود و اگر قابلمه به اندازه کافی بزرگ نباشد به اطراف پخش می شود و احتمال دارد دست و صورت آشپز را بسوزاند.

آرد را در ظرفی الك می کنیم. بعد آرد و شيره را يواش يواش بهم مي زنيم تا رقيق شود. سمنو را روي حرارت زياد می گذاریم تا به جوش آيد، مرتباً بهم مي زنيم تا غليظ شود.

غلظت سمنو به گونه ای باشد که وقتی می خواهیم با قاشق مقداری سمنو را برداریم، حالت کشدار از ظرف بلند می شود. البته توجه داشته باشید که سمنو وقتی سرد می شود غلیظ تر و سفت تر می شود پس در حالت داغ باید سیال تر باشد. پس از این که سمنو به غلظت کافی رسید، معمولا گاز را خاموش می کنیم، درب قابلمه را همراه پارچه دم کنی، پوشانیده و چندین ساعت یا از شب تا صبح دم مي كنيم.

پس از گذشت چند ساعت سمنو آماده است و می توانیم آن را درون ظرف های کوچکی بریزیم و برای همسایه ها و اقوام و خویشان بفرستیم. برای ماندگاری بیشتر سمنو آن را در یخچال نگهداری می کنیم.

نوش جان

ملیحه مظفر

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید