• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 05 / 15

طرز تهیه خوراک اسفناج

اسفناج هم دارای ویتامین ها، مواد معدنی و خواص فراوانی است و هم به علت آبدار و سبز بودن آن در آشپزی بسیار کاربرد دارد و در کشورها و فرهنگهای مختلف از این سبزی در ساخت انواع خوراک، آش، کوکو، کیک و… استفاده می کنند.

در مقاله های قبلی یاد بگیر دات کام از اسفناج در تهیه این خوراکیها “طرز تهیه سالاد اسفناج و پنیر بلوچیز“، “خورشت آلو اسفناج“، “برانی اسفناج“، “آش مسدوبه” و “کیک اسفناج” به کار رفته است و اما در این مقاله طرز تهیه خوراک اسفناج آموزش داده می شود.

خوراک اسفناج غذایی است که با نان خورده می شود و برای وعده شام یا عصرانه مناسب است. خوراک اسفناج بسیار زود آماده می شود پس اگر مهمان ناخوانده ای برایتان آمد و قصد داشتید یک خوراک ساده و زودپز تهیه کنید پیشنهاد می کنیم خوراک اسفناج خوشمزه و پر خاصیت که مورد پسند همه افراد خانواده و کودکان است تهیه فرمایید.

مواد لازم برای تهیه خوراک اسفناج:
  • اسفناج یک کیلوگرم
  • پیاز یک عدد بزرگ
  • سیر 5 حبه
  • سیب زمینی یک عدد
  • تخم مرغ سه عدد
  • روغن به میزان لازم
  • کره در صورت تمایل
  • فلفل سیاه، نمک، زردچوبه به میزان لازم
  • پودر آویشن کمی
طرز تهیه خوراک اسفناج
طرز تهیه خوراک اسفناج:

اسفناجی که به صورت کیلویی از بازار تهیه می کنید دارای گِل زیادی است پس نیاز به شستشوی حداقل سه بار دارد، ولی اسفناج هایی که به صورت بسته بندی ارائه می شوند تمیزتر هستند در ضمن در برخی  سبزی فروشی ها و مراکز فروش نیز، اسفناج شسته و پاک شده موجود است.

ابتدا باید اسفناج را پاک کنید. برای راحتی کار، در ابتدای کار، انتهای اسفناج که گِل زیادی دارد را با چاقو ببرید. سپس برگها را جدا و برای شستشو در کاسه بزرگی بریزید.

دقت کنید ساقه ها را دور نریزید زیرا دارای خاصیت زیادی است و به خوراک شما مزه بهتری خواهد داد بنابراین ساقه ها را جداگانه بر روی تخته ریز کنید، سپس برای شستشو در کاسه محتوی اسفناج بریزید.

اسفناج را با نمک یا ماده ضد عفونی سبزی خیس کنید و پس از چند دقیقه آبکشی کنید. حداقل سه بار اسفناج را با آب شستشو دهید تا گِل و میکروبهای آن خارج شود.

برگهای شسته شده را خرد کنید. توجه کنید اگر برگها را به صورت کامل و درسته در قابلمه بپزید، سبب می شود در هنگام خوردن حالت ریشه ریشه و کشدار پیدا کند و برخی افراد و خصوصا بچه ها این حالت را دوست ندارند پس بهتر است برگها نیز همانند ساقه اسفناج خرد شود، با این تفاوت که بهتر است برگها پس از شسته شدن خرد شوند ولی ساقه ها را در هنگام پاک کردن و قبل شستشو نیز می توانید خرد کنید.

در مرحله بعدی یک استکان آب در قابلمه بریزید، درب آن را ببندید تا اسفناج کاملا بپزد و له شود هر چند وقت باید آن را با قاشق هم بزنید و زیر و رو کنید.

مراقب باشید اسفناج ته نگیرد چون سوختن اسفناج، مزه خوراک را خراب می کند.

سیب زمینی را پوست کَنده و به صورت نگینی خرد کنید در ماهی تابه ای که روغن آن داغ شده بریزید تا سرخ شود.

سیب زمینی های سرخ شده را از ماهی تابه خارج کنید و پیاز نگینی شده را داخل ماهی تابه بریزید تا طلایی شود.

سیر را رنده کرده یا در سیر خرد کن بریزید و به پیاز اضافه کنید. مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و پودر آویشن را نیز بیفزایید.

تخم مرغ ها را در کاسه ای بشکنید و هم بزنید.

اسفناج له شده و سیب زمینی سرخ شده را به پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید و کمی تفت دهید تا مواد خوراک یکدست شود. در این مرحله در صورت تمایل می توانید کمی کره به خوراک اضافه کنید. کره طعم خوبی به غذا می دهد. سپس تخم مرغ را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا تخم مرغ نیز بپزد.

خوراک اسفناج خوشمزه و خوش طعم شما در مدت کوتاهی آماده شد.

خوراک اسفناج را می توانید با ترشی، تربچه، پیازچه، زیتون و … میل کنید. نوش جان!

طبق سلیقه و ذائقه خود می توانید میزان سیر و سیب زمینی این خوراک را کم یا زیاد کنید.

سعی کنید در فصولی که اسفناج در بازار به فراوانی یافت می شود خوراک اسفناج را بیشتر تهیه کنید تا کودکان به طعم و مزه دلپذیر آن عادت کنند و از خواص این سبزی فوق العاده بهره ببرند.

سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید