• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 05 / 04

جستجوی صوتی تمرکز اصلی امروز و فردای بازاریاب های باهوش

آیا تا به حال از امکان قابلیت جستجوی صوتی گوگل در لپ تاب یا تلفن هوشمند خود استفاده کرده اید؟ آیا با ابزارهای مرتبط با این موضوع آشنایی دارید؟

در دنیای اینترنت همه چیز به سرعت در حال تغییر است و شما به عنوان یک بازاریاب باید بتوانید پا به پای این تغییرات، حرکت کرده و خود را با فناوری های جدید و صد البته با رفتار مصرف کنندگان تطبیق دهید. مثلا بیشتر کاربران امروزی به جای تایپ دستی از دستیارهای مجازی خود برای جستجوی اطلاعات استفاده می کنند. لذا باید خود را با این نوع از تفکر متفاوت انطباق دهید.

جستجوی صوتی تمرکز اصلی امروز و فردای بازاریاب ها

از زمان شکل گیری شبکه جهانی وب، صاحبان کسب و کارها همواره زمان زیادی را صرف بهینه سازی پیشنهادات خود برای مخاطبان آنلاین کرده اند و همان طور که می دانیم ایجاد محتوای ارزشمند و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو دو گام اساسی رسیدن به این مهم بوده است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی جستجوی صوتی و علل اهمیت بهینه سازی وب سایت برای پشتیبانی از این قابلیت اشاره کنیم.

جستجوی صوتی چیست؟

گوگل سال هاست تلاش می‌کند که برای درک بهتر نیازهای مشتریان و مخاطبان خود، فناوری هایش را تغییر داده و بهبود ببخشد تا در نهایت بتواند آن چه را که برایش می خوانیم به خوبی درک کند. در همین راستا می توانیم به قابلیت جستجوی صوتی گوگل اشاره کنیم.

جستجوی صوتی یاVoice Search  در حقیقت یک نمونه از پیاده سازی های تکنولوژی تشخیص صدا یاVoice Recognition است. بدین صورت که در این قابلیت شما به جای تایپ کردن عبارت یا سوال مورد نظر خود در کادر جستجو، تنها کافیست که آن را با صدای بلند برای موتور جستجوی گوگل بخوانید تا نتایج موردنظرتان را برایتان نمایش دهد.

جستجوی صوتی چیست؟

براساس تحقیقی که توسط  Search Engine Land انجام شد، جستجوی صوتی در 6 ماه اخیر، بیشترین نرخ رشد را داشته است. دلیل این موضوع هم بسیار روشن است: از آن جا که امروزه اکثر مردم از گوشی های هوشمند استفاده می کنند بنابراین طرح یک پرس و جو با استفاده از یک دستگاه دستی و از طریق گفتار، طبیعتا از نوشتن کلمات کلیدی بر روی صفحه نمایش کوچک آن هم با استفاده از یک صفحه کلید کوچک آسان تر می باشد.

راحت بودن جستجوی صوتی از تایپ

شیوه استفاده از جستجوی صوتی

در سیستم عامل ویندوز می توان با استفاده از Google، و در سیستم عامل مکینتاش با استفاده از Siri، از جستجوی صوتی بهره برد. بنابراین برای استفاده از دستیار صوتی خود، بایستی در مکینتاش، عبارت “Hey Siri…,”و در ویندوز عبارت “OK, Google,”  را تلفظ کنید. توجه داشته باشید که این کار تنها باعث برقراری ارتباط شما با دستیار صوتی تان می شود و یک پرس و جو محسوب نمی شود. در نتیجه وقتی که به دنبال بهترین قهوه هستید، احتمالا می پرسید: “سلام سیری، کجا می توانم بهترین قهوه را بنوشم؟” (“Hey Siri, where can I drink the best coffee?”). در شکل زیر هم می توانید شیوه استفاده از جستجوی صوتی را در سیستم عامل های مختلف موبایل مشاهده کنید.

شیوه استفاده از جستجوی صوتی در سیستم عامل های مختلف موبایل

افراد چه زمانی از جستجوی صوتی استفاده می کنند؟

همان طور که می بینید افراد بیشتر در مواقعی که در حال انجام کار دیگری مثل رانندگی، آشپزی، تماشای تلویزیون و … هستند از جستجوی صوتی استفاده می کنند.

افراد چه زمانی از جستجوی صوتی استفاده می کنند؟

چه کسب و کارهایی در معرض بیشترین جستجوی صوتی کاربران قرار دارند؟

چه کسب و کارهایی در معرض بیشترین جستجوی صوتی کاربران قرار دارند؟

همان طور که در تصویر فوق می بینید کافه ها و رستوران ها، فروشگاه های خوار و بار فروشی، مراکز توزیع غذای آماده، فروشگاه های لباس، هتل ها و خوابگاه ها، دکترها و مراکز درمانی، آرایشگاه ها ، تاکسی تلفنی ها، مراکز شست و شو و … از جمله کسب و کارهایی هستند که افراد در جستجوهای صوتی خود اغلب به دنبال آن ها می گردند و در این بین، رستوران ها و کافه ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

هم چنین اغلب کاربران هدف خود را از  جستجوی صوتی کسب و کارهای محلی، رزرو رستوران ها، کافه ها و دادگاه ها، اطلاع از قیمت محصولات کسب و کارهای محلی و نیز اطلاع از محصولات فروشی یا پیشنهادی آن کسب و کار، عنوان می کنند.

هدف از جستجوی صوتی کسب و کارهای محلی

اقدام بعدی افراد پس از پیدا کردن یک کسب و کار محلی از طریق جستجوی صوتی چیست؟

افراد بعد از آن که کسب و کاری را از طریق جستجوی صوتی یافتند سعی می کنند که با آن تماس تلفنی برقرار کنند، از وب سایت آن بازدید کنند یا به صورت حضوری از مکان آن کسب و کار بازدید به عمل آورند. اما همان طور که در تصویر زیر می بینید 28 % کاربران، تماس تلفنی با صاحبان و اداره کنندگان آن کسب و کار را ترجیح می دهند.

ترجیح کاربران برای تماس تلفنی با صاحبان کسب و کار

افراد در جستجوهای صوتی خود اغلب به دنبال چه چیزی هستند؟

جستجو برای یافتن آدرس، مسیرها، شماره تلفن ها و ساعت شروع مراسم افتتاحیه ها بیشترین جستجوهای صوتی کاربران را تشکیل می دهد.

هدف افراد در جستجوهای صوتی

دلایل اهمیت جستجوی صوتی در دنیای امروز

تقریبا دو سال پیش، ساندار پیچای مدیرعامل گوگل در طی یک سخنرانی اعلام کرد که حدود 20 درصد جستجوی کاربران از طریق اپلیکیشن گوگل موبایل و دستگاه های اندروید صورت می گیرد و این تنها آغاز راه است.

دلایل اهمیت جستجوی صوتی در دنیای امروز

 هم چنین براساس تحقیق صورت گرفته توسط موتورهای جستجو، جستجوی صوتی روند رو به رشد بالایی دارد چرا که در عصر حاضر بیشتر افراد از دستگاه های هوشمند استفاده می کنند و طبیعتا برای آن ها مطرح کردن پرسش هایشان از طریق صحبت کردن با موتور جستجو راحت تر از تایپ کردن کلمات کلیدی بر روی صفحه نمایش کوچک آن هم با یک کیبرد کوچک است. ضمن این که دیگر نیازی به استفاده از دستهایشان ندارند و به جای این که در یک دقیقه حداکثر 40 کلمه را تایپ کنند می توانند در همین مدت زمان 150 کلمه را صحبت کنند. علاوه بر این،  جستجوی صوتی به کاربران این امکان را می دهد که برای دستیابی به نتایج دقیق تر و مرتبط تر، جزئیات بیشتری را بیان کنند و همزمان با جستجوی صوتی به کارهای دیگر خود اعم از پختن غذا و تماشای تلویزیون و رانندگی و … بپردازند.

شاید هیچ کس نتواند به اندازه افرادی که مشکل بینایی دارند یا توانایی تایپ کردن ندارند، به اهمیت و کاربردی بودن جستجوی صوتی پی ببرد. مثلا طبق آماری که در سال 2016 از مردم آمریکا گرفته شده 61% از مردم علت استفاده از جستجوی صوتی را مفید بودن آن به هنگام وجود ناتوانی در دست ها و اختلال بینایی عنوان کرده اند، 30% مردم قصد خود را رسیدن به نتایج سریع تر و 24% دیگر، علت را مقابله با مشکل تایپ کردن در برخی از دستگاه ها ذکر کرده اند.

استقبال نابینایان از جستجوی صوتی

از این رو، تمام توسعه دهندگان اصلی نرم افزار و تولید کنندگان دستگاه های تلفن همراه برای ایجاد دستیارهای صوتی دقیق سرمایه گذاری کرده اند. از جمله این دستیارهای صوتی می توان به Siri، Cortana، Google Voice Search / Now، Viv، آمازون الکسا، وGoogle Home،Google Assistant اشاره کرد.

میزان دقت تشخیص صدای موتور جستجوگر گوگل هم که قبلا زیر 80% بود هم اکنون به بیش از 90% رسیده است. هم چنین این موتور جستجوگر توانایی پاسخ به سوالات دنباله دار را نیز دارد.

چرا باید سایت ها را برای جستجوی صوتی بهینه سازی کرد؟

تا همین اواخر، بازاریابان مجبور بودند صفحات وب خود را برای پرسش های جستجوی سنتی، که مبتنی بر کلمات کلیدی و عبارات خاصی که به ندرت شبیه گفتار طبیعی بودند، بهینه سازی کنند. و این درحالیست که جستجوهای تایپ شده و گفتاری (صوتی) نتایج مختلفی را به کاربر نمایش می دهند لذا صرف بهینه سازی یک سایت برای جستجوهای تایپی برای جستجوهای صوتی کفایت نمی کند و لازم است که با تغییر شیوه جستجوی کاربران، در شیوه بهینه سازی سایت ها هم تغییرات قابل ملاحظه ای اعمال گردد.

هم چنین پیش بینی می شود که تا سال 2020، نیمی از جستجوهای کاربران به شیوه صوتی انجام شود. درنتیجه تا سال 2020، حتی اگر در رتبه چهارم نتایج موتورهای جستجو هم باشید باز نیمی از مشتریان بالقوه شما وب سایتتان را نخواهند دید. بنابراین با توجه به روند رو به رشد کاربران موبایلی و تمایل آن ها به جستجوی صوتی ضرورت دارد که ضمن تلاش برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی کاربران، اطلاعات خود را در زمینه تکنولوژی های جدید مثل جستجوی صوتی بروز نگه داشته و سایت خود را برای آن بهینه سازی کنیم.

در مقاله بعدی به تشریح مفصل شیوه های بهینه سازی وب سایت ها برای جستجوی صوتی کاربران، خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید