• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 07 / 06

گیاهان سنگی، شرایط رشد و نکات لازم

 

گیاهان سنگی (Living stones) گیاهانی با برگ های گوشتی شبیه به سنگ و سم چارپایان و بومی جنوب آفریقا هستند. این ها گیاهان خیلی کوچک (به ندرت به بیش از 2.5 سانتی متر بالاتر از سطح خاک می رسند) و بسیار کُند رشد اند، شاید چند سال طول بکشد تا این گیاه بتواند گلدان را با برگ های جدید پر کند.

  شرایط نگهداری گیاه سنگی

گیاه سنگی دو برگ در بالای زمین، یک ساقه زیر زمینی با یک ریشه بلند دارد. برگ ها ضخیم و میزان شکافتگی بین دو برگ بسته به نوع گیاه دارد. در چندین گونه به نظر می رسد که گیاه سنگی تنها یک برگ دارد و تقریبا هیچ همجوشی از برگ ها وجود ندارد و این در حالی است در گونه های دیگر شکاف عمیق بین دو برگ به سطح خاک رسیده است.

گیاه سنگی، آب نور و دما

این گیاهان مجموعه بزرگی هستند، اما نیاز به مراقبت و آبیاری دقیق دارند. آبیاری بیش از حد سبب از هم پاشیدن برگ ها یا خفه شدن و مرگ گیاه می شود. اگر شرایط مناسب برای گیاهان سنگی فراهم باشد، از اواسط تا اواخر تابستان گل های سفید و زرد رنگ شبیه گل آفتاب گردان بین برگ ها ظاهر می شوند.

انواع

همه گیاهان سنگی از خانواده Mesembryanthemum هستند. در این خانواده، چندین جنس قابل کشت مانند لیتوپس و کونوفیتوم وجود دارند. در میان این دو جنس، ده ها گونه وجود دارد و شناسایی آن ها می تواند افراد مبتدی و غیر متخصص گیج کننده باشد. در واقع به دلیل این که نیازهای رشدی اکثر گیاهان سنگی مشابه است، بهتر است آن ها را بر اساس اولویت خود انتخاب کنید.

شرایط رشد گیاه سنگی

از این دستورالعمل برای رشد گیاهان سنگی استفاده کنید:

نور

گیاهان سنگی زندگی در نور مستقیم خورشید رشد خوبی دارند، بنابراین تا جایی که امکان دارد نور زیادی را برای این گیاه فراهم کنید. نور ضعیف سبب رشد برگ های دراز شده که گیاه را از ظاهر و طبیعت اصلی خود خارج می کند.

اب

گیاهان سنگی دارای یک چرخه مشخص سالانه هستند که باید با دقت دنبال شوند. در تابستان در حال خواب هستند، زمانی که بر روی برگ، چین و چروک پیدا شد به این معنی است که خاک گیاه خشک شده و باید آن را آبیاری کنید. به طور کلی، گیاهان در حالت خواب تابستانی یا در زمستان نباید آبیاری شوند.

دما

در گرمای تابستان، دمای داخل خانه مناسب است و دما در ماه های سرد زمستان در شب کمتر از 13 درجه سانتی گراد نباشد.

خاک

از مخلوط خاک کاکتوس (ماسه، پیت ماس، ورمی کومپوست) استفاده کنید و یا خاک گلدانی که با شن و ماسه ترکیب شده و زهکشی خوبی دارد و آب به سرعت از آن خارج می شود.

کود

گیاه سنگی کود نیاز ندارد.

تکثیر

اکثر گونه های زنده سنگ را می توان با تقسیم ریشه یا از طریق بذر تکثیر کرد. دانه معمولا دو تا سه سال طول می کشد تا به بلوغ برسد و گل دهد.

انتقال گیاه به گلدانی دیگر

از آن جایی که گیاهان سنگی رشد بسیار آهسته دارند و کوچک با آبیاری کم هستند، آن ها را برای رشد در درون منزل مناسب کرده است. گیاهان مسن تر انبوهی از سنگریزه های جذاب و زیبا به نام پِبِلز را در گلدانشان تشکیل می دهند که بسیار با ارزش اند. به طور کلی تا زمانی که مجبور نبودید و مشکلی برای گیاه سنگی ایجاد نشده، گلدان آن را تغییر ندهید، مشکلاتی مثل خیس بودن خاک یا گیاهی که دیگر جای کافی برای رشد در گلدان ندارد که این حالت معمولا بعد از چندین سال رخ می دهد.

رشد و تکثیر گیاه سنگی

نکات

گیاهان سنگی هر سال یک مجموعه برگ جدید تولید می کنند که در پاییز ظاهر می شوند و از زمستان تا تابستان رشد می کنند. در اواخر تابستان گیاه به خواب می رود و آبیاری باید به حداقل برسد تا از ترکیدن و از بین رفتن برگ ها جلوگیری شود.

گلها در اواخر تابستان یا پاییز ظاهر می شوند، ابتدا به شکل جوانه کوچکی راهی برای خروج از میان برگ ها پیدا می کند و به رشد خود ادامه می دهد. آبیاری در این مدت مناسب برای رشد گیاه است.

برگ ها هم چنان در زمستان رشد می کنند ولی باید آبیاری را متوقف کنید، حتی اگر برگ های قدیمی تر روی برگ های جدید را بگیرد و رشد جدید را تحت تاثیر قرار دهد. در فصل بهار دوباره آبیاری سبک را شروع کنید.

گیاه سنگی را از نظر آفت های معمولی مانند اسکیل بررسی کنید چرا که می تواند برگ های گیاه را بجود و باعث صدمه شدیدی به گیاه شود. در صورت مشاهده آفت می توانید از آفت کش مربوطه استفاده کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید