• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 10 / 22

پروبیوتیک ها باکتری های مفید

پروبیوتیک باکتری های مفید

پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که کمک می کنند تعادل ارگانیزم های زنده مفید در روده ها حفظ شود. وقتی پروبیوتیک ها با یک برنامه منظم مصرف شود فواید زیادی را برای میزبان خود به ارمغان می آورد. در لوله گوارش انسان به طور معمول حدود 400 نوع باکتری پروبیوتیک وجود دارد که رشد باکتری های مضر را کاهش می دهد و سیستم گوارشی را بهبود می بخشد.

باکتری های اسید لاکتیک (LAB) و بایفیدوباکتریها معمول ترین نوع میکروب هایی هستند که به عنوان پروبیوتیک استفاده می شوند. همچنین برخی مخمرها و باسیل ها نیز جزء این دسته به حساب می آیند. پروبیوتیک ها معمولا غذاهای تخمیر شده است که در واقع یک محیط کشت ویژه باکتری های زنده می باشد مثل ماست یا مکمل های غذایی.

آیا پروبیوتیک ها روی التهاب روده ای، اسهال، عفونت دستگاه ادراری یا حساسیت ها مؤثر هستند؟

بسیاری از مردم پروبیوتیک ها را برای جلوگیری از ابتلا به اسهال و گازدار بودن معده مصرف می کنند و مهم تر از همه این که: اثر مخرب آنتی بیوتیک ها را خنثی و باکتری های مفید را جایگزین باکتری های از دست رفته می کنند.

زمانی که شخصی آنتی بیوتیک مصرف می کند، آنتی بیوتیک تمامی باکتری های مفید و مضر را از بین می برد. کاهش تعداد باکتری های مفید ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود: مثل اسهال، التهاب و عفونت ادراری و عفونت قارچی مهبلی.

پروبیوتیک ها بیشتر در این موارد استفاده می شوند:
  • جلوگیری از اسهال
  • جلوگیری از عفونت لوله گوارش
  • کنترل التهابات مثل بیماری التهاب روده ای.

دانشمندان مطالعات گسترده ای را در حال انجام هستند که تأثیر پروبیوتیک ها را بر روی این بیماری ها پیدا کنند: عدم هضم یا دیر هضمی لاکتوز (قند شیر)، سرطان روده بزرگ، کلسترول بالا، فشار خون بالا، عفونت ها، التهابات، افزایش سطح باکتریایی به علت استرس، کولیت، اگزما و بسیاری از بیماری های دیگر.

آیا پروبیوتیک ها بی خطر هستند؟

بیشتر پروبیوتیک ها شبیه آنچه در سیستم گوارشی فرد وجود دارد، می باشند بنابراین به نظر نمی رسد که پروبیوتیک ها باعث بیماری شوند. برخی پروبیوتیک ها مثل غذاهای تخمیر شده و فراورده های شیری، از ابتدا در سبد غذایی افراد وجود داشته است.  اما مطالعات بیشتری در باب ایمن بودن پروبیوتیک ها خصوصا در نوجوانان، کهنسالان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بایستی انجام شود.

اولین مشاهده اثرات مثبت برخی باکتریها توسط دانشمندان روسی انجام شد. کسانی که در شروع قرن بیستم پیشنهاد دادند که با تغییر رژیم غذایی، میکروب های مفید را جایگزین میکروب های مضر در بدن کنند.

امید است که مکمل های پروبیوتیک به طور منظم و در مواد غذایی ما گنجانیده شود و نه اینکه آنها را به شکل دارو استفاده کنیم.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - - - -



  1. خیلی کمه

  2. سایت خوبی است

  3. خوب بود مرسی

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید