• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 16

دستگاه های دیجیتالی و آسیب های چشمی

در سال های اخیر مدت زمان پشت میز نشینی افراد و خیره شدنشان به صفحه نمایشگر افزایش چشمگیری داشته است.این در حالی است که همه ما می دانیم تغییر سبک زندگی و افزایش مدت زمان کار با نمایشگرها سلامت جسمی مان را تحت تأثیر قرار داده و می تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر چاقی شود.

دستگاههای دیجیتالی

از سوی دیگر چندی است که پژوهشگران مطالعات جدیدی را در مورد اثرات چشم دوختن به نمایشگر بر سلامت روحی و اختلالات عصبی آغاز کرده اند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که خیره شدن به نمایشگرها چه اثراتی را روی بینایی مان خواهد گذاشت.

دستگاه دیجیتالی چیست؟ دستگاه های دیجیتالی شامل صفحه نمایش کامپیوترها، گوشی های هوشمند، تبلت ها و دیگر وسایل مشابه است.

آیا با نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر، چشم آسیب می بیند؟

شکایت از خستگی چشم و ناراحتی در بین کاربران دستگاه های دیچیتالی رایج است. این علائم تنها با نگاه کردن به صفحه نمایش ها ایجاد نمی شود، دستگاه های دیجیتالی خاموش هم مقدار کمی اشعه مضر دارند.

دستگاه های دیجیتالی نور آبی را به چشمان منعکس می کنند، قرار گرفتن در معرض نور آبی منعکس شده از یک صفحه نمایش در مقابل با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ناچیز است. با این حال قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صفحه نمایش به دلیل نزدیکی و طول زمان نگاه کردن به آن نگران کننده است. با توجه به مطالعات اخیر ثابت شده است چشم کودکان، بیشتر از بزرگسالان نور آبی را از صفحه نمایش دستگاه های دیجیتالی جذب می کند.

نور آبی چیست؟

نور خورشید از نور قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و نور بنفش تشکیل شده است. زمانی که با هم ترکیب می شوند نور سفید ایجاد می شود که ما نور سفید را می بینیم. هر کدام از اینها انرژی و طول موج های متفاوتی دارند. اشعه های نور قرمز طول موج های بلندتر و انرژی کمتری دارند. در انتها اشعه های آبی طول موج کوتاه تر و انرژی بیشتری دارند. نوری که سفید به نظر می رسد ترکیب بزرگی از نور آبی است.

کجاها در معرض نور آبی هستید؟

بزرگترین منبع نور آبی، نور خورشید است. علاوه بر آن منابع دیگری نیز برای این نور وجود دارد مانند:

  • نور فلورسنت
  • لامپ های کم مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده
  • نور LED
  • صفحه نمایش تخت تلویزیون های LED
  • مانیتور کامپیوتر، تلفن های هوشمند و صفحه نمایش تبلت

نور آبی که از صفحه نمایش ها دریافت می شود در مقایسه با نور دریافتی از خورشید کمتر است. با این حال مدت زمان قرار گرفتن در مقابل این صفحه نمایش ها در طولانی مدت نگران کننده است.

مزایای نور آبی چیست؟

نور آبی برای سلامت انسان مورد نیاز است.

نور آبی به هوشیاری، حافظه و عملکردهای هوشمندانه انسان کمک می کند و موجب افزایش حوصله و بالا رفتن خلق و خو می شود.

تنظیم ریتم بدن در طول شبانه روز: بیداری و خواب چرخه طبیعی بدن است. قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول ساعت شبانه روز به حفظ  این ریتم کمک می کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی در اواخر شب از طریق تلفن های هوشمند، تبلت ها و کامپیوتر ها چرخه خواب را مختل می کند و موجب مشکلات خواب و خستگی در طول روز می شود.

رشد کودکان: قرار گرفتن کودکان در معرض نور خورشید به اندازه کافی، روی رشد و بینایی کودکان تاثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است قرار نگرفتن در معرض نور آبی نیز به میزان قابل توجهی می تواند نزدیک بینی را افزایش دهد.

نور آبی چگونه روی چشم تاثیر می گذارد؟

نور آبی

تمام نور آبی قابل مشاهده از طریق قرنیه و عدسی عبور می کند و به شبکیه می رسد. که ممکن است روی بینایی تاثیر بگذارد تحقیقات نشان داده قرار گرفتن در معرض نور آبی بیش از اندازه می تواند منجر به:

خستگی چشم: نور آبی منعکس شده از صفحه نمایش کامپیوتر و دستگاه های دیجیتال می تواند منجر به کاهش کنتراست و خستگی چشم شود. علائم خستگی چشم شامل:درد، سوزش چشم و عدم تمرکز است. خستگی، خشکی چشم، روشنایی بد و یا چگونه نشستن در مقابل صفحه نمایش نیز می تواند خستگی چشم را تشدید کند.

آسیب شبکیه چشم: مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول زمان می تواند منجر به آسیب به سلول های شبکیه شود. این می تواند منجر به مشکلات بینایی مانند تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا  شود.

آیا می تواند از خستگی چشم جلوگیری کرد؟

شما می توانید برای جلوگیری از خستگی چشم با ایجاد تغییرات در فضای کاری خود و یا با مراجعه به چشم پزشک این مسئله را حل کنید.

در اینجا چند پیشنهاد برای ساخت فضای کاری برای کاهش خستگی های چشمی عنوان شده است.

رعایت فاصله: صفحه نمایش خود را با فاصله 50 تا 66 سانتی متر و کمی پایین تر از سطح چشم قرار دهید.

تنظیم نور: تنظیم روشنایی به طوریکه نورهای خیره کننده و بازتاب های نور کمتر شود.

تنظیم صندلی: صندلی خود را به نحوی قرار دهید که دید خوبی به صفحه نمایش داشته باشید.

صفحه نمایش مناسب: انتخاب صفحه نمایش مناسب که شیب دار و یا قابل چرخش باشد. تنظیم صفحه کلید نیز می تواند کمک کننده باشد.

عینک کامپیوتر:استفاده از عینک کامپیوتر با لنز زرد رنگ که می تواند نور آبی را مسدود کند نیز می تواند به کاهش فشار چشم از طریق کاهش کنتراست کمک کند.

لنزهای منعکس کننده: لنز های ضدبازتاب ی امنعکس کننده، تشعشات و کنتراست را کاهش می دهند و همچنین نور آبی منعکس شده از دستگاههای دیجیتالی را مسدود می کنند. لنزهای چشمی نیز وجود دارند که بعد از عمل جراحی آب مروارید داخل چشم قرار می گیرند این لنزها نیز مانند لنزهای منعکس کننده عمل می کنند.

زمان: سعی کنیدمدت زمان نشستن در مقابل صفحه نمایش را کوتاه کنید در صورت طولانی بودن مدت زمان کاری به چشمان خود استراحت بدهید.

فیلترها: فیلترهای صفحه نمایش برای گوشی های هوشمند، تبلت ها و صفحه نمایش کامپیوترها در دسترس هستند. این فیلترها تا حدودی می توانند نور آبی منعکس شده از دستگاه های دیجیتالی که می تواند موجب آسیب به شبکیه چشم شود را کاهش دهند.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید