• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2016 / 11 / 20

داستان کوتاه انگیزشی – پسرانی که هیچ شانسی نداشتند- قسمت اول

نسخه صوتی

سالها پيش در لندن در طويله اي سرد و نمناك پسري فقير زندگي مي كرد، كار او روزنامه فروشي بود و بايد با فرياد هاي خود مردم را متوجه روزنامه هاي خود مي كرد تا براي هر روزنامه يك پني دريافت كند. درصد كمي از اين پني هاي جمع شده دستمزدش بود. او هفت سال براي يك صحاف و كتاب فروش، شاگردي كرد. در طول اين سالها شاگردی، بخشي از دايره المعارف بريتانيكا را آموخت که  مسير زندگي او را تغيير داد، در اين دايرة المعارف مقاله اي درباره الكتريسيته وجود داشت، و او نمي توانست لحظه اي از خواندن آن مقاله چشم بردارد تا به انتهاي آن نوشته ها برسد ولي گويي اين برايش كافي نبود. او شروع به جمع آوري مقالاتي در زمينه الكتريسيته و انجام آزمايش هايي در اين زمينه كرد. يكي از مشتريان كه متوجه كنجكاوي و تلاش هاي پسرك شده بود از او خوشش آمد و او را به سحنراني سر همفري ديوي برد. اين سخنراني تاثير عميقي روي مایکل داشت، همان پسركی که اکنون پسر جوانی شده بود . پسر جوان ترغيب شد تا در مورد سخنراني دانشمند بزرگ يادداشتي بنويسد و به دستش برساند. چند روز بعد وقتي كه از سركار به خانه بازمي گشت كالسكه سر همفري ديوي مقابل اتاق كرايه اي محقر او توقف كرده بود. خدمتكار سر دیوی دعوتنامه اي به مایکل داد تا در سخنراني بعدي او كه صبح فردا انجام مي شد شركت كند. مايكل همانطور كه يادداشت را مي خواند، به سختي مي توانست آن چيزي را كه مي ديد باور كند. صبح فردا مايكل همانطور كه در يادداشت از او خواسته شده بود تماس گرفت، او به عنوان دستيار ديوي انتخاب شده بود اكنون آن پسر بيچاره كه هيچ كس او را باور نداشت اين فرصت را داشت كه آزمايش كند و در جامعه اي كه بزرگان دانش حضور داشتند به سخنراني ها دعوت مي شد.

مایکل فارادی

او كسي نبود جز مايكل فارادي كسي كه در دانشگاه وولويچ به مقام استادي رسيد و به عنوان شگفتي دانش در عصر خود شناخته شد. سالها بعد وقتي كه از سر همفري ديوي پرسيدند بزرگترين كشف تو چه بوده است؟ او در پاسخ گفت: «مايكل فارادي»! او را بزرگترين فیلسوف تجربي دوران مي دانستند.

برگرفته از نوشته های: اوریسون سوئیت ماردن

مهم نیست که در چه شرایطی زندگی می کنید این اراده و پشت کار شماست که از شما انسان بزرگی می سازد!

درباره فارادی بیشتر بدانیم

فارادی دربارهٔ میدان مغناطیسی اطراف یک رسانا که جریان DC حمل می‌کند مطالعاتی داشت و مفاهیم اولیه میدان الکترومغناطیس را در فیزیک بنیان نهاد. وی القای الکترومغناطیسی و قانون‌های برقکافت را کشف کرد. او اثبات کرد که خاصیت مغناطیسی می‌تواند روی شعاع‌های نور اثر بگذارد و نشان داد که رابطه‌ای اساسی بین این دو برقرار است. اختراعات او در زمینه دستگاه‌های چرخنده الکترومغناطیس اساس فناوری موتور الکتریکی را پی ریزی کرد و این ناشی از تلاش‌های او در زمینه کاربرد الکتریسیته در فناوری بود.

با وجود این که فارادی علوم رسمی کمی آموخت و ریاضیات عالی را خیلی کم یاد گرفت (مثل حساب دیفرانسیل و انتگرال)، یکی از تأثیر گذارترین دانشمندان تاریخ بود. برخی از مورخان دانش او را به عنوان بزرگ‌ترین تجربه‌گر در تاریخ علم می‌دانند. فاراد که واحد ظرفیت الکتریکی در SI است بعد از او به این اسم نامیده شد همان‌طور که ثابت فارادی، بار الکتریکی یک مول از الکترون است (حدود ۹۶٬۴۸۵ کولن). قانون القای فارادی بیان می‌کند که میدان مغناطیسی که با زمان تغییر می‌کند به همان نسبت، نیروی محرکه الکتروموتیو تولید می‌کند.

فارادی اولین و بهترین دانای گرانسنگ در علم شیمی (Fullerian Professor of Chemistry) در انستیتوی سلطنتی بریتانیا بود؛ مقامی که در تمام طول عمرش به آن منتسب بود.

ترجمه و تحقیق : علي يزدي مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید