• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 23

آموزش ترفندهای ساده ضرب کردن – ضرب عدد دو رقمی در دو رقمی

در این مقاله سعی داریم ضرب عدد دو رقمی در دو رقمی را به روشی ساده و بدون نیاز به ماشین حساب به گونه ای آموزش دهیم که بسیار ساده تر از روش ضرب معمول به جواب برسید.

آموزش ترفندهای ساده ضرب کردن – ضرب عدد دو رقمی در دو رقمی

زمانی که ضربی را به هر روشی به دست آورده اید و حال می خواهید مطمئن شوید که جوابتان درست بوده یا نه می توانید این روش ها را بکار ببندید. همچنین برای افرادی که شغل آنها حساب و کتاب است مثل حسابدارها و کارمندان بانک این روشها می تواند سرعت و دقت کار آنها را بالا ببرد. همین طور دانش آموزان و شرکت کنندگان در کنکور یا دیگر آزمونها نیز علاقه دارند تا این روش ها را بیاموزند تا در تست زنی سرعت و دقت آنها بالاتر رود.

در این مقاله با ذکر یک مثال روش ضرب آسان و سریع دو رقمی در دو رقمی را آموزش می دهیم.

ضرب عدد دو رقمی در دو رقمی

در ضرب دو عدد دو رقمی برای مثال 54 و 39 بهتر است دو عدد را زیر یکدیگر بنویسید.

                                                                                                                                        54

*

39

____

ابتدا رقم یکان عدد پایینی را در رقم یکان عدد بالایی ضرب کنید. 9*4=36 می شود که این پاسخ دو رقمی و از 9 بیشتر است پس باید رقم یکان آن یعنی 6 نوشته شود و دهگان یعنی 3 به مرحله بعد برده شود و در آنجا جمع گردد.

سپس رقم یکان عدد پایینی در رقم دهگان عدد بالایی ضرب گردد. 9*5=45 مجددا رقم دهگان عدد پایینی در یکان عدد بالایی ضرب می شود 3*4=12 این دو پاسخ یعنی 12 و 45 همراه با 3 مرحله قبل جمع می شود. 45+12+3=60 همانطور که در قبل گفته شد صفر نوشته میشود و 6 با مرحله بعدی جمع می گردد.

دهگان عدد پایینی در دهگان عدد بالایی ضرب می شود 3*5=15 و با 6 مانده از مرحله قبل جمع می گردد. 15+6=21

حال پاسخهایی که به دست آورده اید را از مرحله آخر به اول بنویسید. 2106

بنابراین پاسخ ضرب 54 در 39 می شود 2106

در این مقاله ضرب دو عدد دو رقمی در یکدیگر آموزش داده شد شما می توانید هر چند عدد را با همین قانون با یکدیگر ضرب کنید.

شاید در اولین بار احساس کنید که روش مشکلی است ولی با چند بار تمرین کردن متوجه می شوید که چقدر راحت و سریع به پاسخ می رسید و این روش را با تمرین بیشتر، در ذهن خود بسپارید.

امیدواریم از این روش ساده ضرب کردن، ضرب عدد دو رقمی در دو رقمی لذت برده باشید و در مواقعی که وقت کافی برای ضرب کردن معمول را ندارید به کارتان بیاید.

فهیمه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید