• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 28

اکوی جنین چیست؟

اکوی جنین یک اسکن از قلب جنین در رحم مادر است که بررسی جزئیات قلب کوچک جنین، توسط یک شخص ماهر یا سونوگراف انجام می شود. این نوع اسکن برای کشف نقص های قلبی است.

اکوی جنین چیست؟

حدود یک بچه از 100 تا، نقص قلبی دارد. شایعترین ناهنجاری جنین با تولد بچه ظاهر می شود. این اسکن بین 18 تا 20 هفته و 6 روز بارداری انجام می شود. سونوگراف بایستی با دقت زیاد به قلب جنین توجه کند. در برخی مقالات بیان شده که اکوکاردیوگرافی جنین در هفته های 20 تا 25 بارداری انجام می شود. در برخی نمونه ها اسکن تشخیصی از قلب، زودتر انجام می شود اما ممکن است نیاز به تکرار بیشتر در زمانی که جنین رشد بیشتری پیدا کرد، داشته باشد.

اگر سونوگراف تشخیص داد که سونوی جنین شما نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد شما را به متخصص اسکن اکوی جنین ارجاع می دهد. قلب بچه تان در این مرحله بسیار کوچک است بنابراین احتمال اشتباه وجود دارد چرا که برای احتیاط بیشتر این کار انجام می شود.

اگر برای بررسی های بیشتر ارجاع داده شدید طبیعی است که نگران می شوید ولی آرامش خود را حفظ کنید اگر اسکن، مشکل قلبی را به صورت جزئی تشخیص داد، در اغلب موارد این مشکل، تاثیری در سلامت جنین در دراز مدت نخواهد گذاشت.

ممکن است شما برای اکوی جنین ارجاع داده شوید اگر:

خود شما با نقص قلبی به دنیا آمده باشید یا احتمال تولد بچه ای با مشکل قلبی داده شود.

دیابت دارید، احتمال ابتلای جنین شما به نقص قلبی کمی نسبت به مادر سالم بالاتر می رود.

داروهای خاصی مصرف می کنید که خطر مشکلات قلبی را افزایش می دهد مثل برخی داروهای تشنج

در غربالگری اول در هفته های 11 تا 14، مایع پشت گردن جنین 3.5 میلی متر یا بیشتر است، اما جنین از نظر کروموزومی سالم به نظر می رسد. شاید نیاز به آمنیوسنتز داشته باشید.

اسکن از نیم تا یک ساعت به طول می انجامد.

در اکوی جنین، چگونگی جریان خون در آئورت و رگها بررسی می شود و متخصص در جستجوی یک سری ناهنجاری هاست شامل:
  • حفره ای در قلب
  • تنگ بودن آئورت
  • دریچه هایی که به درستی باز و بسته نمی شوند.

در بیشتر اکوها قلب جنین سالم تشخیص داده می شود. نقصهای کوچکتر مثل حفره کوچک، بعدا بسته می شود و نیاز به درمان نخواهد داشت.

اگر مشکلات جدی بیشتری وجود داشته باشد، بهترین راه، تشخیص هر چه سریع تر است، البته بیشتر نقص ها قبل از تولد رفع می شود. بچه شاید نیاز به تولد در واحد ویژه مراقبت های نوزادان (SCBU) داشته باشد چرا که بعد از تولد مراقبت ها و جراحی لازم انجام شود.

چگونگی محیط رحمی تاثیر زیادی روی نتایج بارداری دارد. جفت و بند ناف خط تغذیه اصلی جنین را شکل می دهند. مایع آمنیوتیک نیز کارهای مهمی انجام می دهد. با بررسی این سه جزء مهم یعنی جفت، بند ناف و مایع آمنیوتیک میتوان نتیجه گیری کرد که آیا بارداری موفق با تولد بچه سالم اتفاق خواهد افتاد؟ زدن یک ضربه یا تهدید محیط رحمی می تواند تغییراتی در رشد و سلامت جنین به وجود آورد.

بنابراین بررسی مایع اطراف جنین می تواند ما را از برخی بیماریهای قلبی – عروقی، دیابت و ناتوانی یادگیری آگاه سازد. محققان بیش از دو دهه است که با بررسی مایع دور جنین به یافته هایی مثل تاخیر رشد بچه بعد از تولد، ناهنجاریهای جفت، بند ناف و ناهنجاری های ساختمانی و کروموزومی پی برده اند.

ترجمه: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید