• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 12 / 12

ضربان قلب جنین (FHR)

ضربان قلب جنینی (FHR) معمولا بین 120 تا 160 ضربان در دقیقه (bpm) در داخل رحم است، اما در اوایل سه ماهه اول، ضربان قلب جنین می تواند کُندتر باشد. ضربان قلب از حدود 6 هفته بارداری قابل اندازه گیری است و محدوده طبیعی آن در طول بارداری متفاوت است که به میزان حدود 170 ضربه در دقیقه در 10 هفته افزایش می یابد و در تِرم به حدود 130 ضربه در دقیقه کاهش می یابد. بارداری ترم (term) به بارداری به مدت 37 تا 42 هفته پس از لقاح اطلاق می‌شود.

محدوده ضربان قلب جنین

اگرچه ماهیچه قلب 3 هفته پس از تخمک گذاری، شروع به انقباض می کند، اما این انقباض در اولین سونوگرافی در حدود 6 هفته بارداری قابل تشخیص است. سپس FHR معمولا حدود 100 تا 120 ضربان در دقیقه (bpm) است.

FHR پس از 6 هفته بارداری تا 2 تا 3 هفته روند صعودی دارد:

• ~ 110 بار در دقیقه در 5-6 هفته

• ~ 170 بار در دقیقه در 9-10 هفته

سپس در ادامه روند کاهشی و نزولی را به طور میانگین در پیش می گیرد:

• ~ 150 بار در دقیقه در 14 هفته

• ~ 140 بار در دقیقه در 20 هفته

• ~ 130 بار در دقیقه در تِرم

گرچه در جنین سالم معمولا ضربان قلب منظم است، تغییرات ضربان حدود 5 تا 15 ضربه در دقیقه می تواند مجاز باشد.

مطالعه سال 1996 نشان داد که:

• جنین 2 میلیمتر: 75 ضربه در دقیقه

• جنین 5 میلیمتر: 100 ضربه در دقیقه

• جنین 10 میلیمتر: 120 ضربه در دقیقه

• جنین 15 میلیمتر: 130 ضربه در دقیقه

تشخیص ضربان قلب جنین در بارداری
کاهش ضربان قلب

کاهش ضربان قلب جنین به نام برادیکاردی جنین نامیده می شود و معمولا برادیکاردی عبارت است از پایین بودن غیر طبیعی FHR پایه (کمتر از 120 ضربه در دقیقه):

• FHR <100 bpm قبل از 6.3 هفته بارداری، یا

• FHR <120 bpm بین 6.3 تا 7.0 هفته

اگرچه حاملگی های زنده می توانند گاهی اوقات ضربان قلب اولیه پایین تر از این هنجارها باشد، اما کاهش ضربان قلب در اوایل بارداری با افزایش احتمال بروز سقط جنین همراه است. پزشکان معمولا توصیه می کنند که تکرار سونوگرافی برای زنانی که ضربان قلب جنین کُند است، انجام گیرد تا زمانی که بارداری قابل اعتماد تشخیص داده شود. متأسفانه سونوگرافی های پی در پی، هیچ تاثیری در نتیجه کار ندارد و معمولا سقط جنین اتفاق می افتد و گاهی اوقات به این معنی است که نوزاد از ابتدا، اختلالات کروموزومی داشته است.

از علل برادیکاردی جنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلوک مادرزادی قلب، دکلمان جفت، پرولاپس بند ناف، انقباضات تتانیک رحم، نزول سریع، هیپوکسی، هیپوترمی در مادرانی که به منظور ترمیم آنوریسم مغزی یا جراحی قلب تحت بیهوشی قرار گرفته اند، پیلونفریت شدید.

در موارد نادری ممکن است برادیکاردی جنین در ارتباط با درمان مادر با داروهای مسدود کننده بتا، هیپوترمی، هیپوگلیسمی، هیپوتیروئیدی، یا نقایص هدایتی قلب جنین (بلوک دهلیزی – بطنی مادرزادی) دیده شود.

برادیکاردی، تاکیکاردی، آریتمی
افزایش ضربان قلب

ضربان قلب سریع جنینی تاکیکاردی جنین نامیده می شود و معمولا سرعت بیشتر از 160 ضربه در دقیقه را تاکیکاردی گویند به صورت زیر تعریف می شود:

• FHR> 160-180 بار در دقیقه

• FHR حدود 170 بار در دقیقه ممکن است به عنوان مرز تاکیکاردی جنین طبقه بندی شود.

از علل تاکیکاردی جنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هیپرتیروئیدی مادر، تاکی آریتمی های جنین (مثل تاکیکاردی فوق بطنی حمله ای، فیبریلاسیون دهلیزی، فلوتر دهلیزی و تاکی آریتمی بطنی)، داروهایی نظیر مقلد سمپاتیک (مثل ریتودرین، تربوتالین)، پاراسمپاتیک ها (مثل آتروپین، فنویتازینها)، آنمی جنین، هیپوکسی جنین، تب مـادر در اثـر کوریوآمینوتیت (تب بـه هـر علتـی می تـواند ضـربان قلب پـایه را افزایش دهد)، عفونت.

بنابراین به نظر می رسد ضربان قلب سریع تر از نرمال خطر بروز سقط جنین یا سایر نتایج منفی حاملگی را به همراه دارد.

ضربان قلب جنینی سریع و نامنظم معمولا به نام تاکی آریتمی جنین نامیده می شود.

ناهنجاری های FHR پایه ممکن است علل و پیامدهای بسیار متفاوتی داشته باشند بنابراین مشخص کردن علت زمینه ای با دقت هر چه بیشتر و اجرای درمان مناسب در اولین زمان ممکن اهمیت زیادی دارد.

ضربان قلب جنینی را می توان در سن 34 روزگی (تنها قبل از 6 هفته) حاملگی با سونوگرافی کیفیت خوب، فرکانس بالای واژنی تشخیص داد این تشخیص در زمانی است که CRL (طول تاج-کفل، فاصله ی بین قسمت بالایی جنین و کفل آن) تنها 1 تا 2 میلی متر است.

اگر ضربان قلب جنینی با سونوگرافی واژنی در زمانی که CRL ≥7 است تشخیص داده نشود، مرگ جنین اعلام می شود. تایید مرگ جنین با تکرار سونوگرافی و میزان بتا اچ سی جی (beta-HCG) انجام می گیرد.

شواهدی وجود ندارد که میزان ضربان قلب جنین بتواند جنسیت کودک را پیش بینی کند.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید