• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 31

تاثیر و کنترل بازی های رایانه ای کودکان نوپا

بازی های دیجیتالی تعاملی و  طراحی اپلیکیشن های تلفن همراه خاص کودکان، آخرین تغییرات اعمال شده در راستای «هوشمند تر شدنِ» طیفی از اسباب بازی هایی است که فوج فوج روانه بازارها می شوند. این بازی ها ممکن است با دستگاه ها یا ابزارهای دستی کوچکی ارائه شوند که قابل اتصال به یک کامپیوتر، لپ تاپ یا تلویزیون باشند یا حتی به راحتی بتوانید آنها را با تلفن همراه یا تبلت تان دانلود کنید.

تاثیر و کنترل بازی های رایانه ای کودکان نوپا

این بازی ها اغلب تحت عنوان «بازی های آموزشی» مطرح می شوند و با استفاده از شخصیت های محبوب کارتونی، رنگها، اَشکال و اعداد را به کودکان آموزش می دهند. صفحه کلیدهای رنگی درخشان و ابزارهایی که درآن از شخصیت های معروف و بزرگی برای دوبله استفاده شده، با ساختاری «کودک پسند» طراحی گردیده اند و عمدتا جایگزین بهتری به جای دیدن برنامه های تلویزیون، برای بچه ها هستند.

اما آیا به واقع بازی های رایانه ای با تماشای تلویزیون تفاوت دارند؟ و آیا آخرین فن آوری های سرگرم کننده می توانند برای کودک 2 ساله شما که به سختی قادر است یک مداد شمعی دست بگیرد، مفید باشند؟ برای اینکه بیشتر بدانید با ما همراه باشید:

چه بازی های رایانه ای برای کودک نوپای من در گوشی، تبلت، رایانه یا تلویزیون مناسب اند؟

به سختی می توانید حکم کلی صادر کرد که چه بازی هایی برای کودکان نوپا مناسب تر است. با این حال، به طور کلی، کلیه بازی ها و برنامه های کامپیوتری برای بچه های بالای سه سال، طراحی شده اند. ضمنا کیفیت هم بسیار مهم است، در انتخاب بازی ها به موارد ذیل توجه کنید:

  • محدوده سنی در آن روشن و مشخص شده باشد
  • کودکان نوپا را بخنداند
  • اهداف تعیین شده در بازی برای کودک قابل دستیابی باشد
  • مادر، پدر و خواهر برادرها را تشویق کند در بازی مشارکت نمایند
  • مهارت های اجتماعی مثل شراکت و دوست خوبی بودن را آموزش دهد

البته این ویژگی ها در بازی ها یکجا وجود ندارد و چنانچه وجود داشته باشد هم باز ممکن است به طور کامل مناسب کودک نباشد. برخی از بازی ها که احتمالا شامل خشونت یا ارائه برخی شخصیت های نه چندان مطلوب هستند، می توانند اثر منفی روی کودکتان بگذارند.

بنابراین، شما وظیفه خود را انجام دهید، قبل از خرید نرم افزار، دانلود یک برنامه یا نصب یک بازی آنلاین اینترنتی مطمئن شوید که خودتان آن برنامه اینترنتی را مطالعه و نظرات سایر کاربران و امتیازی که به آن داده اند را بررسی کرده اید.

خودتان کل بازی را بررسی کنید، پیش از آنکه تصمیمی مبنی بر اجازه دادن یا ندادن به کودکان برای تجربهٔ آن بگیرید.

کدامیک از انواع بازی های رایانه ای برای کودک نوپای من مناسب نیستند؟

-هر بازی که شامل محتواهای ناشایسته ای همچون: خشونت، مسائل جنسی یا تبلیغات در خصوص دخانیات و الکل باشد باید به کلی ممنوع شود. همه اینها می توانند اثرات بسیار مخرب و منفی بر ذهن فرزند شما داشته باشند.

-از برنامه هایی که نیازمند واکنش سریع کاربر (مثل بازی های اکشن، تهاجمی و …) هستند، اجتناب کنید. براساس تحقیقات انجام شده این برنامه ها می توانند به طور موقت قابلیت های عملکردی کودکان تازه کار و توانایی برنامه ریزی و سازمان دهی داده ها را به منظور دستیابی به هدف، در آنها مختل کند.

-مطمئن شوید که محتوای بازی، بازتابی از تجارب کودک شما در زندگی واقعی است. محتوی بازی باید به شکلی مهیا شده باشد که فرزندتان بتواند با آن ارتباط برقرار کند و بر اساس مسائل روزمره طراحی و تنظیم شده باشد.

نباید توقع داشته باشید کودک نوپا بتواند با بیش از یک الی  سه عکس در هر صفحه نمایش، ارتباط برقرار کند. درک هر چیز دیگری که کمی پیچیده تر باشد مثلا صحنه ای از یک خیابان با چیزهای زیادی در آن می تواند برای فرزند نوپای شما بسیار مشکل باشد.

به خاطر داشته باشید که حتی بهترین بازی های رایانه ای، مخصوصا بهترین ها می توانند اعتیاد آور باشند. محدود کردن زمان استفاده کودک خود از صفحه نمایش، بهترین راه محافظت فرزندتان از اثرات نامطلوب بازی های رایانه ای است.

مدت زمانی که می توانم اجازه دهم کودک نوپایم بازی رایانه ای کند، چقدر است؟

اکثر کارشناسان در کل دنیا، استفاده کودکان زیر دو سال را از صفحه نمایش، منع می کنند. برای کودکان بالای دو سال نیز حداکثر زمان توصیه شده استفاده از صفحه نمایش، چیزی بین یک الی دو ساعت در روز است.

تاثیر و کنترل بازی های رایانه ای کودکان نوپا

مشخص شده، استفاده بیش از حد از صفحه نمایش وخیره شدن به آن می تواند موجب مشکلات زیر شود:

خواب شب را برای کودک شما دشوار می کند

خطر اضطراب را در فرزندتان افزایش داده، موجب بروز مشکلات عدم توجه مثل بی توجهی به محیط و افسردگی در وی می شود.

– به چشمان کودکان فشار وارد میکند و اگر فرزندتان دچار نزدیک بینی باشد، این موضوع می تواند وضع را بدتر کند.

– خطر افزایش وزن و ابتلاء به چاقی را در فرزندتان افزایش می دهد.

با اعمال محدودیت در استفاده از صفحه نمایش همچنین می توانید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان وقت کافی برای ورزش و فعالیت های جسمی و بازی های واقعی دارد. نی نی ها و کوچولوهای نوپا، از طریق تعامل با آنچه که در اطراف شان اتفاق می افتد و کشف دنیای واقعی و جسمانی شان با سرعت هر چه بیشتر می آموزند.

آیا بازی های رایانه ای می توانند روی کودک نوپای من تاثیرات منفی داشته باشند؟

اینکه آیا بازی های رایانه ای می تواند یا نمی تواند روی شخصیت کودک نوپای شما تاثیر منفی بگذارد، به نوع بازی ای که می کند، بستگی  دارد.

اگر کودک پیوسته بازی هایی می کند که به طور مثال؛ برپایهٔ خشونت و پرخاشگری طراحی شده اند، این می تواند بر رفتار او تاثیر بگذارد یا تصویری از خشونت را به وی بنمایاند. عادت های بد می توانند ریشه بدوانند و تغییرشان وقتی بچه ها بزرگ تر می شوند، مشکل تر است. پس بهترین کار این است که ازهمین حالا، محدودیت هائی را اعمال کنید.

ضمنا، کودکان نوپا ممکن است کارهایی را که شخصیت های بازی انجام می دهند، تقلید کنند مثلا: لگد زدن، گازگرفتن یا هُل دادن یا اینکه ممکن است فکر کنند درست مثل قهرمان مورد علاقه شان، این قدرت را دارند که وقتی شنل پوشیده اند، بپرند!

در این سن، کودکان واقعا نمی دانند چه تفاوتی بین خیال پردازی و واقعیت وجود دارد. آنها درک نمی کنند آنچه را که در کارتون یا بازی های رایانه ای می بینند در دنیای واقعی ممکن است عواقبی جدی داشته باشد یا حتی باعث مرگ شود.

به همین دلیل، مهم است که هوشیار باشید و اثرات بازی ها یا رسانه های دیجیتال (اینترنتی) را روی فرزند خود نظاره و بررسی کنید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید