• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 06 / 09

بهترین واکنش در مقابل توهین و ناسزاگویی کودکان

اگر فرزند 3 یا 4 ساله شما، برای خطاب شما از نام ها و عناوین نامناسب استفاده کرد به هیچ وجه تعجب نکنید. گاهی کودکان در این سنین برای ارزیابی واکنش های شما دست به چنین کار هایی می زنند.

واکنش شما در چنین مواقعی بسیار تاثیر گذار بوده و در واقع تعیین کننده این است که در آینده شما را چطور خطاب کند.

  بهترین واکنش در مقابل توهین و ناسزاگویی کودکان

مدیریت واکنش ها

ممکن است وقتی فرزندتان شما را با نام های نامناسب صدا می زند، برایتان خنده دار و یا جالب باشد، اما دقت کنید که توجه به این کلمات به خصوص در طولانی مدت باعث می شود آن ها برای ادامه این رفتار ترغیب شوند. به همین شکل، اگر در برابر این عمل کودک، خشمگین شوید و آن راتبدیل به موضوعی بزرگ و جدی کنید، باز هم کودک بی اختیار به انجام مجدد آن راغب می شود.

گاهی نادیده گرفتن این کلمات، بهترین واکنش از سوی والدین است. اگر واکنش مشخصی به این رفتار کودک نشان داده نشود، احتمالا کودک به راحتی از آن گذشته و کلمه مورد آزمونش را فراموش می کند.

در صورتی که او هم چنان کلمه را تکرار کرده و به بی احترامی های خود ادامه داد، باید حتما مداخله کرده و برخورد مناسب داشته باشید. بهتر است به او به این صورت جواب دهید: “وقتی من را این طور صدا می زنی، ناراحت می شوم. لطفا دوباره این کار را تکرار نکن.” سپس خود را سرگرم کار دیگری نشان دهید. این کار به کودک این فرصت را داده تا بفهمد این واژگان نا زیبا بوده و به وسیله آن ها نمی تواند نظر شما را به خود جلب کند.

آموزش راه کار های مناسب برای کنترل خشم

اگر کودک عصبانی بوده و به همین دلیل شروع به بیان کلمات نامناسب کرده است، باید حتما به او برای کنترل خشمش مهارت های تازه و موثری بیاموزید. او باید بیاموزد که استفاده از چنین واژگانی درست نبوده و باعث ناراحتی دیگران می شود.

به او برخی مهارت های کنترل خشم را بیاموزید. به او یاد دهید که خشمگین شدن گاهی غیر قابل اجتناب بوده و امری عجیب و دور از شان نیست، اما آزرده ساختن دیگران عملی زشت و نامناسب است.

به او یاد دهید که چطور احساساتش را در قالب کلمات مناسب بیان کند، برای مثال بهتر است به جای گفتن” تو احمقی” بگوید: “من عصبانی هستم”. کودکانی که قادر هستند احساسات خود را به درستی بیان کنند، کمتر از سایر کودکان نیاز دارند تا به والدین میزان ناراحتی خود را به روش های نا مطلوب نشان دهند.

آموزش راه کار های مناسب برای کنترل خشم

در صورت لزوم عواقب مشخصی برای عمل ناشایست در نظر بگیرید

اگر گودک هم چنان کار خود را ادامه داده و یا شروع به ناسزا گویی به خواهر و برادرانش کرد، او را تنبیه کنید. ممنوع کردن او از فعالیت مشخصی و یا تنها ماندن در اتاق برای مدت کوتاه تنبیه مناسبی بوده تا بیاموزد که نمی تواند به شما بی احترامی کند. کنترل کردن رفتار های نا مناسب در اسرع وقت بسیار اهمیت داشته چرا که این کار مانع از ادامه این رفتار زشت در مدرسه می شود.

تعیین قوانین مشخص مربوط به نحوه احترام گذاشتن

در رابطه با نحوه ارتباط با دیگران به درستی و با محبت قوانین مشخصی وضع کنید. مشخصا برای کودک توضیح دهید که به هیچ وجه اجازه نمی دهید کسی به فرد دیگری چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ روحی و روانی آسیب برساند.

به او بیاموزید که چطور ناسزا گویی و نام گذاری برای دیگران باعث رنجش آن ها شده و کار ناشایستی است. گاهی تنها با ادای واژگان و اصواتی هم چون “آخ” به او یاد آور شوید که این نام گذاری کودک روی شما موجب شده تا چه اندازه ناراحت شوید.

به علاوه در رابطه با همین رفتار کودک در مقابل دیگران نیز قانون داشته باشید. به او بگویید: ما در خانه و برای اعضای خانواده خود از کلمات محبت آمیز و خوب استفاده می کنیم و این کلماتی که تو از آن ها استفاده کردی به هیچ وجه محبت آمیز و خوب نیستند.

کودک را حین استفاده از کلمات محبت آمیز تشویق کنید

با تشویق کودک او را در استفاده از کلمات محبت آمیز تشویق کنید. برای مثال به او بگویید: ” این که به خواهرت گفتی که او دختر زیباییست محبت تو را می رساند.” و یا ” ممنون که گفتی ساندویچی که برایت درست کرده ام را دوست داشتی” .

تشویق باعث تقویت اعمال مثبت و خوب کودک می شود. پس هر چه بیشتر کودک را در استفاده از واژگان نیکو تشویق کنید، او در استفاده از آن ها تمایل بیشتری پیدا می کند.

الگو زبان و واژگان مناسب

هر طور که شما در طول روز سایرین را خطاب کنید، کودک نیز از شما تقلید کرده و همان را می آموزد. از این رو استفاده از زبانی محبت آمیز و محترمانه در گفت و گوی هر روزه بسیار اهمیت دارد.

دشنام، نام گذاری و رفتار هایی از این قبیل را در خانه ممنوع کنید. در رابطه با حیوانات خانگی نیز این موارد را حتما رعایت کنید. اگر سگ خود را احمق خطاب کنید، کودک نیز از شما آموخته و ممکن است سایرین را نیز به همین نام خطاب کند.

الگو زبان و واژگان مناسب

با کودک نیز همیشه با احترام سخن بگویید. برای مثال جملاتی هم چون: “تو عجب شیطانی هستی” را به هیچ وجه استفاده نکنید، چرا که در صورت استفاده از این جملات کودک فکر می کند او نیز می تواند سایرین را به این شکل خطاب کند. زبان و واژگان الگو را در زمان عصبانیت و خشم نیز برای کودک تعریف کنید.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید